Weird Science
Men hallå hallåa!

2013-10-22  

Den här texten innehåller vad jag faktiskt tycker är en spoiler om senaste avsnittet av Homeland.

Vissa dagar i veckan är det jobbigt att hänga på twitter. Måndagar är värst ty då har Homeland sänts i USA och hela feeden fylls av analyser och tankar om det som just hänt. Spoilers överallt.

Och för mig som hatar spoilers så är det ett helvete att ens kolla feeden en sådan här dag. Jag gör det, men jag skummar bara, så fort jag ser en tweet om Homeland så scrollar jag vidare snabbt som attan. Mitt största och speciella uppdrag på måndagar är alltså att ducka för spoilers om Homeland. Det brukar fungera alldeles utmärkt, och det gjorde det även i går – fram tills det att jag zappade över till SVT för att se avsnittet. Där försvann en hel dags duckande på några sekunder när SVT:s hallåa helt plötsligt började läsa upp twitterreaktioner om det avsnitt jag just nu ska se. Bland annat berättade hallåan något i stil med att »avsnittet innehåller en vändning som orsakat stora reaktioner på twitter«. Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt vad som sades för jag fick en liten blackout, men jag slängde iväg en tweet. Den handlade bland annat om nötter.

Jag är så klart nyfiken på varför SVT väljer att göra så här? Vad är egentligen syftet med att läsa upp reaktioner om ett avsnitt som inte har sänts i kanalen? Det har hänt tidigare och kommer säkerligen ske igen. Jag som sitter där och ska se avsnittet är faktiskt inte ett dugg intresserad av att veta att det kommer en jättevändning, jag vill att det ska komma som en överraskning. Nu satt jag hela avsnittet och väntade på att något stort skulle hända. Jag var förberedd. Det vill jag inte vara.

SVT kör Homeland dagen efter USA-sändning

2013-08-21  

En mycket trevlig nyhet för oss som följer Homeland i SVT: Göran Danasten, dramaansvarig på SVT Programinköp, har bekräftat att höstens tredjesäsong av Homeland tablåläggs dagen efter avsnitten visats i USA. Det är en klar bättring mot förra året då man låg åtta dagar efter.

Tredje säsongens premiäravsnitt visas i USA söndagen den 29 september och kommer alltså att visas i SVT på måndagar. Avsnitten kommer precis som förra året att finnas tillgängliga på SVT Play i sju dagar efter sändning.

För några veckor sedan släppte Showtime en lång trailer för den tredje säsongen. Lite spoilervarning på den, dock, känns som att det visas lite för mycket?

Paddy Meehan är tillbaka – uppföljare till The Field of Blood!

2013-08-11  

Ni har väl inte missat att en av de bästa teveserierna från 2011 är tillbaka? Uppföljaren till den fantastiska dramatiseringen av Denise Minas The Field of Blood som handlar om den unga tidningsreportern Paddy Meehan (underbart spelad av Jayd Johnson) visades på BBC  i veckan. Den andra säsongen utspelas några år efter första säsongen och Paddy  jobbar nu nattskiftet och kamperar ihop med veteranen George McVie i »the call car« där de sitter och lyssnar av polisradion efter nästa story som de kan sätta tänderna i.

Samtidigt som de blir rejält insyltade i ett mord på en advokat med specialisering i mänskliga rättigheter köps tidningen upp och en ny kvinnlig ansvarig utgivare tar över rodret för att förbereda för en ny era, vilket givetvis blir en chock för de gamla rävarna på redaktionen och redaktör Murray Devlin (David Morrissey) ställs nu inför tuffa utmaningar med den nya ledningen.

Gillade man första säsongen så kommer man absolut att gilla det här då det är lika välskrivet och spännande från start till slut. Att det första avsnittet inleds med att Paddy och George kör runt i Glasgow-natten till tonerna av Lloyd Cole And The Commotions Are You Ready to be Heartbroken är bara en bonus.

För kort om Breaking Bad i The Writers’ Room

2013-07-31  

Årets höjdpunkt i tevevärlden är utan tvekan avslutningen av Breaking Bad som drar i gång i USA nästa söndag. Jag var inte riktigt med från början och tokpartyknarkade de två första säsongerna en sommar, men sedan var jag fast. Att serien bara får fem säsonger känns tråkigt samtidigt som det är skönt att succén inte fått Vince Gilligan eller AMC att dra ut på den i oändlighet.

Och visst är det så att vi ska vara glada att överhuvudtaget ha fått vara med på den här resan med Walt, Jesse, Hank, Skyler och alla andra i fem år, för det var ju nära att serien inte ens blev av. Showrunnern och skaparen Vince Gilligan har tidigare berättat att han först pitchat idén till FX, HBO, TNT och Showtime utan att någon vågat nappat, men till slut så bestämde sig AMC, som precis var i startgroparna med Mad Men, för att ge den en chans. Denna och många andra fina anekdoter får man i The Writers’ Room, som hade premiär på Sundance Channel i måndags. Jim Rash, Oscarvinnande manusförfattare och skådespelare har i första avsnittet bjudit in Breaking Bads manusförfattare och Bryan Cranston för att bland annat samtala om hur serien föddes och om jobbet i manusrummet.

Det är en väldigt avslappnad och glad stämning under de 23 korta minuter som avsnittet sträcker sig. Jim Rash, som ju har egna erfarenheter från branschen ställer intressanta och smarta frågor. Det stora problemet är just att 23 minuter är för kort, speciellt när de bjudit in åtta personer runt bordet, alla kommer inte riktigt till tals. Jag hade velat haft minst en timme och verkligen fått djupare samtal om den kreativa processen som pågått i ett av de mest briljanta manusrummen i teves historia. Det ska dock sägas att jag gillade det första avsnittet, trots det korta formatet. I de kommande avsnitten har Jim Rash bjudit in manusförfattare från Dexter, Game of Thrones, American Horror Story, Parks and Recreation och New Girl.

Närgånget och obehagligt i Channel 4:s Run

2013-07-17  

Det är väldigt sällan jag mår illa av se på teve, men redan några minuter in i Run, Channel 4:s nya dramaserie som visas fyra kvällar i rad den här veckan, förstår jag att det kommer att bli en pärs. Jag har inte mått så illa sedan jag såg BBC:s mästerliga One Night förra året. Där var upplägget sådant att man fick samma tragiska händelse uppspelad för sig i fyra avsnitt men ur fyra olika rollgestalters perspektiv. Run har också ett annorlunda upplägg, varje avsnitt har en ny huvudkaraktär – som presenteras i en mindre roll i avsnittet innan.

I det första avsnittet är den alltid briljanta Olivia Colman som har huvudrollen, hon spelar en hårt arbetande ensamstående mamma som tillsammans med sina två arbetslösa söner kämpar för få livet att gå ihop. Medan hon jobbar och stjäl (där är överlappningen till nästa avsnitt) från sin arbetsgivare för att få mat på bordet så ligger sönerna hemma och dricker öl, röker braj och spelar tevespel. På kvällarna går sönerna ut och gör stan osäker, men en kväll går det alldeles för långt och familjens liv förvandlas till en ännu värre mardröm. Och mamman ställs nu inför ett hemskt beslut som kan förändra deras liv för alltid.

Det är så närgånget och extremt obehagligt att se på att jag nästan får springa till närmaste papperskorg för att spy upp senaste matintaget. Och jag mår illa bara av att tänka på att jag ska se det andra avsnittet i kväll.

18-årigt stjärnskott i The Killing

2013-06-25  

Det jag gillade mest med andra säsongen av The Killing var hur vänskapen mellan Holder och Linden utvecklades från knappt någon alls till att pusslas ihop bit för bit till något helt fantastiskt fint. Det starkaste minnet som etsat sig fast i hjärnan är när Holder fixar ut Linden från mentalsjukhuset – ett stort ögonblick som innehöll så mycket respekt mellan två personer att det var svårt att hålla tårarna borta.

I den tredje säsongen, som just nu visas på Netflix här i Sverige, är det kemin mellan Holder och den unga Bullet som får mig att fullständigt smälta i tevesoffan. Efter ett helt klart stormigt första möte har relationen nu utvecklats till ett underhållande munhuggande, men också i senaste avsnittet – värme och respekt dem emellan. Bex Taylor-Klaus, det 18-åriga stjärnskottet som spelar Bullet imponerar verkligen i alla scener hon är med i. Hon stack ut och satte ett stort avtryck redan från start med sin tuffa attityd och är just nu den intressantaste karaktären på teve.

Och visst är det så att serien nu är helt avknoppad från Forbrydelsen. Från att ha varit en karbonkopia i första säsongen så kämpade den enormt mycket i andra säsongen med att försöka stå på egna ben, men det usla karbonet låg fastklistrad mellan serien och tittaren och svår att bli av med. Men när jag tittar på den tredje säsongen så ägnar jag faktiskt inte en enda tanke åt att det finns en Sarah Lund någonstans därute i världen (Island… eller Sydamerika?). Det är verkligen jätteskönt – och ett starkt bevis för att The Killing nu är en serie med egen identitet och kraft.

Så typiskt Telia

2013-06-24  

När HBO Nordic kom till Telias digitalteve så lanserades också ett programbibliotek med de allra tyngsta HBO-serierna, både gamla och nya avsnitt, plus material från andra bolag. Problemet var att hela biblioteket var i SD. Jag slutade titta på SD-material för några år sedan, jag klarar inte av det. Att se teveserier och filmer i SD är lite som att se på en gammal utsliten VHS.

När Telia lanserade HBO så ställde jag självklart frågan om när det kommer HD-material till programbiblioteket. Jag fick svaret att de »i starten prioriterade SD, för att få ut alla titlar så fort som möjligt«, men att det snart skulle komma även i HD. Det var den 15 november. Men sedan gick tiden och ingenting hände. I stället fick jag pricka in tablån på måndagar för att se nya HBO-serier i riktig HD. Inget fel med det, men det vore ju underbart att få bestämma själv när jag vill se – och ges löften om ett programbibliotek så måste de också infrias. Jag kontaktade Telia flera gånger och frågade hur det gick med HD-materialet – »håll utkik« var svaret varje gång. I våras blev jag så trött på att »hålla utkik« att jag bestämde mig för att säga upp hela teveabonnemanget (med tre månaders uppsägningstid) hos Telia och gå vidare till en annan operatör.

I veckan upptäckte jag att det nu tillkommit två nya bibliotek: HBO HD och HBO Full HD. Jag har kollat runt lite och de allra flesta titlarna verkar finnas där i fungerande Full HD, vilket ju är fantastiskt, en dröm. När jag googlar efter lite information så upptäcker jag att Telia smyglanserat detta den 11 juni – utan att ha skickat ut någon information till mig som är kund (någon annan som fått info om detta?). Och det där »snart« blev alltså sju månader.

Nu sitter jag med ett imponerande och växande programbibliotek från HBO i Full HD  hos en bedrövlig teveoperatör som jag gladeligen sagt hejdå till. Det får väl bli en förlängning av abonnemanget som avslutas om några veckor ändå. Det tar emot, men det går nog inte att lämna nu. Det är ju Full HD!

Dags för LA Screenings igen

2013-05-18  

Förra helgen lovade jag att jag skulle återkomma i veckan med lite nyheter från upfrontsen, men tyvärr så kom livet i vägen så jag har inte haft någon tid till detta. Och nu känns det som det är lite för sent – de flesta har nog redan följt det på annat håll.

Så i stället för att upprepa allt som redan rapporterats på amerikanska sajter så tipsar jag om min favoritpodcast igen. TV Heads är just nu i Los Angeles och kommer precis som förra året leverera rapporter från LA Screenings – där alla nya serier presenteras för inköpare från hela världen. Jag vet ju att rapporterna från LA Screenings var mycket populära förra året och givetvis får man ut mer av att lyssna på detta än att se alla trailers som pumpats ut i veckan. Göran Danasten, dramaansvarig på SVT Programinköp, har redan spelat in ett underbart avsnitt där han samtalar med den svenske teveproducenten Henrik Bastin, som är stationerad i USA och som nu har en del spännande projekt på gång där borta, bland annat en adaption av härliga Ulveson och Herngren med Billy Crystal i huvudrollen! Nya avsnitt publiceras på Soundcloud.

Händelserik vecka i den amerikanska teveindustrin

2013-05-12  

Det har varit en händelserik vecka i den amerikanska teveindustrin och jag känner att jag måste skriva av mig lite.

Den tråkigaste nyheten är givetvis att Southland inte får någon fortsättning. TNT har i veckan beställt nya serier så det har verkligen känts som att Southland kommit längre ifrån en förlängning för varje dag så när beskedet om nedläggning kom i fredags så var det ganska väntat. Det pratas om att det kanske kan bli en tv-film för att få något avslut – men jag tycker att Coopers »suicide-by-cop« är ett bra avslut. Låt det vara så.

networksidan har det inte varit så dramatiskt den här säsongen. Många favoriter som till exempel Fringe, The Office och 30 Rock var ju planerade nedläggningar och de senaste dagarna har inte bjudit på många överraskningar – men några sticker ut. Nedrustningen av världens populäraste tevefranchise fortsätter – förra året var det CSI Miami som sa hejdå, i år var det dags för CSI NY. Moderskeppet i Las Vegas kommer dock tillbaka nästa år.

Matthew Perrys Go On fick bara en säsong och jag önskar att Perry nu slutar att irra runt i halvtaskiga sitcoms och i stället satsar på drama – han är en utmärkt dramaskådis. För visst önskar man att Go On inte hade plockats upp till serie överhuvudtaget? Jag hade så gärna sett mer av rivaliteten mellan Kresteva och Florrick i senaste säsongen av The Good Wife.

Som sagt, det har inte varit så många överraskningar. Det enda jag går och hoppas på är att Hannibal blir förnyad, men det beskedet kan dröja ett tag då NBC nog vill se hur den klarar sig nu när övriga serier tar säsongsuppehåll.

Det har ju också varit många upplockningar av piloter den här veckan då det är dags för upfronts i New York nästa vecka, en tid då vi blir pumpade med alldeles för långa och avslöjande trailers på nya serier. Här är några dramaserier som jag ser fram emot att få se mer av:

JJ Abrams är som vanligt het i pilotsäsongen. Han är inblandad i två projekt. Almost Human som plockats upp av Fox är skriven av JH Wyman (Fringe). Den kretsar kring poliser som paras ihop med androider för att upprätthålla lagen i ett framtida Los Angeles. Minka Kelly, Michael Ealy, Karl Urban och Lili Taylor medverkar. Abrams producerar också Believe som plockats upp av NBC. Piloten är skriven och regisserad av Alfonso Cuaron och handlar om en ung flicka som begåvats med övernaturliga krafter.

ABC har plockat upp S.H.I.E.L.D. Den behöver väl inte någon närmare beskrivning. Hoppas verkligen att detta blir den där sevärda superhjälteserie manväntat på.

Chicago Fire, som jag fastnat för, får en spinoff redan till nästa säsong. Den heter Chicago PD och den kommer vi att få se mer av redan i veckan då den presenteras i veckans avsnitt av Chicago Fire. En backdoor pilot.

Fox:s Gang Related är jag mycket nyfiken på. Den handlar om en stigande stjärna ( Ramon Rodriguez)  i en specialstyrka som får till uppgift att ta ner de tre största gängen i Los Angeles. Terry O’Quinn och RZA medverkar. Skriven av Chris Morgan (Fast Five).

CBS överraskade rejält i helgen då man passade på Shawn Ryans Beverly Hills Cop. Den piloten har i försnacket nästan varit en säker upplockning. Den kommer att erbjudas till andra kanaler här under våren och sommaren.

Leif GW Persson har ännu inte fått något samtal om hur det går med Backstrom-piloten som ligger hos CBS. Det är ju helt klart positvt för Evert Bäckström att Axel Foley försvann från kanalen. Besked de närmaste dagarna.

Om man vill ha koll på alla nedlagda och förnyade serier så hittar man en mustig lista på Anna Thunmans tv-blogg. Kolla in alla nya serier i det här fullspäckade bildgalleriet. De allra senaste nyheterna hittar man alltid hos Deadline.com. Jag återkommer i veckan när vi fått lite trailers och andra nyheter från upfrontsen i New York.

Kanal 5 plockar bort Hannibal från tablån

2013-05-03  

För er som följt Hannibal i svensk teve kan jag meddela att Kanal 5 har plockat bort serien från tablån på grund av dåliga tittarsiffror. Det är synd att inte tittarna har hittat dit när Kanal 5 varit snabba med visning – för det är ju en sevärd serie. Men det var snällt att de väntade med att plocka bort den så att vi fick se det stoppade avsnittet. Enligt Kanal 5 återkommer serien den 17 juni.

På tal om det stoppade avsnittet: i tisdags dök det upp på amerikanska iTunes. Bryan Fuller twittrade genast ut nyheten. Inte så fräscht, det var ju faktiskt Fuller som tog kontakt med NBC för att stoppa det. Har han ångrat sig helt plötsligt? Nu släppte de alltså avsnittet på Itunes – efter att episod 5 visats i teve. Hela den här historien är verkligen konstig. Jag tyckte inte avsnittet var så obehagligt och är faktiskt lite förundrad över att det stoppades överhuvudtaget. Jag har sett betydligt värre under de här veckorna än just detta – fast, förstås, kanske inte där barn tar till vapen mot andra barn…

Vad tycker ni som sett det? Var det rätt av NBC och Fuller att stoppa det?