Weird Science
Välkommen, Lumen

2010-10-22  

Årets Dexter-upplaga har en ny sorts patina, en värdig känsla av att den närmar sig slutet av livscykeln. Vissa teman återupprepas (Quinn har blivit nya Doakes) och Dexter själv är en mycket sliten psykopat, berövad på allt utom seriemördarruset. Lille Harrison gör varken från eller till, han är mer av en symbol för Dexters förvirrade saknad av symbiosen med Rita.

Utförandet av de bärande säsongsidéerna har hittills varit klart tillfredsställande. Jag gillar i princip allt –¬†road kill-psykot; Quinns nystande och nosande; det Breaking Bad-influerade »Santa Muerte«-spåret; Harrison-bollandet mellan Deb och den lätt misstänkt perfekta nannyn – utom, som vanligt, LaGuertas och Angels odrägliga förhållande. Framför allt Angel har tagit helt fel väg som rollgestalt i den här serien, kan jag tycka. Hans korkade vänskap med Dexter och hans plågade tidigare äktenskap var betydligt bättre trådar i dramaväven än hela den här LaGuerta-grejen.

Utvecklingen i det senaste avsnittet, bondingen med Boyds räddade kidnappningsoffer, är strålande. Jag tror Dexter redan tänker sig Lumen som en ny Rita i hans liv – någon som kan vara mamma åt Harrison och som han samtidigt slipper dölja sitt mörker för. Jag gillar allt med Lumen – hennes Minnesota-bakgrund, brevet från modern, hennes hemlighet (»it’s not over… there are others«), allt det är ytterst välskrivet; och framför allt spelas hon ypperligt av Julia Stiles, en av årets största skådespelarvärvningar i amerikansk dramatelevision. Jag längtar efter att få se henne och Jennifer Carpenter ihop!

Men vad har hänt med Desmond Harrington, som spelar Quinn? Har han varit sjuk, blivit anorektisk, haft någon filmroll som krävt hårdbantning? Han ser ju ut som the Steve Jobs of Dexter i år. Eller inbillar jag mig?

[2010-10-22 11:54]
mattias

Right on the money. Angel-la guerta biten får alldeles för mycket utrymme och de har ju dessutom noll personkemi. Älskade ”there are others” avslöjandet och hoppas på en grupp av våldsamt banala men brutala mördargalningar. Men höjdpunkten för mig var dexters iskalla chanstagning när han ville vinna lumens förtroende: ge en kniv till en traumatiserad kvinna efter att ha kört en show and tell med träsk-lik, och sen otåligt fråga ”are you done” när hon snittat till armen. När det gäller quinn tror jag viktnedgången bara är ett personligt val av desmond, ovh hans slimmade, kantiga yttre matchar hans rouge cop-persona perfekt

[2010-10-22 12:35]
Molly

Jag hoppas bara de har vett att avsluta i tid, och inte låta lilla prins Harry bli Dexters historien-upprepar-sig med bebbe som sitter och gråter i mammas spillda blod.

[2010-10-22 13:54]
Bine

Kul! Var på vippen att efterfråga en Dexter-text igår (när jag äntligen såg de senaste två avsnitten). Två avsnitt hade legat och blängt surt på mig mig i några dagar.

Jag föredrar Quinn framför Doakes. Utmärkt skådespeleri, tycker jag. Älskar nannyn. Hoppas på att det utvecklas åt något håll och inte bara blir räddningen för att vi ska slippa se Harrison hela tiden.

Lumen! Nästa avsnitt ser ut att bli otroligt spännande (liksom de senaste). Jag fick en härlig rysning längs ryggraden när han Dexter såg vem som låg på britsen bredvid i ambulansen. Kalasteve.

Batistzzz och LaGuertzzz.

[2010-10-22 15:06]
rotve

Jag tycker Santa Muerte-spåret är väldigt: Zzzzzz, helt oengagerande och liksom hängande lös som ett trist bihang. Gillar däremot på vilket sätt Dexter snort in sig i Road kill-psykot och hans offer. Synd bara att Dexter knivade ihjäl road kill-mannen. Han hade gott kunna få slinka undan och vara ett intensivt orosmoment några avsnitt till. Tyckte deras tysta överenskommelse i ambulansen var för intressant för att slakta omedelbart.

Sen: Likt Molly hoppas jag att manusförfattarna besinnar sig och inte tramsar vidare med ”Är Dexters bäbis psykopat?”-spåret (som väl får sägas introducerats i förra avsnittet då bäbisen hade sönder huvudet på en docka). Det blir bara för mycket Kalle Anka-psykologi av det.

[2010-10-22 19:05]
Bemp

Om Dex är nån sorts seriemördar-ring på spåren är det ju lite nytt blod… (”Take it!” Hm…)
Ja, synd med alla krampaktiga försök att skapa engagerande drama kring LaGuerta och Batista. Åh, hon har pengar än honom. Åh, han nitade en kille för hennes skull. Kan inte Miami-snutens IA skicka dom till Grisbukten…

[2010-10-22 22:13]
Manbearpig

Har inte mkt vettigt att tillägga eftersom ni redan sagt det mesta.
Kan bara hålla med om Quinn, han ser väldigt smal ut, och då lägger ändå skärmen på X antal kilo(detta är ett fysikaliskt faktum, ingen skröna).
Kanske Quinn har varit på bantningsläger med McGee från NCIS under sommaruppehållet?
Uffe Larsson/Drew Carey varning!

[2010-10-23 12:28]
rebkin

Visst är det bra – men ändå en mellansäsong (eller eventuellt en epilog) till förra säsongens tighta perfektionism, som i mina ögon var Dexters absoluta höjdpunkt.

[2010-10-23 14:01]
A-moll

Instämmer, men varför kommenterar ingen det största nuvarande irritationsmomentet: överflödet av Harry? Så tröttsamt med hans ständiga skriva-på-näsan-insatser om hur Dexter inte håller sig till koden eller borde vara mer ansvarsfull som fader. En begåvad manusförfattare ska kunna hitta bättre lösningar än att det behöver gå inflation i detta pekfingrande pappaspöke.

Tycker också att LaGuerta-Angeltråden hör hemma i en annan genre. Denna kan emellertid räddas om den utvecklas till en undersökning av Angels manlighetskomplex och kvinnosyn. Det är redan bäddat för detta genom löneskillnaden dem emellan, genom den testosterona barfighten och i tidigare säsong när Angel prövar lyckan som torsk.

[2010-10-23 16:11]
Nekromanen

Jag tycker att säsong fem är helt klart den bästa sedan första. Skådisarna tramsar inte runt längre. Dexter känns trovärdigare. Storyn med hillbillypsychot och Dexter var grym och kemin var överlägsen den i säsong fyra mellan honom och Trinity. Och att man skulle uppskatta Quinn trodde man ju aldrig när han först introducerades. Hatade honom i början men gillar honom nu.

[2010-10-23 16:24]
Molly

Quinn har en fått en hårdare Dirty Harry-look sen han magrade så.

[2010-10-24 00:16]
Manbearpig

@Nekromanen
Jag har svårt att jämföra denna säsongen med övriga än så länge..
Upptakten i denna säsong lovar enligt mig gott i jämförelse med övriga, men i Dexter-säsongerna hittils har det varit så att spänningen stegras undan för undan och man får verkligen ”betalt” för att titta till slutet, även om det blir lite mkt jolmigt(nödvändigt?) relationssnack emellanåt.
Så jag väntar med definitiv recension till efter alla avsnitt är avklarade.
Endast då kan jag veta…

[2010-10-24 00:43]
Manbearpig

@Nekromanen
Gick in på din blogg och såg att du länkade till ”Toetag-pictures”.(mera uppdateringar på bloggen!)
Ska inte säga att jag älskar Fred Vogel, det vore att ta i, men ”August Underground” trilogin fascinerar mig iaf.
Så grå, så helt utan hopp för mänskligheten, så deprimerande och SÅ UNDERBAR.
”Mordum” är bäst, ”Penance” något av en besvikelse.

[2010-10-24 01:16]
Nekromanen

@Manbearpig. Jo, att älska Fred Vogel hade känts … fel. Men visst är han duktig på att leverera smutsig lågbudget som får en att vilja ta en lååång varm dusch, eller två. Bloggen hade jag nästan glömt bort. Dags för detta halvårs uppdatering alltså!

[2010-10-24 02:11]
Manbearpig

@Nekromanen

Iofs känn ingen hets, jag bara såg att ditt namn var en ”röd länk”,slösurfade lite och kommenterade…No biggie.
Bara intressant att 2 klick på musen från W.S kommer man till Fred Vogel och Toetag…det var lite oväntat.
Eftersom hans filmer är nog lite väl magstarka för denna sida?

[2010-10-24 08:31]
Manbearpig

Chockerande skräckfilmer har alltid legat mig varmt om hjärtat sen den första gryniga kopian av Cannibal Holocaust dök upp i Sverige.
Uppvuxen på 80-talet UTAN internet, visste man INGET..Vad visste vi?
The Burning, I spit on your grave, lite Fulcio, lite Dario Argento, men mest Fredagen-filmerna.

Men att sätta in en grynig kopia av ”Cannibal” på en toppmatad vhs-spelare när föräldrarna är bortresta slår nästan sexdebuten år 2007…hahaha!

[2010-10-24 16:24]
rebkin

Apropå ”jolmigt relationssnack” så känns seriestarten av In Treatment nästa vecka som en skön räddning från mörkaste vinter och madmen/rubicon-abstinens.
http://www.hbo.com/in-treatment/index.html#

[2010-10-25 10:03]
Donny Hedlund

Jag efterfrågar typ en kommentar över preairen av The Walking Dead.

Seså!

[2010-10-25 16:24]
Hisingen

Gissar att vi får vänta på The Walking Dead-text tills serien haft premiär ”på riktigt”. Klart lovande start dock, utmärkt skådespeleri framförallt.

[2010-10-25 22:06]
rotve

Ser fram emot någon sorts hyllning av ”Eastbound and down”. Serien har verkligen gått från skitbra till helt lysande, och nu när andra säsongen närmar sig sitt slut inser man hur den verkligen utklassar typ allt som gjorts sista åren. Synd att säsongerna är så korta.

[2010-10-26 01:01]
Richard

@rotve: Håller helt med dig. Älskar, hur konstigt det nu låter, också dess svärta. Ligger några avsnitt efter men mådde rent utsagt dåligt när Kenny försökte ”bilda familj” med sin älskarinna på tivolit.

Vad gäller Dexter och karaktären Quinn brottas jag ständigt med min heterosexualitet. Karln triggar igång min regnbågssida varje gång han är i bild och det även när han var några pannor tyngre.

[2010-10-26 01:46]
Joakim

På tal om ”chockerande” filmer har det ju ryktats om att A Serbian Film ska vara med på Stockholms filmfestival. Programmet släpps senare idag. Så man får väl hoppas. Bra film. Hur konstigt det än låter när man läser om den.

[2010-10-26 07:49]
Hisingen

HBO:s komedier har verkligen formtoppat. Både Eastbound and Down och Bored to Death håller grymt hög klass i varje avsnitt just nu. Kevin Bacons gästspel i sistnämnda serie var ju för övrigt smått briljant.

[2010-10-26 09:44]
Nekromanen

@Joakim. Jo, A Serbian Film kommer att visas och lär ju bli årets Martyrs. Bra film hursomhelst.

[2010-10-26 11:37]
rotve

Angående ”A serbian film” är jag lite nyfiken kring det juridiska med tanke på tecknad-barnporr-målet. Är det tillåtet att i en film visa en man som har samlag med ett spädbarn? (även om spädbarnet är animerat eller liknande)

[2010-10-26 12:30]
Joakim

@ rotve. Intressant.. har inte ens reflekterat över den saken. Det kan nog bli en del kontroverser och debatt. Dock tror jag de har sitt på det torra just vad gäller den scenen. ”Familjescenen” med brodern löper nog isf större risk att bli fälld.

[2010-10-26 15:05]
San

Som bengal, med både familj i Calcutta och New York så var det helt fantastiskt med Sunil i In Treatment.

[2010-10-26 19:48]
Yrvaken

Finner det en smula underligt att de totalt ignorerat att Deb fick reda på att Icetruck var Dexters bror i slutet på förra säsongen.

[2010-10-26 22:07]
mattias

Yrvaken: är väl inte speciellt underligt? Hon förstod att anledningen till att ice truck blev tillsammans med henne var pga att hon är dexters styvsyster

[2010-10-26 22:32]
mxm

fan vad jag inte bryr mig om battista och laguertas drama, och fan vad jag börjar få spel på Harry som pånäsanskrivare.

[2010-10-27 01:53]
Thomas Renhult

För att göra ett kort inlägg om en annan serie om mördare kan jag verkligen rekommendera BBCs drama Five daughters, som handlar om morden i Ipswitch för fyra år sedan. Oerhört gripande och starkt.

[2010-10-27 15:31]
Dexter keeps on rolling… « TVBLOGGEN.COM

[...] La Guerta och Batista? Tycker någon om den sidohandlingen? Tycker ens manusförfattarna om den? Kjell på Weird Science är lika kritisk som jag och jag har ännu inte pratat med någon som tycker hela den grejen är [...]

[2010-10-28 03:39]
Manbearpig

@Thomas Renhult
Finns en hel tråd om detta på FB, där du får tips om mängder med filmer som handlar om Bundy,Dahmer,Gacy och Tjikatilov bla…
Det är ingen vacker läsning, jag bara säger.
Vissa är dåliga, vissa är bra

[2010-10-28 05:07]
Manbearpig

@TVbloggen
Vi brukar sitta o kasta såna ideer fram och tillbaka kl 4 på morgonen natten mellan sön/mån på FB när ”ALLA” redan sett avsnittet…lite överdrivet…Vi är rätt bra på att bara ”hänga” på FB…

[2010-10-28 14:27]
Thomas Renhult

Tack Manbearpig1 Det mest intressanta med dramat om Ipswitch var dock att man fick en så levande bild av offren, de var det viktiga.

[2010-10-28 15:28]
Manbearpig

@Thomas Renhult
Ska kolla in, när tiden tillåter.
Och du har en stor poäng, när ”fulmedia”(fråga inte!) ofta koncentrerar sig på hur synd det är om gärningsmannen, hur mkt han/hon fått utstå i barndomen och hur freudianskt djävla oskyldig personen ifråga är.
Samtidigt som offret börjar förmultna och anhöriga gråter i chocktillstånd

[2010-10-29 09:49]
Bine

Spotting: Peter Weller i senaste avsnittet ju! Och Shane i L Word.