Weird Science
Nyfödd komedi med potential

2011-09-22  

Det är uppenbart att det finns potential i Up All Night, NBC-sitcommen som tjuvstartade säsongen i förra veckan och alltså sände sitt andra avsnitt i går.

Tre erfarna, begåvade huvudrollsinnehavare. Ett avslappnat,varmt tonfall, särskilt i scenerna hemma hos Will Arnett, Christina Applegate och deras bebis − man får känslan av att man skulle kunna vara en kompis som sovit över i gästrummet och sitter med dem vid frukosten. De är trovärdiga som par och som småbarnsföräldrar; det märks att scenerna med bebisen kommer från erfarenhet.

På Applegates jobb som producent hos Maya Rudolphs talkshow-stjärna blir Up All Night mer trevande, osäker på exakt vilket tilltal som är det rätta. Rudolph och Applegate har en slags Jack Donaghy/Liz Lemon-dynamik, men Up All Night är inte alls lika tillskruvad som 30 Rock, och en stor utmaning för serien är att få utnyttja Rudolph som komisk rollgestalt, utan att hon känns som en seriefigur. Det finns rörelse åt det håller i det andra avsnittet, men inget kvitto på att de har listat ut hur de ska få den balansen rätt.

Up All Night är ändå inte mer än en skaplig sitcom så här långt. Men det verkar som att den kommer att få tid, och lyckas serieskaparna hitta lugn och självförtroende i manusförfattandet, identifiera vad som funkar och vad som behöver fixas − då tror jag att det här kan bli en riktigt fin liten serie.

 

[2011-09-23 07:11]
D

Uppskattar verkligen din genomgång av alla nya sitcoms men det är sannerligen ingen av dem som verkar så där superintressanta. Frågan är om det överhuvudtaget går att göra ett riktigt bra pilotavsnitt av en sitcom. Kan inte komma på att jag sett någon sådan förutom piloten till brittiska The Office utan även stora favoriter som Parks & Recreations eller 30 Rock har snarare vuxit till att bli de fantastiska serier de är idag medan det vimlar av dramaserier där jag dragits in direkt.

[2011-09-23 07:57]
Kjell

Ja, märkligt vilken nivåskillnad det var på Up All Night – trögljummen pilot, flyhänt och nästan gnistrande andraepisod. Kommer att fortsätta följa denna, liksom 2 Broke Girls och New Girl.

[2011-09-23 09:11]
David

@D: Tror att det är en riktig iakttagelse. Finns bra sitcompiloter, men jag kan på rak arm inte dra mig till minnes någon komediserie där piloten är ett av seriens bästa avsnitt, som ju kan vara fallet med dramaserier.

[2011-09-23 09:16]
David

För övrigt är det så klart något man får ta hänsyn till när man värderar komedipiloter. Nästan alla de egenskaper som gör att man tycker riktigt mycket om en sitcom tar tid att utveckla.
Det är å andra sidan en stor tjusning med att diskutera och skriva om teveserier – att de förändras och utvecklas på vägen.

[2011-09-23 09:37]
D

Japp, visst måste man ta det i beaktning, vilket jag förstår att du gör, men för mig som bara tittar på tv och inte skriver så brukar jag just därför sällan börja följa sitcoms från avsnitt ett. Brukar istället avvakta rätt många avsnitt och först läsa in mig på folks reflektioner kring serien samt hålla koll på seriens tittarsiffror, så att inte risken är överhängande att serien blir nedlagd ganska omgående, innan jag börjar följa en ny sitcom och då händer det dessutom att jag inte börjar med första avsnittet. Dramaserier hoppar jag på med huvudet först på ett helt annat sätt och sedan får man se hur det blir. Nu har jag dock gjort gjort ett undantag och kollat in både ”Whitney” och ”2 Broke Girls” från avsnitt ett men ingen av dem imponerade på mig. Kanske jag ger mig på serierna igen om några avsnitt ändå om de får fina omdömen fast publikskratten får mig till att tveka.

[2011-09-23 09:57]
David

Att göra just så är ju ett sätt att beakta det där. Sitcoms tenderar ju ändå att luta sig så pass lite på sammanhängande intriger att det går rätt bra att börja kolla efter ett eller några avsnitt.

[2011-09-23 10:06]
Kjell

Och det är ju precis därför man kan känna sig så positiv till exempelvis den egentligen väldigt fega Up All Night-piloten: i sista tredjedelen, när de är ute och klubbar och super ner sig, fanns något (i tonen) som antydde något annat än mainstream-sejfandet i första halvan av avsnittet. Och redan i episod 2 fick man ju klart för sig att denna antydan var mer representativ hur serien verkar komma att gestalta sig.

[2011-09-23 10:11]
D

@David: Sant.

[2011-09-23 10:37]
Kjell

Heck, jag började kolla Seinfeld under säsong 2…

[2011-09-23 10:45]
David

Jag har så pass mycket komplettist i mig att jag drar mig för sånt även när det kanske är den vettiga grejen att göra.
Tänkte dock hoppa på Cougar Town igen från säsong 2, även om jag bara såg halva säsong 1.

[2011-09-23 10:56]
D

Seinfeld ramlade jag nog också in på under andra säsongen eller något någon sen kväll på dansk tv. Ännu idag tycker jag att första säsongen av Seinfeld är rätt tam även om den redan då var väldigt nyskapande.

[2011-09-23 10:58]
D

Jag är också så pass mycket komplettist att jag måste se alla avsnitt om jag tycker att en serie är riktigt bra men har jag då hoppat in i avsnitt fem så ser jag först färdigt säsongen och sedan går jag tillbaka och drar de fyra avsnitten jag missat innan då och första avsnittet är då nästan alltid bara en tråkig introduktion av karaktärerna och premisserna.

[2011-09-23 13:03]
r

seinfeld når ju inte toppen förän i säsong 4-5

[2011-09-23 13:18]
Kjell

r: Nej, och jag minns att jag emellanåt la ner tittandet på Seinfeld även under säsong 2. Trean var den första där jag kände att det fanns sann genialitet i Seinfeld.

[2011-09-23 13:44]
D

Visst peakar Seinfeld runt säsong 4-5 men nog tycker jag att den redan i säsong två håller riktigt hög kvalitet. Avsnitt som ”The Jacket” och ”The Phone Message” är för mig Seinfeld i toppklass.

[2011-09-25 14:37]
Weird Science » Fin upplösning för Leslie och Ben

[…] texter om Whitney, Free Agents, 2 Broke Girls, New Girl, How I Met Your Mother, Modern Family, Up All Night, Community, The Office, The Big Bang Theory och Parks & […]

[2012-06-08 11:52]
Weird Science » Sitcomsäsongen sent sammanfattad, del 1

[…] Up All Night grep aldrig riktigt tag i mig. Den blev stadigt bättre, och det är kul att den har fått en andra säsong, men jag har varken kunnat relatera till amerikanska kritikers avfärdande av serien eller Kjells lyriska hyllningar. Kanske är det bara en fråga om huruvida Up All Night talar till en eller inte, för mot slutet var verkligen pusselbitarna på plats. Christina Applegate och Will Arnett har personkemi, Maya Rudolph har närvaro, och så småningom lyckades manusförfattarna etablera ett bifigursgalleri att befolka avsnitten med, och ge avlastning till huvudrollstrion. Men trots att serien skapar finstämd relationshumor med fingertoppskänsla kände jag mig aldrig riktigt investerad. […]