Weird Science
Den enda antologi-found-footage-retro-skräckis du behövde se förra året

2013-02-13  

Skräckfilmsantologierna kommer i vågor och just nu surfar konnässörerna på en våg som aldrig verkar ta slut. Bara de senaste tre åren har vi snällt tuggat i oss löst strukturerade filmer som Little Deaths, Theatre Bizarre och The ABC:s of Deaths. Bitvis intressanta men oftast övervägande dåliga.

Sistnämnda innehåller till exempel 26 stycken kortfilmer, alla på temat »döden« och med en av alfabetets bokstäver i fokus. Simon Rumley (Red,White & Blue) komplicerar fetischen »crush« i P is for Pressure, Lee Hardcastle animerar världens värsta, kanske enda, mördartoalett i T is for Toilet och Hélène Cattet och Bruno Forzani förvandlar våldsporr till något vackert och hypnotiskt i O is for Orgasm, ett koncentrat av deras gialloinspirerade långfilm Amer. Det finns ytterligare bra bokstavsepisoder, men flertalet är undermåliga.

Vad gäller de övriga antologifilmerna så rymmer även de några höjdare, men på det stora hela brister det i konsekvens och taktkänsla. Då inkluderar jag såklart inte undantagen, för sådana finns, trots allt. Där de filmiska kortfilmsbitarna kompletterar, inte motverkar, varandra och där till och med kittet som skall knyta ihop säcken känns trovärdigt.

V/H/S är en sådan film. Den lyckas mot alla odds, eller två i alla fall. En så kallad found-footage film i antologiformat… Varken förhandssnacket eller den coola reklamkampanjen (där utvalda recensenter erhöll videokassetter dränkta i blod) kunde få mig att bortse från detta hopplösa koncept, som till och med har mage att addera lite vampyrism. Ändå så älskar jag den! Kanske just för att den vågar ta sig an en sådan omöjlig uppgift och lyckas.

Men sedan är det ju också sanna fans av genren som ligger bakom. Brad Miska (som driver sajten Bloody Disgusting) står för konceptet och innovatörer som Ti West och Adam Wingard, bland många andra, regisserar de olika segmenten. Enligt en av regissörerna, Glenn McQuaid, fick de egentligen bara ett direktiv: förnya found-footage-subgenren. Det har man till exempel uppnått genom att använda sig av Apples integrerade iSight-kamera, skippa kameran helt och hållet och i stället använda sig av en subjektiv sådan: ett par spionglasögon. Det här gör att man slipper krystade scener där skådespelarna ideligen jobbar mot historien i jakten på nästa kamera.

Historien då? Det bjuds på det mesta: seriemördare, ockultism och mycket, mycket, naket. En satans åktur. Men bäst av allt är David Bruckners inledande Amateur Night. En extremt obehaglig studie av manligt beteende som inledningsvis spelar på publikens förväntningar (grundade i skräckfilmen som kliché) men som sedan tvistar till det på ett alldeles utmärkt, grymt sadistiskt, sätt. »Rape-revenge« utan rape kanske man skulle kunna kalla det.

V/H/S känns trovärdig, i sin självklara otrovärdighet, kanske för att den vågar distansera sig till found-footage genren genom att slakta beprövade kommersiellt gångbara grepp, men antagligen mest bara för att den är så genomläskig. Vill man göra upplevelsen snäppet starkare, om man som jag omfamnar allt som har att göra med smart retro-pr, tycker jag att man ska ta chansen och köpa den på just VHS, investera i en av många specialdesignade posters och altarbrodera vardagsrummet med svarta ljus. Släck sedan lampan och tryck »play«. Just det ja, V/H/S bjuder på 100 procent old-school vad gäller blod och effekter. Och en uppföljare är också klar: S-V/H/S!

[2013-02-13 16:37]
Peter

Har ju hittat den här på Netflix men är på riktigt svinskraj för att faktiskt sätta mig och se den en sen kväll. Vilket å andra sidan känns lovande.

[2013-02-14 10:41]
Albin

Chronicle är förvisso ingen skräckfilm, men faller väl in under trenden. Inte utan brister (vissa rätt stora) men ändå förmodligen det roligaste jag sett på området. Annars får jag hålla med om att det överlag rör sig om en ganska trist och oinspirerad trend, som uppstått utan egentlig väsentlig anledning.

[2013-02-14 18:58]
Magnus_B

Jag gillade Chronicle skarpt! Vad gäller den här sk trenden så tror jag tyvärr att den går hand i hand med både lathet som snabb profit och kommer därför hålla i sig ett tag …

[2013-02-14 21:52]
p.

hurra vad kul att vhs får en uppföljare. det enda jag inte gillade med den var det otroligt osympatiska grabbgäng som inledde filmen med att slå sönder ett övergivet hus. därför var det tur att det var en antologi, och bjöd på flera karaktärer.

chronicle som tipsas om i kommentarerna klarade jag nästan inte av på grund av den grabbiga, skräniga trio som har huvudrollerna. och då gillade jag ändå den, men om det hade varit annorlunda hade jag fan älskat den.

den enda found-footage-skräck du behöver se är annars the poughkeepsie tapes. jag har aldrig mått så dåligt som efter att till slut ha lyckats ta mig igenom den.

[2013-02-14 22:10]
Magnus B

Åhh, du har ju så rätt! The Poughkeepsie Tapes är ruggig! Att den inte finns utgiven, officiellt sett, ännu är tragiskt.

[2013-02-15 17:19]
Per

Jag diggade VHS, i synnerhet första och sista filmerna. Satan så läskiga! Blev lite besviken på Ti West dock, hans segment kändes som en halvfärdig idé. Men Magnus, nog var det gott om CGI ändå? Tänker tex på tjejen i första filmen och otäckingen i skogen.
p: Håller med, grabbgänget var totala as… och just därför så skönt att det gick som det gick för dem. :)
Jag tyckte mycket om ”Chronicle”. Skrev om den här, för den som är peppad: http://www.weirdscience.se/?p=14866#comments

[2013-02-15 17:43]
Magnus_B

Per, du har så klart rätt, jag vet inte vart jag fick det ifrån. Ändrar! Och jo, Ti Wests episod var väl kanske inte optimal, men även när han är dålig (Cabin Feber 2) är han ju helt OK!