|
Biograferna behöver fildelningen
2008-11-06
På Svenska Filminstitutets Filmnyheterna.se har jag i dag en krönika om den där bisarra helsidesannonsen som 326 småstadsbiografer besudlade bland annat DN:s kulturbilaga med i söndags, och som var utformad som en uppmaning till Sveriges riksdag att rösta igenom den nya, lika bisarra Telekomlagen.
I krönikan går jag igenom och vederlägger uppropets (brist på) argument, och därefter tar jag det hela från början, det vill säga från när mitt filmintresse först började väckas, i en tid då jag bara hade just en småstadsbiograf att ty mig till.
Ett utdrag:
Jag har själv vuxit upp med ett hungrigt kulturintresse i en liten håla med en enda biograf som visade film på söndagarna. Att se, säg, Woody Allens senaste kostade mig hela studiebidraget ty då ingick fem timmars båtresa samt uppehälle i Stockholm. Understimulansen var dödlig, men videobutiken kom till min räddning. Bioägarna samlade sig till aktioner då också, men lyckades inte förbjuda videon –Â vad som i stället hände var att folk slukade mångdubbelt med film, blev mycket mer intresserade av film, började läsa och prata mer om film. Detta var början på det enorma filmintresse som i dag, världen över, manifesteras i rekordsiffror för filmindustrin; rekord i både omsättning och vinstmarginaler.
Och hela denna filmboom snurrar snabbare än någonsin runt jorden, därför att den i varje sekund är insnord i miljarder av gränslösa kommunikationstrådar – folk inte bara fildelar och köper dvd-filmer, man livsstilsshoppar â€film†i allt från kläder till hemteknik, filmjournalistiken har svällt i både kändis- och kritiker-ändar, och man bloggar om film, är med i filmrelaterade Facebookgrupper, lär känna varandra via filmintressen.
Därför är småstadsbiograferna rent vettlösa när de föreslår att deras kunder ska knipsa av 99 procent av alla dessa kommunikationstrådar och i stället endast titta på de nya stora världssnackisarna när dessa eventuellt anländer till stans egen biograf eller kommer på dvd ett halvår efter att det globala intresset kulminerat.
Det är oroande för biografbranschen att dess företrädare så fullständigt distanserat sig från sin egen publik – från, exempelvis, alla unga hängivna â€Sex and the Cityâ€-fans som vill fildela och nätsnacka om sin favoritfranchise från dag ett, och inte bara inom ett litet glåmigt norrländskt tidsfönster och på stans halvtomma Åhlénsfik ett halvår efter release.
Läs hela långkrönikan här, och använd hellre Filmnyheternas tråd för eventuella kommentarer! Det brukar bli lite hetare där med tanke på att branschsajten lockar ett skönt gäng antifildelningsfanatiska kommentarstammisar.

[2008-11-06 14:12] Chrstian S
Ja, filmintresset är större än någonsin och detta gnäller man över när ens kunder är filmintresserade människor.
Om man får gå lite offtopic så snubbla jag över en liten rolig grej igår appropå verkligheten imiterar dikten.
Rahm Emanuel blev ju igår erbjuden Chief of staff jobbet av Obama. Karaktären Josh i West wing är baserad på Rahm. Josh blev i sista säsongen COS för nyvalde presidenten Matt Santos som hör och häpna var löst baserad på Obama.
Sen att Rahms brorsa Ari är förbilden till Ari i Entourage gör ju bara det hela ännu sjukare.
Två underhållande gamla artiklar om den minst sagt färgstarke Rahm:
http://men.style.com/gq/features/full?id=content_5251&pageNum=1
http://www.rollingstone.com/politics/story/8091986/the_enforcer/
Känns som Barrak har satsat på den gamla hederliga Good cop bad cop rutinen,
[2008-11-06 15:10] amo
Bodde mina tonår i Hunnebostrand och jag kan inte annat än hålla med dig. Man fick vänta i månader på att nya filmer kom dit och när de väl gjorde det så var de fruktansvärt repiga. Det hände ofta att filmen gick av, ibland flera gånger, under en föreställning.
Det lustigaste är dock att de tror att lagstiftningen kan stoppa piratkopieringen.
Ang Sons of Anarchy så ligger den ju ändå i de flestas RSS-läsare redan. :)
[2008-11-06 15:22] Kjell
” Ang Sons of Anarchy så ligger den ju ändå i de flestas RSS-läsare redan. :) ”
Jag ska lobba för att EU stänger av RSS-läsare från nätet.
[2008-11-06 16:06] Jan Gradvall
Briljant, Kjell. Jag har varit bortrest i en vecka och hade helt missat detta. Annonsen är bland det dummaste men också bland det mest skrämmande jag läst; småstadsbiograferna har ungefär samma syn på omvärlden som Sarah Palin. Någon som vet mer om när Riksdagen ska ta beslut om denna fråga?
[2008-11-06 16:59] Z
Ursäkta att man stör i det mysiga ryggdunkandet, men om alla fildelar filmer från Pirate Bay så blir ju frågan om hur nya filmer skall finansieras?
[2008-11-06 17:11] Kjell
Z, du är så välkommen att argumentera emot min krönika men då får du faktiskt ta att läsa den först. Den berör i allra högsta grad filmbranschens intäkter.
[2008-11-06 17:12] The Till
Självklart måste biografägarna agera om deras intäkter dalar – bla pga fildelning – men sett från ett kommunikationsperspektiv så var ju annonsen ett strategiskt o kreativt skämt. Den snarare befäste bilden av den lokala biografen som en utdöd (och ganska osympatisk) mammut. Var det en byrå inblandad? Nån som vet? Rubriken, formen, bristen på idé, copyn … allt.
[2008-11-06 17:18] Mikael Nilsson
Z, ja det är ju en bra fråga. Två svar:
1. Finns det problemet? Biograferna går lika bra idag som för femton år sen. Folk VILL gå på bio, TROTS hemmabiosystem. Vad är problemet?
2. Upphovsrätten är inte till för att utöva utpressning mot enskilda. Kanske finns det nya pengar att tjäna på något annat sätt?
Hur kan dagstidningarna överleva på nätet, när de ger allt ifrån sig gratis?
Varför ser vi inte problem med fildelning av nyhetsartiklar från dagstidningarna på nätet? Varför handlar fildelning bara om filmare/musiker, och inte om journalister?
Svaret är förstås att tidningarna anpassade sina affärsmodeller redan på 90-talet. Hög tid för resten av upphovsrättsindustrin att följa efter.
[2008-11-06 17:40] Daniel Ã…berg » Torsdagens lästips
[...] banalisera folkmord. Kopplingen var för mig inte riktigt självklar, men hur som helst har i dag Kjell Häglund publicerat en väldigt välskriven krönika hos Filmnyheterna om den där annonsen. Delar av mitt [...]
[2008-11-06 17:58] Karl B.
Chrstian S: Aaron Sorkin är vidare reppad av Endeavor Talent Agency’s (Ari Emanuels företag).
Grym artikel, så klart.
[2008-11-06 18:08] s
jag tror verkligen det är så – att bla internet skapat såpass nya förutsättningar för information att människor inte längre accepterar filmbranschens system för att suga på karamellen – med dvd-zoner- premiärer i olika länder osv över flera månaders tid osv. Bor jag i, säg Varberg, och brinner för film och går och längtar efter Noa Baumbach senaste, som haft release i USA som alla pratar om, som jag läser recensioner av .. Då vill filmbranschen alltså att jag ska sitta och vänta ett ÅR , typ, nästan, till filmen kommit på dvd, alternativt betala flera hundra spänn, spänn för möjligtvis efter ett halvår kunna åka tåg till en storstad t/r och se den på bio – detta samtidigt som filmen de facto finns i högkvalitets dvd-format som jag sbsolut skulle betala 60 spänn för att hyra via nätet. Men det går inte, det låter dom inte mig göra. Så man laddar såklart ner piratkopian. Dom borde fatta att det inte funkar längre att sända eftertraktade filmer på tre fyra platser i sverige och tro att det funkar. Dom måste på allvar börja erbjuda nerladdning via nätet som ett alternativ
[2008-11-06 18:23] JN
Överhuvudtaget måste det hela tiden påpekas att upphovs- och patenträtten är ett hot mot mänsklig utveckling. Hade vi haft upphovsrätt för 10 000 år sedan hade alla utanför tvåflodslandet än idag varit jägare/samlare.
Hur många patent ägs idag av uppfinnare som vill utveckla sin produkt, och hur många ägs av storföretag som vill blockera hot mot sina egna produkter?
[2008-11-06 20:14] ellen
Bor i en stad med en bit under 100 000 innevånare. Vill gärna se Der Baader Meinhof Komplex legalt och på bio men det lär ju inte ske. De lär resa muren på nytt innan dess.
[2008-11-06 20:18] ellen
Utveckla gärna era åsikter om Sons of Anarchy. Är det värt? Att ses alltså.
[2008-11-06 21:47] Freddan
Förlåt mej att jag går utanför ämnet här, men Christian S…
Först somnar jag in till den femte reprisen av Obamas tacktal. När jag sedan vaknar framåt kvällen så råkar jag trycka på kanal nio. Där står Matt Santos och tillkännager sin kandidatur med orden ”Hope is real”. Det var helt fantastiskt.
[2008-11-06 22:28] Hynek
Sagan om ringen-peaken är inte det enda relevanta: Om man läser siffrorna för vanebesökande i SOM-rapporten så är det allt färre sedan 1990 som svarar ja på frågan om de går på bio en gång i månaden. Så vårt sätt att gå på bio har förändrats även om inte siffrorna dalat – vilket jag antar betyder att de allra största titlarna, vilka också är de som flest personer laddar ner, drar mest. Och de drar mer folk än förr.
[2008-11-07 0:11] Snakebite
Absolut, visst har internet och fildelning ökat intresset för film (och mycket annat, ibland inte lika trevligt; läs barnpornografi o.dy.), det skulle därför vara intressant att få lite konkreta siffror på bl.a. om det ses lika film på bio nu som för tio år sedan – eller mer? (För jag har svårt att tro att det rör sig om radikalt mindre.) Någon som vet?
[2008-11-07 0:12] Snakebite
För övrigt, bra artikel, Kjell. Känner klart igen mig.
[2008-11-07 13:20] Thomas
Kjell, kan du inte doppa pennan i vitriol och ge dig på tvs debattprogram? Janne Josefsson är verkligen en katastrof som debattledare. Han ställer en fråga som kräver ett långt svar men avbryter mitt i för ett sarkastiskt skämt och låter ordet gå till någon annan, gärna den som ropar högst. På det sättet underblåser han konflikter istället för att skapa intressant diskution.
[2008-11-07 14:00] Kjell
Ja, Gott im Himmel vad Josefsson är kass i Debatt. Thabo var kvalitet i jämförelse. Kommer självklart att skriva om det vid tillfälle. Så jag hoppas han fortsätter en säsong till…
[2008-11-07 18:08] Blahonga
Mikael Nilsson: ”Varför ser vi inte problem med fildelning av nyhetsartiklar från dagstidningarna på nätet?”
Förre ordföranden i Journalistförbundet, Claes Leo Lindwall, har ju försökt göra gällande att piratkopieringen på nätet har förstört journalistiken i snart 20 år. Hur han får ihop det vet jag inte.
[2008-11-12 21:59] Ogla
Aftonbladet plus-artiklar läggs up på Flashback..
[2008-11-13 12:28] oggy
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=851010
Det verkar som att Colin Nutley och Joey Tempest inte riktigt håller med dig, Kjell. Jag gillar tonen i deras inlägg, hur de riskerar liv och lemm som vågar sticka ut hakan och kritisera ”den lilla, men högdljudda grupp” fildelare som finns i Sverige och drömmer sig tillbaka till det svenska musikundret på 90-talet (för svenska artister idag har ju inga framgångar utomlands).
[2008-11-13 13:16] Kjell
Ja, underbart roligt, och lite tragiskt förstås. Tvillingarna Rognedahl, Persbrandt… vilket gäng. Henrik Pontén och Ifpi-Lasse skrev ihop texten, det tog fem minuter. Sen har de jobbat i veckor för att få ihop något som ens liknar en kreatörslista…
[2008-11-15 13:08] Maffras
Din poäng, Kjell, är alltså att eftersom folk laddar ner olagligt så sprids ordet så att ännu fler ser filmen på bio (eller laddar ner olagligt)?
Det är som att jag snor din, säg Ford, och bloggar om hur bra den går, hur fin den är och rekommenderar den till alla polarna att köpa en.
Kanon, säger Ford. Men vad säger du?
Ibland är du mer än lovligt korkad.
På senare tid allt oftare,
/M
[2008-11-15 14:13] Kjell
Nej, Maffras, det är inte jag som säger det, jag återger bara vetenskaplig konsensus utifrån ett numera stort antal oberoende studier världen över. En av de roligare var när filmindustrin lobbade fram en stor statlig studie i Kanada och även den visade samma resultat, varpå MPAA raskt tog bort all info om den från sin hemsida…
Och vad ÄR det med alla dessa billiknelser? Fildelning kan ALDRIG bli detsamma som att folk snor bilar av varandra… vem är det som är ”mer än lovligt korkad” här? Innan du fortsätter sprida löjliga bilmetaforer omkring dig, läs gärna historikern Rasmus Fleischers text ”Bilismens spöke går genom kopieringsdebatten” här:
http://copyriot.se/2008/11/11/bilismens-spoke-gar-genom-kopieringsdebatten/
[2008-11-18 13:44] Maffras
Hur får patetisk får man bli, Kjell?
Jag skiter väl i bilar, jag drog en grej ur hatten. Poängen, som till och med du verkar ha missat, är denna: Vad är skillnaden på att jag sno grejer från dig när du snor grejer som andra har gjort?
Vågar du svara på det?
/M
[2008-11-18 13:57] Kjell
Ta av dig den där hatten och kamma dig, Maffras. Lobbysnacket om ”stöld” har inte i denna diskussion att göra. Och, som sagt, sätt dig in i forskningsresultaten jag påtalade, och läs in dig lite på själva ämnet, hos exempelvis Lawrence Lessig. Vill du fortfarande snacka bilstölder efter det rekommenderar jag Flashback.
[2008-11-18 16:22] Maffras
Varför har inte stöld med detta att göra?
Det är ju exakt det det handlar om.
Lobbysnack…snacka om att du är indoktrinerad. Du vågar alltså inte ta debatten om upphovsrätt och vem som äger exempelvis artiklar, filmer, låtar.
Det trodde jag inte om dig.
Och, nej, jag vill inte snacka om bilstölder. Det var ett exempel, Helge. Måste man ha signalflaggor för att få dig att förstå det?
Lobbysnack…det var faktiskt det sista jag trodde skulle komma från dig.
/M
[2008-11-18 16:26] Kjell
När det gäller stöldfrågan så har du inte det minsta stöd av någon lagtext i något land i världen. Inte ens de piratkopierare och cam-filmare som åkt dit som hårdast i USA har åtalats för stöld.
Så med tanke på att det endast är skiv- och filmindustrilobbyn som använder sig av stöldbegreppet kan man ju fråga sig vem som är indoktrinerad av vem…
Jag stöder kommersiell upphovsrätt fullt ut och lagstiftningen kring denna, dock inte ipred-lagförslaget.
[2008-11-18 20:21] Maffras
Jag kan hålla med dig om ipred-förslaget.
Men ang stöldfrågan så är den obestridlig, enligt mig. Att det inte finns något lag mot illegal fildelning spelar ingen roll, stöld är stöld. Det finns många sätt att utnyttja systemet från allt mellan bidrag till ren brottslighet. Att du laddar olagligt är kanske inte brottsligt i lagens mening – än – men känner du ingenstans inom dig att det är fel att ta del av det utan att betala?
Du som dessutom har råd.
Och är journalist. Skulle jag sno dina texter rakt av och publicera dem på olika platser skulle du vara på mig direkt.
Finns det inte ens ett uns dåligt samvete över det du gör?
/M
[2008-11-18 20:39] Kjell
Att stjäla är att göra intrång i äganderätten. Men att piratkopiera är att göra intrång i upphovsrätten, och upphovsrätten och äganderätten är två väsenskilda saker. Rent juridiskt står dessa emot varandra: upphovsrätten måste jämkas mot äganderätten (av en fysisk cd-skiva, t ex), och brottet upphovsrättsintrång är därför också något väsenskilt från stöld. Dessa elementära förhållanden måste man vara överens om innan man försöker diskutera immaterialrätt i sak.
För egen del spenderar jag mer än någonsin på kulturprodukter, i synnerhet på cd/dvd/bluray/böcker. Oerhört mycket mer per månad i dag än innan p2p-explosionen – och jag ser hos mig själv exakt det som de vetenskapliga studierna visar, i dessa frågor.
Slutligen – nej, jag uppmuntrar dig att kopiera mina texter! I alla fall så länge du gör det av samma skäl som folk fildelar, nämligen av kärlek till verken. Och precis som en fildelare inte börjar hävda att han/hon själv skapat ett nedladdat verk utgår jag från att du inte påstår att det är du som skrivit mina texter, utan att du kärleksfullt anger att det är jag och uppmanar andra att sprida vidare. Men du skulle kanske inte ha så himla mycket för det, eftersom mina texter i nio fall av tio finns tillgängliga gratis på nätet i alla fall. Precis som jag menar borde vara fallet med digital kultur. Det finns mängder av nya betalningsmodeller som bara väntar på att exploateras av kulturindustrin. Studera exempelvis Wired-grundaren (och en av världens främsta experter på digital kultur) Kevin Kellys sammanställning här:
http://www.kk.org/thetechnium/archives/2008/01/better_than_fre.php
[2008-11-27 0:27] rev
Nu skriver tomas alfredsson brev till alliansens partier och gråter ut över att hans film ”låt den rätta komma in” piratkopieras.
Jag vet inte. Tycker det känns lite ocoolt på nåt vis.
http://www.svd.se/ego/mainColumn2_s185/http://www.svd.se/mul
timedia/archive/00402/L_s_hela_det__ppna__402521a.pdf
[2008-11-27 0:41] Kjell
Ja, Rev, men han nämner fildelningen först mot slutet av brevet! Dessförinnan uppehåller han sig länge vid att folk kan smuggla omkring på usb-minnen med hans livsverk på…
Skriv en kommentar
|