|
De halvt dolda ålderssambanden
2009-01-18
Jag gillar verkligen Jonas Gardells De halvt dolda. Inte minst för att titeln också skulle kunna sägas syfta på manusmetodiken – även sambanden mellan tidshoppen är hela tiden halvt dolda. Serien tvingar på tittaren en frustration och en nyfikenhet som förstärker dramatiken.
Men en sak undrar jag över: var inte rollgestalten Lennart, när han i tredje avsnittet dök upp i nutid, lite för ung? Borde han inte vara minst 55 år? Nu gick han omkring med en gravid partner (visserligen möjligt) och såg ut att vara högst 45 (definitivt omöjligt).
Eller, visar det sig när jag kollar efter, 46. Så gammal är skådespelaren Björn Wahlberg som gör rollen.
En ålder som snarare stämmer in på Ragnar, som i nutid dog på porrklubbsgolvet.
Varför inte casta en skådespelare med rätt ålder som den äldre Lennart?

[2009-01-18 13:59] Jacob
Det har varit en del roliga diskussioner på andra håll (Flashback) om när nutiden i serien utspelar sig, bland annat med hänvisning till att GTA-spelet som Linus får i present känns lite daterat. Eller det faktum att det inte springer omkring små skinnskallar i bomberjackor nuförtiden men att det däremot gjorde det för några år sedan. Eller den några år gamla Justin Timberlake-affischen som hänger i Davids pojkrum. Har själv inte letat aktivt efter tidsmarkörer dock…
[2009-01-18 14:02] ellen
Tänk om Lennart dök upp, inte nu, men för tio år sedan då?
Jag älskar serien och hoppas att allt inte knyts ihop så där prydligt som det brukar, att vissa trådar får lämnas hängande. Som i verkliga livet och dess episoder. Till och med skinnskallarna har lite djup. Annars brukar det vara det där regninga på fyllan i gatlyktesken eller vargmorrandet, som i var och varannan (känns det som i alla fall) Beck, Tick Tack och Nattbuss 807 (eller vad den hette).
Den ”kristna artisten” på tunnelbanan, visst var det hon, barnvakten till pojkarna? När mamman dött alltså?
[2009-01-18 14:34] f
you’ll see. you’ll all see!
[2009-01-18 14:59] Kjell
det daterade GTA-spelet osv gjorde ju att man gissade på att skinhead-storyn låg några få år tillbaka i tiden, men det är ju uppenbart att den-äldre-Lennart-storyn är efter detta (eftersom bilden på den homosexuelle sonens nät-date fortfarande satt på vägen), dvs i princip nutid.
[2009-01-18 17:09] Jacob
Ah, då är jag med noterna. Hade missat senaste avsnittet.
[2009-01-18 19:59] Jonas
Exakt samma tankar har slagit mig, ”dåtid” är ju ändå 1970 (eller om det var -71) så åldern känns inte rätt på Lennart i nutid.
Håller också med om att använda nasseskins som en subkultur för ”strulig kille med alkad mamma” känns lite väl 80-tal och Staffan Hildebrand för att det ska träffa rätt 2008.?
Skinheadstoryn är ju samma tid som Davids nätdejtande?
Ser i alla fall fram mycket mot sista avsnittet och trådarnas sammanflätande. Är tex tjejen i porrbutiken Abbes dotter vilket var en lite teori som slog mig. Flyttar de från huset för att David blivit ihjäslagen av skinnskallarna?
Tycker faktiskt att Gardell med ”De halvt dolda” placerar sig i högt bland svenska dramatiker tillsammans med Lars Norén och Lars Molin mfl.
[2009-01-18 20:46] ellen
Vänta nu, är det samma hus? Det missade jag helt. Fast vad säger att Ragnar är död när Lennart kollar på huset? Grälar inte, tycker bara det är intressant alltsammans. Det är så ovant att undra något, att tänka på saker utan att det är i presens, medan programmet pågår. När hände det senast när det gäller svensk TV-dramatik? Lära för livet? Ärliga blå ögon? Vita Stenen?
[2009-01-18 20:57] Kjell
Visst var även Graven ett sådant diskussionsämne?
[2009-01-18 21:02] Jonas
Ja det är samma hus, samma rödvitrutiga köksgolv och dessutom satt ju bilden på Birk kvar i Davids rum.
Graven ja, helt underbar, hoppas det kommer en uppföljare någon gång. Göran Ragnerstams karaktär är ju en av de mer minnesvärda i svensk tv-seriehistoria.
[2009-01-18 21:06] Kjell
Uppföljaren till Graven filmas i vår/sommar, antar att det blir premiär nästa vinter? Marcimain är inte med men hela skådespelarensemblen är tillbaka ombord.
[2009-01-18 21:44] r
”Håller också med om att använda nasseskins som en subkultur för “strulig kille med alkad mamma†känns lite väl 80-tal och Staffan Hildebrand för att det ska träffa rätt 2008.?”
SVAR: Mod-skins med fred perrykläder som gillar jamaicansk ska förblir en nostalgisk dröm för gamla anglofiler. I sverige är det dessvärre så att unga skinnskallar är liktydigt med unga nazister , som fortfarande, 2008, är ”struliga killar med alkade morsor”. Det är ju så att det kan vara verkligheten som i vissa fall är förutsägbar, inte konsten som speglar den.
[2009-01-18 21:46] bine
Såg inte Graven. Hupp, det låter som ett felval…?
Jag tänkte oxå på att Lennart var lite för ung när han var på husvisningen, men det är nog för att jag inte riktigt har tänkt på att ”nutiden” kan diffa på upp till tio år utan att jag tänker på det som _dåtid_. Men fy fan vad deppigt det kändes att Ragnar dog på porrstället… (Men visst ser man väl fortfarande småbulor på stan någon gång ibland?!)
[2009-01-18 21:54] Kjell
r, visst är det så, men det lustiga är att de enda småbulor jag sett de senaste åren, och dessutom ser regelbundet eftersom de åker längs samma SL-rutt som jag, är två anti-rasse-skins i 16-årsåldern med The Specials-badges!
[2009-01-18 22:39] ellen
Där jag bor (iofs låååångt från Sthlm) ser man skins, nasse och anti-rasse, lite titt som tätt.
Min fråga var lite retorisk förstås. Jag gillade God morgon alla barn och tänkte rätt mycket på den. Bland andra, finns förstås fler, även om det är långt mellan dem.
[2009-01-18 23:36] bine
Anti-rasse-skins (SHARP-skins) är koola.
[2009-01-19 12:41] The Till
Jag gillar den skarpt, tycker skinnkillen spelar grymt bra. Har aldrig läst Gardell, var ska man börja?
[2009-01-19 13:05] Palmodovar
The till: Dom tidiga är rätt bra, Vill gå hem och En komikers uppväxt, tex, men köp inte stora Gardell-boxen, om den nu finns. Han skriver rätt kokett på ett irriterande vis.
[2009-01-19 13:11] r
Anglofila sharpskins är nån sorts medelklassgrej för sthlm innerstad med närförorter. Resten av sverige och förorterna har skinnskallar som heilar och är med i nordiska rikspartiet. Och är struliga killar med alkade morsor. Har aldrig känt till nån nazze från stabila förhållanden faktiskt.
[2009-01-19 13:29] fredrik
Här kan man hylla SVT Prima igen, lysande tjänst. Serien bra – krävande – jag måste koncentrera mig. Undantagen är förstås när Gardell går på auto-pilot, det har påtalats här förut (mamman i köket, bra kläder/väder etc). Till exempel de två numera lätt grånade bröderna som vill göra mammans begravning till en snabbt avklarad affär. Väldigt platt skildrat, utan undertext alls. Annars prima.
[2009-01-19 13:30] Markus
Kjell!
Vet du eller någon annan när det kommer nya avsnitt av Recue Me?
[2009-01-19 13:35] Kjell
Börjar i mars, 22 avsnitt!
[2009-01-19 14:38] r
Jag vet inte om detta togs bort pga att det var offtopic (isåfall får ni väl ta bort det igen), eller om jag glömde att posta det, men apropå skinnskalleskildringar så har jag sett tre (romper stomper, this is england och made in brittain) – och av dem gillar jag Made in Brittain bäst. (de anra lider av det konventionella filmfenomenet att allt ont skylls på en elak skurknazist medan de andra är snälla och egentligen inte vill vara med, typ): Känner någon till andra skinnhuvudsskildringar?
[2009-01-19 15:56] The Till
R: svenska Tic tac.
Made in England är f ö en favvoskiva med Black Box Recorder, lyssna!
[2009-01-19 16:21] Kjell
r: Kojak.
[2009-01-19 16:41] bine
r: American History X måste väl räknas som en sån?
[2009-01-19 17:01] r
Ja just det. ”American history X”! Då har jag sett 4 skinnhuvudrullar!. Amerikanska skinnhuvuden känns dock inte på riktigt. Skinnhuvven hör europa till.
[2009-01-19 17:07] ellen
Tic Tac (så stavas det ju!) är sjukt överskattad. Sharp Skins finns även utanför Sthlms innerstad. Alla skins är inte nassar heller, även om de inte är sharp. Ogillar den sortens generaliseringar.
De handlar väl inte uteslutande om skins, men Stephen Frears tidiga filmer rör sig ju allihop i den världen där de existerar OCH är människor. På gott och ont.
[2009-01-19 17:39] fredrik
”Tala! det är så mörkt” av Suzanne Osten kvalar in som skinnskallefilm. Men den var inte så bra har jag för mig.
[2009-01-19 18:26] r
Ryan Gosling den godingen spelar ju skinn-huvud i en film som såg rätt ostig ut. (”the Believer”) Är den bra? Har den i mitt piratkopierade-filmer-arkiv. Kanske ska se? vill se skinnhuvud
[2009-01-20 1:01] Hawkie
Som någon tidigare påpekat så är Gardell en bra dramtiker.
De halvt dolda vill jag nästan kalla för Gardells svar och vår egen tids svar på Strindbergs Ett drömspel.
SVT:s dramaturgiat har haft betydelse för produktionen!
Public service-tv när den är som bäst. Däremot undrar jag om någon kan förklara vad ”Stjärnor på slottet” är för Public Service!
[2009-01-20 17:54] bine
Hawkie: Sen när är (mer eller mindre) folkkära (mer eller mindre) excentriska (mer eller mindre) kända svenskar som talar ut i teve INTE public service? Är det nåt som svenskar verkar vilja ha så är det ju sånt. (Jag tycker att den här säsongen var sämre än förra men fortfarande mycket sevärt.)
[2009-01-21 20:03] jonas gardell
Någon tipsade mig om diskussionen här så jag gick in för att kolla. ”De halvt dolda” har som några märkt inte två utan tre tidsplan. Det som å förstone verkar vara presens är inte helt och hållet presens. I sista avsnittet som sänds i morgon kommer mycket att hända och vända. Serien vinner i mitt tycke på att ses flera gånger, även om ”överraskningsmomenten” inte är kvar då.
[2009-01-22 1:30] r
hej jonas gardell din lilla teaser!
[2009-01-22 23:22] r
Tycker det var en bra serie, men min känsla är att serien varit så tight, att den skulle kunnat knutits ihop redan i förra avsnittet. Det här sista avsnittet kändes nästan lite som repetition, att man drog ut på berättelserna liite för mycket. Kvalitetsmässigt tyckte jag också serien nådde sin topp i förra, näst sista avsnittet. Men överlag får jag säga att det en mycket bra serie som jag gillade
[2009-01-23 1:25] Kjell
Instämmer helt, r. Avsnitt 3 var seriens dramatiska klimax. Men många fina scener i finalen, ändå. I synnerhet mot slutet – jag gillade verkligen Peders inträde, och – även om den var väntad – Axels krock mellan religion och homosexualitet. Fin slutscen på galleriet.
[2009-01-23 7:38] Dennis
Fint! Men jag tyckte att slutet där 15-åringen blev mördad var homofobt. Måste bögen i en film alltid dö? Det kanske hade varit mindre homofobt och mer vågat i en film som kom ut för 20 år sen, men i dagens läge kan jag inte hålla med. (jag borde lägga till här att jag också tyckte att Brokeback mountain var homofob av liknande anledning)
[2009-01-23 9:45] bine
Men det blev ju fin homokärlek oxå! Typ. Bra scener hos Axel.
Tyckte att det blev nästan för subtilt att det var David (med bortvänt huvud, halvt dold) de mötte, på museet i slutscenen. Men vilken slutscen! Fick gåshud! (Även om jag fortfarande är lite osäker på om det var David. Så subtilt var det.)
[2009-01-23 18:28] A
Om det var David på museet, betyder det att Axel och Henrik också är döda?
[2009-01-23 18:37] bine
A: Nä, Abbes mamma var ju på sin egen begravning. På en bänk alltså.
[2009-01-24 19:43] A
Bine: Hmm ja, det är ju sant. Jag tänkte bara att det kunde vara någon slags sjätte sinnet grej. Och jag fattar fortfarande inte hur Ragnar kunde se äldre ut än sina storebröder när han dog. Eller vem Birk är på kortet, alltså vart Peder fått kortet ifrån. Och om det spelar roll?
[2009-01-25 0:05] bine
A: Är det inte för att han är lite tunnhårig det känns så? Åldersskillnaden ska ju inte vara så jättestor.
Klicka på ”bine” för länk till Ragnar-bild.
[2009-01-25 23:34] Missa inte De halvt dolda « Utsikt från höjden
[...] som skrivit om De halvt dolda och hyllat den är Weird Science: Jag gillar verkligen Jonas Gardells De halvt dolda. Inte minst för att titeln också skulle [...]
[2009-01-26 0:50] A
Bine: Det har du kanske rätt i, Ragnar såg yngre ut än jag mindes på den bilden.
[2009-01-26 17:24] Linnea
Jag hängde inte med i hur Eva och Abbe åldrades!? Abbes mor dog ju i avsnitt 3 när det var 70-tal och Eva var gravid. Men helt plötsligt i avsnitt 4 när det är dags för begravningen har det gått 30 år!? Eller har jag missat nåt?
[2009-01-27 10:44] bine
Linnea: Det växlade mellan de olika tidsplanerna i alla avsnitt! När man såg Abbes mamma första gången (i nutid eller relativ nutid, eftersom det är — vilket jag inte riktigt har förstått vad som är vad — tre tidsplan, enligt Jonas Gardell en bit upp i kommentarerna.) visste man inte att det var Abbes mamma.
[2009-02-03 22:28] Linnea
Ja, jag har ju förstått att de det växlar, men i alla andra avseenden tycker jag att växlingarna varit logiska. Det är bara begravningen jag inte hänger med i. Den planerades ju på 70-talet men ägde rum i nutid..?
[2009-02-03 22:40] Kjell
Nej, bröderna var ju åldrade när de planerade den hos prästen.
[2009-02-03 23:07] Linnea
Var dom!?! Måste se om…
[2009-02-04 19:13] bine
Om jag inte missminner mig var det först då man förstod att Abbes (lite överlägsna?) kollega även var hans bror oxå, vilket — bara det — fick en att tänka några sidotankar extra. Snyggt.
Skriv en kommentar
|