Weird Science
Slip me some skin!

2007-11-08  

tell-me-you-love-me2.jpgDet har skrivits spaltmeter om Tell Me You Love Me-sexet, men jag har inte riktigt vågat tro på skriverierna om vare sig sexets eller seriens kvaliteter. Jag har inte fastnat för någon enda av alla upphaussade teveserier sedan jag föll hårt för replikväxlingen »You’ve done a nice job, she looks peaceful//Well, she is at peace now//If there’s any justice in the universe, she’s shoveling shit in hell« mellan David och en inte så sörjande man i Six Feet Under-piloten.

I alla fall tills nu i veckan. Tell Me You Love Me hade mig innan de knappt ens hunnit säga »hello«. Och som de hade mig! Jag visste inte om jag mest skulle tappa hakan åt de exponerade pungarna, pensionärsblowjobsen och nakenheten/sexet överlag, höja armarna i ett lyckligt fotbollsmåls-JAAAAAAAA eller röras till tårar av ärligheten, de sanna ögonblicken, det fantastiska skådespeleriet och manuset, seriens hela uppsåt och idé. Det slutade med en kombo av alla tre. (Att det sedan fortsatte i chock över att seriens skapare Cynthia Mort tydligen också skrivit den i mina ögon ärkekonservativa, öga för öga-kristna The Brave One är en annan sak, och får mig definitivt att vilja se om filmen och se efter om jag kanske helt missat något väsentligt första gången.)

bettiepage2.jpgAtt sexliberala serier som den här, Six Feet Under, Californication och L Word och filmer som Shortbus, Inside Deep Throat, 9 Songs, och The Notorious Bettie Page kommit på senare år, eller att man för den delen nu fått se Simpsonska genitalier i långfilmen, är ingen slump – och det handlar långtifrån bara om att sex och naket säljer. Att någon som David Cronenberg utmanar idén om gifta-sedan-länge-sex i och med 69:an och trappsexet i The History of Violence är kanske inte någon större överraskning, men när till och med den evige Peter Pan-mannen Steven Spielberg utmanar den bild vi har av Hollywood-sexet med en rätt svettig scen med en höggravid kvinna i München kan man hoppa upp och sätta sig på att starka krafter är i görningen.munchen2.jpg

Reaktioner och motreaktioner går i cykler, sexuella revolutioner kommer och går både på duk, teve och annorstädes – och vad ovan nämnda filmer och serier gör är att ge ett välkommet långfinger åt den nymoralism som svept och sveper över västvärlden. Trots att det pratas om ett alltmer sexualiserat samhälle är film- och tevesexet hållet under en allt hårdare kontroll. I mainstreamsammanhang är det fortfarande mest heterokyssar och trilla ner på sängen, kamera som glider vidare, fladder i gardinerna, fade to black, post-sex-cigarett – eller ja, inte ens det får man väl se framöver – som gäller, medan det i många independentfilmer och betalkanalsserier tvärtom krämas på mer och mer av rent trots. Dokumentären This Film is Not Yet Rated kastar ett inte så smickrande sken över MPAA:s verksamhet, och det blir pinsamt tydligt att de amerikanska åldersgränserna på bio när det kommer till just sex helt godtyckligt handlar om saker som antal höftjuck, vilken typ av sex som idkas, vilket kön det är på dem som har sex, vems njutning som ligger i fokus och vems hud som exponeras.

tellmeyouloveme22.jpgApropå exponerad hud är det intressant att fundera på vad som kommer att hända med Tell Me You Love Me-casten efter seriens slut, nakenhet har trots allt fortfarande en tendens att dela upp skådespelare i A- och B-lag. Är man naken i fel sammanhang (tänk valfritt par bröst i säg, American Pie Presents: The Naked Mile) blir man med all sannolikhet inte tagen på allvar i sin fortsatta karriär, är man naken i rätt sammanhang kan man vinna diverse tunga priser (tänk Halle Berry och Monster’s Ball) och till och med hyllas för sitt mod. Varje nakenscen blir därför – självklart! – en följd av noga övervägande från skådespelaren i fråga. (Ofta säger de som flashat hud ändå att de ångrar sig. Den senaste i den raden är kanske Natalie Portman som gått ut och sagt att hon ångrat nakenscener hon gjort och aldrig mer kommer att vara naken på film. Hon syftade då tydligen på tidigare filmer och inte på nakenscenerna i Wes Andersons kortfilm Hotel Chevalier, där jag i och för sig kan tycka att hennes trumpna, svankande sockposerande inte känns vare sig lyckat eller naturligt.) Jag önskar hursomhelst, av hela mitt hjärta, att de modiga, modiga TMYLM-skådespelarna och serieskaparna får en lång och lycklig karriär. Förhoppningsvis räcker den till nästa sexuella film- och teverevolution och beyond.

[2007-11-08 22:46]
Kristoffer Viita

Yes, och visst är väl sexet for reals också? Det är så coolt att göra ”sexigt” sex tilsammans med ett så allvarligt och genomarbetat manus.

Sex i svensk film tycker jag alltid är antingen dratta-på-rumpan-komiskt och klumpigt eller fyllt av en massa jävla ångest, Vad är dealen med det?

Det är intressant när man själv går och fnular på att skriva en grej om TMYLM. Sedan skriver någon annan om det så här pass bra att man blir genuint irriterad.

[2007-11-08 22:55]
Kjell

Nej, samlagsscenerna är inte ”äkta”. Men de är extraordinärt bra regisserade av Patricia Rozema (och fantastiskt gestaltade av skådespelarna, givetvis).

[2007-11-08 22:56]
Emma

Jag måste erkänna att i inledningsfasen, när jag fortfarande bara satt och gapade, upphetsat skrek MEN VAFAAN DE KNULLAR JU PÅ RIKTIGT! Sen lugnade jag ner mig och insåg att det nog bara handlar om väldigt, väldigt bra skådespelare och att de placerat kamerorna precis rätt. (Och tack för komplimangen och lycka till med ditt eget TMYLM-inlägg!)

[2007-11-08 23:09]
Kjell

Och skådespelarna behöver knappast oroa sig för sina framtida karriärer, va? Det, för mig, mest fantastiska med serien är att det frekventa sexet oväntat snabbt antar en så pass invand, vardaglig karaktär att man inte för en sekund, under dessa scener, glömmer att det är ett relationsdrama man följer och inte nån sorts ”har-de-sex-på-riktigt?”-schocker. Tell Me You Love Me är en samtida Scener ur ett äktenskap. Eller scener ur ett halvdussin äktenskap, då.

[2007-11-08 23:15]
Emma

Jag HOPPAS och TROR verkligen att de får de roller de förtjänar efter serien, men om de INTE skulle få det har definitivt konstigare saker hänt. Skådisar som kommer ut får svårare att få roller, eftersom de inte anses ”trovärdiga”på samma sätt osv osv…

[2007-11-09 00:37]
gusten

Finns det ingen av er som har en annan orientering än ”amerikanska tv-serier åt HBO-hållet”? Trist och konformt i så fall.

[2007-11-09 01:02]
Kjell

gusten, du verkar ställa frågan utan att ha ägnat en sekund åt att kolla bakåt bland våra 500 inlägg. Eller så räknar du in allt från brittiskt och sydkoreanskt till dokumentärfilm och stora Bo Widerberg-intervjuer i det ”konforma”?

[2007-11-09 11:10]
HT

tycker sexet känns rätt sökt. typ ”titta här vi har HELA sexscener, det har ALDRIG gjorts förut!”. först tänker man att åh så öppensinnigt och sympatiskt; riktiga människor, t o m pensionärer! sen sitter man där och blir lite eew, lite uttråkad och inser att det inte är särskilt intressant att följa med genom hela sexscener. därmed förespråkar jag såklart inte nåt slags tabu, men att ha hela sexscener som en central del av berättelsen blir rätt torftigt. till slut inte mer intressant än att följa med på hela toalettbesök (det kunde ju kanske vara ett uppslag för nästa säsong, ”nu ännu intimare!”)

gustens gnäll var ju f ö inte helt irrelevant, men det är väl inte så svårt att försvara den inriktningen. om amerikanska kvalitetsserier är det som intresserar er i första hand så är det ju inte så konstigt att de flesta texterna handlar om det.

[2007-11-09 11:20]
Kristoffer Viita

Sex är väl fett mycket roligare än att sitta på toa?

[2007-11-09 11:38]
Emma

Sökt? Oj vad jag inte håller med! Jag tycker att det finns så mycket bakomliggande känslor inblandade i sexscenerna att de blir mycket mer än en sexscen för sakens skull. Det var väl också det Winterbottom försökte göra med 9 songs, visa ett kärleksförhållande och den känslomässiga bergochdalbanan via nio olika sexscener. Jag tycker att han lyckades med det bara ibland, och att filmen som helhet kanske är mer intressant än bra.

[2007-11-09 11:50]
Kjell

Jag har emellanåt känt ungefär som HT, men sen har det gått upp för mig att det finns något berättande i varenda sexscen, på samma sätt som Mort/Rozema låter tystnader, vardagssysslor och ordlösa ansiktsreaktioner vara en sån stor del i berättandet också. Varje sexscen är en stark illustration till både respektive förhållandes relation och fas, och till både skillnader och likheter mellan de olika förhållandena.

[2007-11-09 12:03]
Emma

Av de avsnitt jag hittills sett är det den barnlängtande kvinnans ansikte jag fastnat för mest. Hon är FANTASTISK! Det händer så otroligt mycket i hela hennes kropp, hon är hård som en knut hela hon, men ansiktet avslöjar mer än vad hon tänkt. Jag får tårar i ögonen bara jag tänker på henne.

[2007-11-09 12:46]
HT

ja jo det hänger väl på det förstås. om man uppskattar historien och har fått en relation till karaktärerna blir sexscenerna en införlivad del i helheten. om man som jag däremot tycker historien är rätt platt och oengagerande, blir det mest en rad sexscener med lite pliktskyldig handling däremellan. ungefär som en vanlig porrfilm.

[2007-11-09 12:48]
Konrad

HT: Under första säsongen har man fått följa med på flera hela toalettbesök, något jag skrev om i en tidigare post för en dryg vecka sedan.
Och även där, precis om Kjell påpekar med sexscenerna, finns det en dramatisk poäng.
Men jag får erkänna att jag också stundtals varit kluven till sexscenerna. Jag börjar alltid instinktivt att studera HUR de gjort scenen, hur de filmat, hur nära underliven kommer varandra, ”hade han inte lite bånge där!”… och, ja, då är det lätt att missa de dramatiska poängerna. Men det är ju lite eye of the beholder.

[2007-11-09 14:05]
Kjell

I en samlagsscen, tror det var för två avsnitt sedan, ser man tydligt att penisen är mycket liten, och mycket, mycket slak, när den skymtar till för en sekund… Då är det svårt att inte tappa koncentrationen från dramat…

[2007-11-09 14:26]
Kristoffer Viita

Fråga: Måste det vara antingen dramatik eller porr? Är det omöjligt för en serie att vara både och? Upphetsande OCH dramatiskt engagerande?

Känns lite knas att det ena måste utesluta det andra.

[2007-11-09 15:07]
Eva

Och vi som inte har tillgång till dessa serier innan de visas i svensk tv? Hur kan alla som läser och skriver här ha det? Hur? Ligger avsnitten ute på nätet? Var?

Den här sidan kanske bara är till för sådana som får/ska förtitta, men ni kan väl åtminstone berätta när den kommer att sändas i Sverige, för vanligt folk? Eller har den redan börjat sändas? Var?

[2007-11-09 15:24]
Konrad

Eva: De flesta av oss som diskuterar här har nog laddat ner serien via fildelningsprogrammet BitTorrent.

Men Canal+ gick ut så sent som i förrgår och tillkännagav att de sänder TMYLM med start 11 januari på Canal+ First.

[2007-11-09 15:44]
HT

kristoffer: precis! det där är ju en relevant frågeställning, för det blir ju alltid en måttstock ändå. om vi undantar väldtäktsscener och scener där syftet enbart är att visa misslyckat sex så gäller ju för alla sexscener att om de är bra så är de också upphetsande i någon mån, sexiga helt enkelt. eller kan syftet vara enbart dramatiskt? blir inte det som att ha målet att göra en kärleksscen känslolös eller actionscen odramatisk (jaja det kan ju vara målet ibland, men generellt talat). på så vis borde ju ett självklart inslag i en sån här diskussion vara att ta upp hur upphetsande man tycker sexscenerna varit.

KT: jo jag vet, men det är ju inte direkt så att man saluför en serie med att den har ”ovanligt explicita toalettscener” (”även med pensionärer!”).

[2007-11-09 15:46]
HT

WTF varför skrev jag KT?? jag menade givetvis Konrad!

[2007-11-09 16:01]
Kjell

Flera amerikanska tevekritiker som hyllar TMYLM poängterar samtidigt att ”givetvis är sexet inte det minsta upphetsande” – jag har undrat om det beror på att de är yrkesskadade? Samtidigt måste jag medge att jag själv tyckt samma sak, att det varit besynnerligt icke-upphetsande. Och porrskadad är jag i alla fall inte, ogillar porrfilm.
(Och nej, kastrerad är jag inte heller… det finns sånt även jag gillar… typ The Pipettes…)

[2007-11-09 16:25]
Emma

På filmfestivalerna när filmer som Brown bunny eller Shortbus visas är det nästan standard att kritiker är noga med att poängtera hur okåta de blivit. Som om det vore att sänka garden för mycket eller visa sig svag på något sätt. Jag tycker nog att en del sexscener i TMYLM är rätt porriga. Andra är sorgliga och vissa är rätt kul.

[2007-11-09 18:21]
HT

jag tror också att det är en slags feghet, eller handfallenhet, hur ska man få in kåthet i den seriösa analysen liksom… (carl-michael edenborg brukar diskutera o ha roligt åt det där ang recensioner av böcker från vertigo). det kan ju vara en tillvänjningsprocess, säg att det blir vardagsmat med sexscener som går hela vägen, isf blir det kanske naturligt att ha sexscenernas sexighet med i bedömningen.

eller en generationsfråga. jag tycker det lite är eew när akon sjunger ”i wanna fuck you”, räcker det inte med ”i wanna sex you up” liksom…

pipettes? eh…

[2007-11-11 00:20]
Bine

Åh! Spännande. Jag hade inte hört talas om serien tidigare. Nu måste vi bara få tid över att kolla. :)

[2007-11-13 15:30]
Emma

Vet inte om någon kollar kommentarerna till det här inlägget längre, men i alla fall: för dem som menar att det objektivt sett finns ”bra” och ”dålig” film kan det kanske vara kul att ta sig en funderare kring hur recensioner av upphetsande scener/porr skulle se ut – och hur tydligt det då skulle bli att var och en går igång på olika saker när det kommer till alla olika sorters film. För jag menar, vad är ”sexigt”? Finns knappast ett objektivt svar på det.

[2007-11-13 19:03]
Lova

Jag har inte sett nagot avsnitt av den omtalade serien annu… Men blev desto mer sugen pa o se efter jag last det har. Tjoohoo, ja hoppas att de ar en serie i stil med svenska spung..? aterstar o se.. om inte haller den sakert annu en klass upp?

MVH Lova

[2007-11-19 22:01]
Bo

Rätt lik The L Word skulle jag vilja säga. Själv tycker jag att de långa sexscenerna drar ner tempot i serien till noll. Men det kanske finns lite substans i den ändå, ska ge den en chans.

[2008-07-13 04:21]
oggy

Ja, precis, serien är så bra som det sägs. Begriper inte hur folk ALLTID ska kalla naket spekulativt, allra minst i en serie som handlar om samlevnad och sex, som så ofta implicerar lite naket.

Den underbara Sonya Walger har ju sitt TMYLM-förflutna lyckats nästla sig in i Lost och jag både tror och hoppas att hon får stort genomslag i kommande säsongen…