Weird Science
Kungafamiljen som ett sönderavlat Simpsons

2008-01-04  

silviaalien.jpgDet börjar med att Silvia toodeloo-vinkar till en ödlegrön alien i Jukkasjärvi, som nycirkus-sprattlar sig fram och tar drottningdåren i hand. Vilket meeting of the minds! Och vilken inledning på onsdagens teveorgie i ofrivillig komik, Kungafamiljen 2007, som sedan bara blev allt bättre ju hårdare Agneta Bolme Börjefors och hennes SVT-team krystade i klipprummet efter sekvenser och citat som gick att använda utan att huvudpersonerna skulle framstå som sönderavlade Simpsons – ett omöjligt uppdrag.

Men det är förstås också ett slags public service att vi via denna årliga, statliga kungakrönika erbjuds en viktig påminnelse om att den verkliga Hönsgården på Hovet är så mycket stupidare än någonsin Hey Baberibas TV4-karikatyrer.

När jag såg programmet en andra gång, för att kunna notera alla underbara citat i detalj, uppskattade jag även allt det där jag i onsdags uppfattade som transportsträckor: Agneta Bolme Börjefors ändlösa pladder om Carl von Linnés liv, speakern som fogade in en mening om »konstiga serietidningar« (sic!) i faktasnacket om Japan, det makalöst skamlösa i att låta drottningens Tokyovärd Issey Miyake yttra den enda meningen »I can tell you that Swedish women are so beautiful«, samt alla tomma bilder på färgglada blommor, husfasader och andra schablonmiljöbilder. Här har alltså SVT följt kungafamiljen världen runt i ett år – och endast skrapat ihop 15-20 minuters konkret användbart material! Bara detta är stor humor.

Men det är också tänkbart att utfyllnaden inte blott var en dunstoppad divan för skrattsinnet att återhämta sig i, utan att Bolme Börjefors faktiskt malde så mycket Linné-fakta – och pratade så förtvivlat långsamt – för att kungligheterna själva äntligen skulle kunna förstå allt det där som gick dem förbi när det berättades för dem, med svårare ord, under själva Linné-evenemangen. Att döma av Victorias minspel när hon stod och petade i en hög skånsk jord, medan Alice Bah i folkdräkt invigde Linné-året, befann hon sig mentalt vid ett korkat krogbord i Båstad (och när hon efteråt fick frågan vad som varit intressantast under Linné-dagen svarade hon: »Att solen kom fram!«).

Madeleine, för sin del, flängde runt i päls och brat-bränna framför kameran på en estländsk institution för föräldralösa barn och svamlade svengelska om »support från ett team av social workers«, varpå en färsk-botoxad Silvia klipptes in för att säga hur stolt hon är över att Madde tycker det är intressant och viktigt med problembarn. Tillbaka till Madde, som skrider in med entourage i ett fattigt, fult pojkrum med tre gamla formel 1-planscher på väggen: »Vilket fiiint rum du har!«

Ändå måste det sägas att Victoria och Madeleine förefaller skärptare än sina föräldrar. Kanske kunde Dagens Nyheter ha haft med kungafamiljen som exempel när de körde en artikelserie om utvecklingsstörda föräldrar med normalbegåvade barn? Nej, det är en synvilla. Eftersom kungaparet inte är utvecklingsstört i medicisk mening utan i socialpsykologisk, förefaller deras barn något mindre sinnesslöa just bara för att de är yngre. Tids nog kommer de att vara precis samma slags grammatiska grobianer, samma lallande lyxfånar som vallas runt i ett slags övervakade demensgrupputflykter i en vadderad verklighet.

Fast även den tesen stupar på de redan fullvuxna dimensionerna av Carl Philips tjockskalle. Även om jag inledningsvis i SVT-programmet lurades att tro att han kanske börjat påvisa viss tankeverksamhet – han trädde nämligen in i handlingen när han invigde en fotokonstutställning på Museum Gustavianum i Uppsala: »A Glimpse into Paradise by Prince Carl Philip.« Och medan kameran svepte över galleriväggar med imponerande professionella macrofotografier från Botaniska trädgården berättade Bolme Börjefors att fotokonstnären var lillprinsen själv! Men chocken var kortvarig. Så här förklarade prinsen sina motiv och sin konstnärliga metod:

»Först gick vi runt parken och försökte få stämning på parken och alla växter och ljus och så, sen gick man, sen gick vi tillväga, och försökte hitta små, eh, lägen som skapar, eh, rätt bilder, å växter, å…«

Men bilderna är ju så personliga, försökte Bolme Börjefors, hur hittade han sitt uttryck?

»För mig handlar det mycket om att försöka hitta nån som det känns bra för mig«, svarade prinsen med den där dödsföraktande obegripligheten som annars bara hans pappa och möjligen Björn Borg vågat uppvisa offentligt. Och han fortsatte, nu allt sluddrigare: »…hitta ett spännande, där kanske ljus och blad, försöker leka med, leka med varandra i sammanhangen, om man säger … det är svårt å sätta ord på’re.«

Ja, sannerligen! Inte minst som det egentligen var mästernaturfotografen Mattias Klum som »höll i« projektet, vilket vi fick reda på i förbifarten. Och man hann inte mer än börja grunna över detta (att ett superproffs arrangerat motiven utifrån nån blomma prinsen pekat på, fixerat stativet, ställt in kameran och instruerat prinsen att »du ska trycka på den där knappen… nu!«) innan Drottning Botox klippte av med en kommentar: »Det är underbara bilder, det är fantastisk’ med en otrolig skärpa varje vattendropp’ kan man se det som speglas i vattendroppen och det var weldik weldik fint.«

Ja, men det är världsfotografen Klum som fixat alltihopa, din jävla dumdrottning, inte Carl Philip! Vilken treåring skulle inte kunna ställa ut fotokonst på Museum Gustavianum under de premisserna?

victoriaporslin.jpgSamma visa när Victoria fyllde år och Solliden slog till med ett helt hutlöst Victoria-museum (!) belamrat med värdelös kitsch: fula teckningar och en massa kladd och klotter på koppar och krukor (Victoria har nämligen, med kungens ord, fått »pröva sig på« saker som att blåsa glas och rita streckgubbar med tomteluvor på tallrikar), och Silvia är lyrisk över hennes talang. Men hur svårt kan det vara att lotsas in i en minutiöst förberedd glashytta och sätta läpparna mot en uppställd glasblåsarpipa?

Kungen, för sin del, njöt mest av fotona från Victorias barndom, som hade dragits upp i superformat över väggarna: »Jätteroligt att kunna göra en sån härn utställning och, eh, en del bilder har vi hemma i album och sånt därnt va, men när man drar upp en bild då blir’e, eh, får en helt annan karaktär å ett helt, en större uttrycksmöjligheter och det är fantastiskt och skojigt å kunna göra det här, de’e’re.«

Silvia är rätt fantastisk showen igenom. Det här med att hon inte lärt sig svenska på 30 år, jag måste erkänna att jag trodde det var ett nattståndet skämt, men hennes svenska är ju så erbarmlig att en vettig presschef hade låtit sy ihop munnen på henne redan första gången hon sövdes ner på en brasiliansk brits. Och SVT-programmet gav nu nya, oväntade insikter i den djupa problematiken kring Silvias inlärningsförmåga.

silviahattpuss.jpgDet visade sig exempelvis att hon fortfarande efter 30 år inte fattat att det är fysiskt omöjligt att kindpussa en annan drottning om båda har jättehattar på sig. »Det där kommer aldrig att gå«, tänkte till och med jag när hon böjde sig fram för att kindpussa drottning Margrethe av Danmark. Men Silvia försökte – och missade med en decimeter när hattarna fastnade i varandra.

Men det är kungen som är kung under Danmarksresan. Som när han får frågan om det finns något vi kan lära av Danmark, och han börjar röra på armarna i en sorts robotdans: »Ja det är en bra fråga, näe, jaa, lära, jag tycker inte man ska lära på så sätt, men man kan alltid ta in… intryck å så där va, som jag alltid försöker säga, kultur, vi ska va’ lite spänning mellan länderna, vi ska va’ lite skilda olika kulturer å vi ska behålla våra olika saker.«

Och ni vet hur våra kungligheter alltid går omkring och flinar åt, alternativt finstuderar, de mest befängda motiv? Åt att vinden friskar i, åt en joddlande barnkör i Wien, åt att gröna lappländska gummi-aliens kommer anstormande, åt amatörhandarbeten och oljiga maskiner? Ingen kan som kungen luta sig fram mot en showroom-vägg av pastellackade Sjuan-stolar och se ut som om han utför ett hårt intellektuellt analysarbete!

kungensjuan.jpgHan tycktes aldrig tidigare ha sett en Arne Jacobsen-stol, och följaktligen ställde han sig och svängde fram och tillbaka på en vanlig uttjatad Ägget-fåtölj medan Silvia satt bredvid och intresserat lyssnade på makens spekulationer om skinnsömmarna eller what-not.

Alltid denna påtvingade, dumgloende nybörjarnyfikenhet på allt som kommer i deras väg. Danska möbler eller österrikiska joddlande dagisbarn är skitsamma, allting passeras med ett likartat Hey Baberiba-Silvia-aktigt »De är weldik fina faktisk« (med tanke på kungens förmåga att sammanblanda saker får man vara glad att han inte blandade ihop Arne-stolarna och Wien-ungarna och började prata om de senares »fina mjuka skinn«!).

Lite senare står kungen i sin älsklingsoljerock i ett gråfuktigt Mönsterås och pratar om en industrisanering, vars oerhörda betydelse för miljön han försöker uttrycka i ekonomiska termer. »Den har kostat ett antal, öh, ja inte ett antal, men över hundra, ja, miljoner och så vidare, vilket då, hundrafemtio nånting…«, vimsar han, och man får en plötsligt aha-upplevelse: han hör röster! Så måste det ju vara, stackars kungen, han står och blir intervjuad i teve och måste samtidigt hålla på och parera en massa inre röster hela tiden.

Annars har jag ingen vettig förklaring till att han pratar som han pratar. Jag har aldrig någonsin mött eller hört en människa som pratar lika illa som vår kung. Frånsett Silvia, då. Hur kan de vara så omtyckta?

Jag börjar undra om inte populariteten rentav hänger samman med just den extremlåga intelligensnivån. När vårt en gång så tröga gamla land plötsligt kryllar av såna som jag – av bråkiga bloggare, arroganta mediamakthavare, spydiga Idol-domare och självgoda krönikörer, och därtill av hycklande linsluspolitiker, nyrika kändisföretagare och osvenskt kaxiga idrottsstjärnor – då kan nog ganska många svenskar känna starka sympatier för en familj som aldrig tycker nånting, aldrig höjer rösten, aldrig blir sur och störig, men som alltid är glad och trevlig samt, viktigast av allt, lite dummare än allmänheten. Till och med jag tycker ju att det är en sorts mental yoga-övning – idiotisk men skön – att sällskapa med kungafamiljen i en tevetimme.

Så, vi ses igen nästa år! Men då vill vi allt följa med Silvia på hennes sydamerikanska skönhetsresa också. Det är trots allt våra skattepengar som finansierar både hennes och SVT:s operationer.

[2008-01-04 01:56]
P

Från vilket Mighty Boosh-avsnitt är översta bilden? Och varför har Naboo ingen turban?

[2008-01-04 03:08]
David

Det här var en väldigt bra text som vanligt, men samtidigt väl hård, mer elak än texter om film och tv. Men det är väl ett sånt där fall av att skjuta fisk i tunna, där man riskerar att framstå som direkt hemsk, där man mördar de små liven.
För inte hade tv-skapare fått så här hårda recensioner?
Man måste väl kunna tänka, att att de framstår som så dumma, har till viss grad del i att vi inte känner dem alls, mer än genom dementa program

[2008-01-04 03:25]
jesper

På talm om japanska serietidningar. När jag läste det här började jag tänka på ett avsnitt ur första säsongen på Ghost in the shell Stand alone complex när Tachikoma-robotorna inser att de blivit för smarta för sitt eget bästa. De börjar då försöka börja bete sig mer som robotar än den människonivå deras AI tillåter.

[2008-01-04 07:47]
rolf ren

Briljant!

[2008-01-04 10:25]
Krister Berntsson

Fullkomligt lysande text… du har min respekt…

[2008-01-04 10:42]
Rebecca

ja, briljant!

[2008-01-04 12:16]
Jolly Roger

Det är lite problemet, varje gång man hackar på kungafamiljen så framstår man som så osympatisk eftersom de är så oförargliga.

[2008-01-04 13:01]
Thomas R

Det finns de som på allvar menar att kungafamiljen ger Sverige bra pr…

[2008-01-04 13:02]
Hynek

Så fruktansvärt roligt. Fast det var kanske inget jag borde ha läst på allmän plats. Ögonkasten på kaféet efter kaffespottet och ljuden av en man som håller på att dö kvävningsdöden genom skratt var inte så uppskattande.

Men jösses vad jag behövde det. Tack.

[2008-01-04 13:08]
Oskar

Väldigt fin och underhållande läsning. Måste snarast in på svt.se och se programmet med mina egna ögon.

[2008-01-04 14:08]
Mårten

Förmodligen det bästa och roligaste jag läst så länge jag kan minnas (och det är ett relativt långt tidsmått).

[2008-01-04 14:15]
S

Herregud vilken klockren text! Nu blir jag ju tvungen att kolla in det där jävla programmet.

[2008-01-04 14:59]
ellen

Är det här ett antirojalistiskt upprop? Var skriver jag på? För det gör jag utan att blinka och med stadig hand.

[2008-01-04 15:36]
m

”hennes svenska är ju så erbarmlig att en vettig presschef hade låtit sy ihop munnen på henne redan första gången hon sövdes ner på en brasiliansk brits.”

Den bästa meningen i hela texten. Jag ångrar att jag inte såg programmet.

[2008-01-04 16:05]
Mitt liv som populärkulturjunkie | Dagens läsobligatorium

[…] Kjell Häglund ser Kungafamiljen 2007. […]

[2008-01-04 16:08]
Vera

Så klockrent!

På tal om kungafamiljens språk(o)begåvning:
Varje gång jag hör någon av dem bli intervjuad tänker jag på sådana där animerade supportpersoner som finns på diverse hemsidor (‘fråga Ebba’ hos Skandiabanken och ‘fråga Anna’ hos IKEA). De svarar aldrig på den fråga som ställs och varken meningsbyggnad eller grammatik blir riktigt rätt.

[2008-01-04 16:11]
Linda

Wäldig Rolig ja!

Höll på att skratta högt på mitt knäpptysta jobb flera gånger. Måste nog se om programmet nu.

Tack!

[2008-01-04 16:19]
karin

Jag håller med om Davids kommentar – de jag känner som har träffat Vickan i olika ”professionella” sammanhang, typ alla hennes utbildningar och praktiker, brukar bli glatt överraskade av hennes kunskaper och intelligens. Men de där hyllningsprogrammen liknar mest bisarra besök på zoo, man ska titta på de konstiga djuren i kungaparken och så ska de se ofarliga ut och le vänligt tillbaka. Kungen och Silvia verkar iofs ganska nöjda med att få spotta ur sig plattityder, men jag förstår inte hur någon kan rikta en filmkamera mot Carl Philip, det känns mest bara grymt. Han brukar ju bli grönblek och stamma värre än kungen.

[2008-01-04 16:25]
√Ü’redrik

Har någon lagt ut torrenten eller går det i repris?

[2008-01-04 16:46]
Evelyn Waugh

Carl Philips beskrivning av sin konst och kungens mini-robotics är redan årets TV. Bloody brilliant.

Torrent finns bl.a. på Swebits. Annars ligger det ju länkat från SVT:s förstasida nu.

[2008-01-04 17:06]
jonas

Lysande!

”SVT-50 år med fri television”

[2008-01-04 18:04]
k

med risk för att låta som en papegoja, briljant som vanligt.

[2008-01-04 18:04]
Jens

Du är en modig man Kjell. Jag misstänker att en sån här text kan generera trakasserier ur det rojalistiska folkdjupet…
”Drottning Botox”, ”din jävla dumdrottning”… LOL!

[2008-01-04 18:38]
Fredrik

Inte en kommentar till just denna text, men ändå: Skulle inte teamet bakom Weird Science kunna läsa in sina texter till en podcast, typ varannan vecka, så man kan njuta av alstren när man sitter på kollektivtrafikens hårda bänkar. Det är min önskan för 2008.

[2008-01-04 18:50]
Molly

Fantastisk faktisk :)
Tack för att du återigen sätter briljanta ord på vad jag tänkt. Jag orkade iofs inte mer än 10-15 min kungliga, sen fick det bli repris av engelska The Office julspecial. Feel good.

[2008-01-04 18:54]
Nils Dacke

Gratulerar till 2008 bäse blogg text! (hittills)

Alla familjedynastier som startas av en dynamisk person faller alltid sönder på grund av att man gängar sig med en person där IQ inte står i paritet
till utseende eller önskan att gifta sig rikt. Kungafamiljer över Europa är lysande exempel på detta fenomen. Om man tar den Engelska så gifte sig Charles med en viss Diana vars meriter var att hon INTE kom in på något universitet. Det måste vara svårt att göra det som 30% plus av alla andra ungdomar fattiga som rika kan göra.
Europas kungahus är som Simpsons eller en live dokusåpa som vi betalar via skattesedeln.

[2008-01-04 18:55]
Lundvall

Den bästa recensionen någonsin av detta årliga spektakelprogram. Har väl inte läst alla, men har svårt att tro att någon i den ”vanliga” pressen kan skriva så briljant.

[2008-01-04 18:55]
Tom

Le, kära kungafamilj, även om er intelligens förolämpas av någon vars livsuppgift är att titta på TV.

[2008-01-04 19:07]
Christer

:-) Kungafamiljen gör sig bäst på vykort…

[2008-01-04 19:17]
charlotte

Bwahahahahaha……….nu bara måste jag se detta – vilken tur att programmet går i repris!!!

[2008-01-04 19:27]
Jakob

Mycket bra!
Men samtidigt är det kanske ett något obvious mål? om jag ska inflika lite kritik. Vore kul med samma kritiska ilska mot mer oväntade och subtila fenomen också.
Jag menar alltså inte att det inte är extremt viktigt att vi kämpar mot denna anakronistiska svulst på samhällskroppen – som ju är mer tragisk än komisk egentligen.

Nils Dacke: Eh, vem var mer utvecklingsstörd Charles eller Diana?

[2008-01-04 19:33]
martin

Tänk att dagligen tvingas gå omkring och titta på all möjlig skit – och sedan förväntas säga något uppskattande om det. Klart man utvecklar ett automatiserat robotbeteende gentemot alla barnkörer, utställningar och utklädda finländare.

[2008-01-04 20:44]
Eva

MOUHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Jag Dööör!
Heja Kjell! jag saknar ord.

[2008-01-04 21:46]
Julia

Å jisses. Jag tror att jag våldsamt och intensivt vill krama den här texten.

[2008-01-04 21:58]
Nils Dacke

Jakob,

Frågan är svår att besvara då bägge ligger i den
undre kvartilen och skvalpar. Att inte komma in på ett universitet vilket som helst och ta några några ynka akademiska poäng som till och med de svenska kungabarnen klarat av är en bedrift som är svårslagen. Jag tror att hon var geniunt korkad och han socialt obegåvad å det kraftigaste.

[2008-01-04 22:01]
Jakob

Kjell: Lite mer kritik (lovar att inte bli oförskämd):
Det finns också ett annat problem här. Att peka ut hur korkade kungafamiljen är riskerar att ta fokus från det verkliga problemet, som ju är själva systemet. (Det blir lite som att det skulle varit bättre om de var smartare, dvs. att det är deras dumhet som skulle vara problemet med att vi fortfarande lever i en monarki.) På många sätt är ju kungafamiljen – utom Silvia som ju hade ett val – ett slags offer (även vi inte för den skull behöver tycka synd om dem).

Jag kollade just igenom halva programmet, och jag tycker nog också att du är lite orättvis; så jäkla korkade framstår de ju inte – mycket av uppträdande ter sig rätt rimliga i ljuset av de ganska bisarra omständigheterna. Mål för allt förlöjligande och förakt borde ju istället programmakarna vara. De framstår inte bara som idioter utan som en verklig samhällsfara, och borde ställas i medeltida skampålar utanför svt: entre.

[2008-01-04 22:21]
Nils Dacke

Jakob,

Självklart så är det ett grymt öde att som
Viktoria veta att hela hennes liv kommer att vara vadderat och att hon aldrig kan fatta självständiga beslut. Hon är 30 år nu och varför abdikerar hon inte då, eller hoppade hon över den lektionen i
skolan när dom gick igenom republik, demokrati och feodalism?

[2008-01-04 22:40]
Jakob

Jag känner henner inte och kan därför inte svara på frågan – men ett spontan svar skulle kunna vara, varför skulle hon? Men om om du på fullt allvar tror att inte abdikerar, om man nu ser det som en lösning, för att hon inte känner till möjligheten så vet jag inte vad jag ska säga om ditt sätt att resonera. Kankse är det du som missat någon och inte Viktoria?

[2008-01-04 22:48]
Jakob

När jag säger att de är √¢‚Ǩ¬ùoffer√¢‚Ǩ¬ù, är det kanske lätt att missförstå. Jag menar kanske snarare att de är symtom mer än orsak.

[2008-01-04 22:53]
Kjell

Jakob, att kungafamiljen är offer för den moderna demokratins mest bisarra systemfel är en självklarhet. Detta har skrivits och debatterats massor av gånger, till och med i riksdagen, och kommer att förfäktas lika många gånger till. Just detta är ju en av grundteserna för hela den antirojalistiska rörelsen i Sverige, som trots konstant uppförsbacke alls inte är obetydlig.

Visst ligger det en stor upprördhet i botten av denna bloggtext, men först och främst ville jag underhålla. Du vet, lite som när Andres Lokko ger sig på sina ständiga »obvious mål« typ Tomas Ledin och svenskdubbade barnfilmer… Jag hade verkligen kungligt roligt framför teven i onsdags, så roligt att jag inte kunde låta bli att försöka dela med mig lite.

[2008-01-04 23:00]
Jakob

Ok, hajjar. Kankse reagerar mest för att jag i grunden inte kommit över den tragiska/upprörda fasen och mognat in i att kunna skratta åt skiten.

[2008-01-04 23:05]
Jolly Roger

Eller så är detta storheten med kungahuset. En del tycker de är en trevlig färgklick värd att bevara, andra älskar att förlöjliga dom och det är ju onekligen lätt att förlöliga varje medioker människa som ställs i rampljuset. Jag håller nog med Jakob om att fullt så korkade framstår de ju verkligen inte som och så jävla dålig svenska har inte Silvia. Min far kom till Sverige i 25-30 års åldern och bodde här i 40 år, trots att han hela tiden befann sig i yrkeslivet och utan att vara isolerad från svenskt umgänge så var hans svenska ungefär som Silvias, kanske något sämre. Mycket bätre änså lär man sig inte ett helt okänt språk i vuxenålder.

Frågan är väl om de som hånar kungahuset egentligen inte har ett större utbyte av dom än de som beundrar kungahuset.

Jag håller nog med Jakob om att det inte är kungahuset eller monarkin som ska kritiseras. Faktum är ju att vi har monarki för att folket vill ha monarki. Genom en grundlagsändring efter två parlamentariska majoriteter med ett val emellan så avskaffar vi monarkin ganska enkelt. Varje tänkande människa inser ju att monarkin är helt absurd, att den inte går att försvara. Dess förespråkare kommer med sveandde kommentarer som historia, bra PR, trevlig snubbe etc. Nej anledningen till att vi har en monarki är att rapporteringen om den är så hjärndöd. Fjäskande reportage som beroende på vem man är framställer kungafamiljen som endera ett hyggligt gäng eller en familj med imbecilla idioter, men under alla omständigheter fullkomligt harmlös. Helt enkelt det tittaren vill se. Kritikern av kungahuset kommer alltid att framstå som tämligen osympatisk och inte allt för sällan som nu t.ex så handlar det mer eller mindre om offentlig mobbing.

Förresten så såg man ju vid den sk Thailands-krisen vilket uppdämt behov det finns inom journalistkåren att plocka ner kungafamiljen från sina pidestaler. Det kan ju inte vara speciellt roligt hos rutinerade och ärrade journalister att fråga hennes majästät om ditten och datten.

[2008-01-04 23:16]
Kjell

Jolly Roger, den lilla tesen jag levererar i slutet av texten tror jag ligger närmare sanningen än att ”anledningen till att vi har en monarki är att rapporteringen om den är så hjärndöd”. Ju mer kritik kungahuset får, desto tydligare folklig uppslutning för monarkin – så har det varit mycket länge nu, i många länder. Ta England, exempelvis, som ju har en närmast brutalt kritisk bevakning av sitt kungahus.

Och SJÄLVKLART är jag ”orättvis” i min text! Det var humorn som drev mig, inte något objektivt sanningssökande. Samtidigt ligger det förstås en viktig poäng i att alla uttalanden är exakt citerade. De är ju humorklassiker, redan.

[2008-01-04 23:53]
Björn

Jag har träffat Carl Philip vid ett tillfälle privat och samtalat med honom och måste till hans försvar säga att han är helt annorlunda då. Då var han mer avslappnad och visste vad han sa. Gav ett klart och redigt intryck.
Man måste nog komma ihåg att det är en roll de spelar när de är ute och representerar.
För övrigt är jag ingen anhängare av kungahuset och SVTs årliga program står jag aldrig ut att titta på. Den underdåniga tonen är bedrövlig.
Behandla dessa personer som vanliga människor i stället!

[2008-01-05 00:22]
Jolly Roger

Kjell

Fast just i England så har kungahuset i sämre tider haft en popularitet under 50%. Faktum är att få kungahus i världen är så populära som de skandinaviska. I Skandinavien är ju inte Sverige värst utan Danmark. Maken till krypande för kungahuset får man leta efter.

Jo jag förstod att du ville vara rolig och du var rolig, men hade detta publicerats så hade det snarare framstått som osympatiskt i allmänhetens ögon och precis som du säger så hade det förmodligen ökat deras popularitet.

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag ville säga, vi har ett kungahus och kommer förmodligen att ha det tills de själva tackar nej. Det stora mysteriet är väl egentligen hur någon frivilligt kan vilja kasta sig in i det. Det är ju ganska slående hur de skandinaviska kungahusens gemåler blir allt mindre förnäma, men trots det inte speciellt representabla. Nu vill jag inte ägna mig åt något yrkesmässigt snobberi, men ponera att Sverige hade varit Republik och blivande statschef, hade hennes partner då varit en gymägare vars kunder enbart består av folk som drar sig till hans gym för att han är Viktorias pojkvän. Ungefär likadant ser det ut i Norge och Danmark. Men inavels problemet är ju iaf löst, ingen som inte behöver gifta sig till status lär vilja göra det, problemet är väl att har man ett eget liv så lär man inte heller vilja göra det.

Förresten så lär ju Daniel premiär i ett år med kungafamiljen bli en klassiker utöver det vanliga.

[2008-01-05 00:49]
Jakob

Men det där med att du är ”orättvis”: menade inte att du skulle borde ha hållit dig till någon ”sann” bild (vad nu det skulle ha varit) av deras uppträdande, bara att det delvis kanske blev lite överdrivet på ett sätt som istället för att bara understryka och blåsa upp det komiska, riskerar att istället slå över i parodi på just den här typen av elaka kommentarer… Citaten må vara exakt citerade, men de är också ganska exakt extraherade (ur sammanhang, tonfall, föregående och efterföljande meningar, etc. – Jag är överdrivet hårklyvande här, det är ingen allvarlig kritik av din annats braiga och roliga text.)

[2008-01-05 00:51]
Kjell

I valet mellan SVT-pajaskungen och verklighetens hycklande idiot väljer jag definitivt teveversionen!

[2008-01-05 00:58]
Kjell

Jakob, vad gäller de exakta citaten – extraherandet är ju poängen, det adderar till humorn! Kungens citat om industrisaneringen var kul på teve men är dubbelt så kul när man lyfter ut just siffersvamlet och strippar det på tonfall. Samma sak med Carl Philips citat: orden är stor humor, hans flackande blick var det inte.

[2008-01-05 01:45]
Karin

Tack! För veckans bästa skrattattack.

[2008-01-05 03:53]
erik

Angående den exakta citeringen är jag tämligen säker på att Silvia (i sin kommentar om öresundsbrons betydelse för malmös ungdomar) talar om en sammanförning inte en sammanhörning. Men, mer intressant i samma skede är kanske vilket ord kungen försöker hitta åt Silvia (eller åt sig själv). Jag gissar på sammanträffande eller sammankoppling.

[2008-01-05 05:34]
ban~ken

Mera korv!!! Allvarligt, ”faktasnacket” i inslaget om Japan var så fullt av dumheter att jag nästan inte klarade av att lyssna på det. Att kalla landet ”mångfaldens land” är typiskt för denna typ av svenska pseudo-journos. Tack för den bästa recensionen av ett SVT-program på länge. BTW, Jukkas ligger i Sverige, vilket förstås inte förhindrar att det var just en nordfinsk utomjording som förirrat sig till Kirunatrakten. Det finns t.o.m. en viss logik med gröna finska monster, de där gröna marmeladbollarna måste ju komma någonstans ifrån.

[2008-01-05 07:08]
Nils Dacke

Kjell, gratulerar en än gång till en lysande text. Att humor och satir inte gillas av alla kan man bara konstatera. Här på en stubbe i skogen gick det i alla fall hem! Det är en freak show och Silvia leder den tyvärr och vi betalar via skattesedeln. Argumenten för att avskaffa monarkin är ju att vi behöver förstärka demokratin med maktfördelning som vi idag inte kan då vi inte har en folkvald president eller vi kan ju fortfarande kalla honom/henne för kung/resp drottning såsom vår urgamla tradition påbjuder!

[2008-01-05 08:37]
Patrik

Du skriver att du aldrig hört nån tala så illa som Kungen. Jag tycker du ska leta fram nån gammal riksdagsdebatt med dåvarande finansministern Bosse Ringholm som gjorde sina debatt motståndare galna med sin intellektuella oförmåga, eller varför inte lyssna på hans upprepade svar i Inga Britt Alenius affären ”jag har gett Inga Britt Alenius ett annat uppdrag”. Och han var ju hur det nu gick till ändå landets finansminister! Mvh Patrik

[2008-01-05 08:49]
Maryam Yazdanfar » Hej så länge!

[…] innan jag sticker måste jag få rekommendera Kjell Häglunds recension av Kungafamiljen 2007 som skrattade mig dubbelvikt mitt i packningshysterin. Då ska du veta att […]

[2008-01-05 09:50]
Jolly Roger

Patrik, Kanske inte riktigt samma sak att som Bosse Ringholm stå inför ett gäng blodtörstiga journalister, som att få vänligt ställda frågor om vad som är trevligt med Japan.

[2008-01-05 10:11]
Charlotte

Får man lov att vara så här elak egentligen? Jag vet inte. Men roligt var det. :-D

[2008-01-05 10:12]
Kjell

ban~ken: Med tanke på allt pr-material jag fått från ishotellet så var det där med ”nordfinskt” extra klantigt, undrar om det var Lordi som spökade i bakhuvudet?

Jag saknar en Dasai-bloggning om ”faktasnacket”!

[2008-01-05 10:15]
Johan

Ha, ha, det där kunga programmet var ju på gränsen till Incredible Strange-TV rakt igenom. Vilken skrattfest!

[2008-01-05 11:21]
jånas

Ypperligt knivskarpt!

Undrar hur en folkomröstning kring kungahuset skulle se ut om bara folk mellan 18 och 45 fick rösta? Min bestämda uppfattning är att det här spektaklet är på upphällningen.

Heybaberiba har med sina karikatyrer blottlagt bristerna hos kungahuset för gemene man.

När du citerar CP ang fotoutsällningen glömmer du att han inflikade: -svår fråga!, när bolmebörje frågade: -hur går man tillväga för att skapa sådana här fina bilder.

Till sist, jag kan aldrig glömma kungens tröstande ord till den båtlösa fiskaren som efter tsunamin var utan det verktyg som satte mat på bordet.

-I am a sailor myself, so I know how it feels to lose a boat. Samtidigt som han ger en tröstande klapp på axeln.

Ridå.

[2008-01-05 14:54]
Jakob

Hmm, frågan är om det inte är hela Hey Baberiba-grejen som sätter fingret på vad som lite unsetteling about den här texten (för mig), hur mycket skrattfest den än bjuder på. Eller snarare på grund av den skrattfest den än bjuder på: Det känns som att den här ingången till kritik av Kungafamiljen liksom har oskadliggjorts av just Hey fucking Baberiba, det finns liksom ingen sprängkraft kvar i att ”förlöjliga” Kungafamiljen på det sättet – its been done to death, och av människor som själva borde förlöjligas.
Just det, där har vi det.

[2008-01-05 15:24]
Molly

Men danska kungligheterna är inte alls lika socialt omöjliga som de svenska. De framstår mycket mer som ‘normala’ människor, på gott och ont. Dronningen kedjeröker öppet, storskrattar med sina dåliga tänder, prinsarna grälar med sina fruar, är otrogna med strippor, skiljer sig osv.
Kan nån tänka sig Madeleine uthängd över hela kvällspressen för att ha hånglat med sin hovfotograf? Eller kungen på bordell? (retorisk fråga)

[2008-01-05 15:28]
HT

lyteskomik och lättköpta poänger och en flåsig mobb som hejar på. fräscht…

[2008-01-05 16:01]
fb

Cronemans tv-krönika i dagens DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2423&a=730070

[2008-01-05 16:06]
Thomas R

Har den här texten kommenterats i andra medier? Jag har letat lite på nätet men inte hittat något. Angrepp på kungafamiljen brukar ju få uppmärksamhet.

[2008-01-05 16:56]
Beta Alfa » Fyra citat om stulna barnbilder, kungafamiljen och nöjesindustrin

[…] “Jag har aldrig någonsin mött eller hört en människa som pratar lika illa som vår kung. Frånsett Silvia, då.” (Kjell Häglund) […]

[2008-01-05 16:57]
André

Roligt formulerat, visst. Men det blir problematiskt när en skribent liksom under skrivandets gång försöker trumfa sitt tidigare sylvassa stick. Plötsligt dyker finesslösa tarvligheter upp för att sedan landa i en märklig tes om att: ”…populariteten rentav hänger samman med just den extremlåga intelligensnivån.”

Populariteten består i att det är bestående, tror jag. En fin men lite märklig tradition som man ser som svensk och fin. Att kungahuset skulle vara mer populära för att de är utvecklingsstörda är så märkligt tänkt att det blir den mest underhållande passagen i texten.

[2008-01-05 17:28]
Berna Dotte

Eh, ja, jag vet inte vad jag ska säga, eh, det är ju alltså kungen, och Sveriges kungahus man på detta sätt talar illa om, kanske kunde man, eh, jag vet inte, liksom visa respekt eller så, kanske, respektera om man säger, tänk om ni själva var kungliga, det är inte så kul alltid.

[2008-01-05 17:29]
martin

Hey Baberibas kungaparodier var inte ens särskilt roliga, eftersom de bara var halvdana imitationer som gick ut på tankeexperimentet ”Hur ser det ut när kungafamiljen gör vardagliga saker?”. Den här texten är mycket mer provokativ, och roligare, för att den går avsevärt längre i sin elakhet. Skämt om kungafamiljen har gjorts många gånger tidigare, men det här måste väl vara någon sorts toppnotering när det gäller påhopp på kungligheterna personligen. Det är Hey baberiba uppskruvat flera snäpp.

[2008-01-05 18:34]
André

Men som provokativ underhållning funkar texten naturligtvis bra. Jag tror man ska se den avslutande skissade tesen så också, som provokativ underhållning. Eller?

[2008-01-05 18:52]
Hjalmar

Klockrent text! Tack för underhållningen.

[2008-01-05 19:29]
Jakob

André: Underhållning åsido, jag tycker snarare att passagen som spekulerar om varför Kungahuset kan vara så populärt är den mest givande delen av texten. Och tvärtemot dig tror jag att det ligger mycket sanning där. Det följer samma grundläggande logik som i hur politiker ofta föröker framstå som enkla män av folket (Bush – i kontrast till ”the liberal elite” – är ett belysande exempel. För att inte tala om vår egen Reinfeld – ”en av oss”). Att ”prata så att folk förstår” etc.

[2008-01-05 20:11]
Niklas Larsson

Rätt löjlig text. Krystat överdriven och inte alls särskilt fyndig. Och ungefär lika modig som att säga att Göran Persson är tjock.

[2008-01-05 21:27]
Nils Dacke

Kära Berna Dotte,

Det är frivilligt att leva i en vadderad drömvärld och hälsa på gröna monster. Ingen tvingar dom att stanna kvar. Till Andre, de flesta länder i europa har haft kunga eller kejsardömen men dom har utvecklats till republiker. Kanske dags för det ”progressiva” Sverige att göra likadant?

[2008-01-05 21:58]
Kim Müller

Man tackar för en rolig och underhållande läsning. Jag kör även lite skamlös promoting för en text på samma tema, När jag serverade kungen:
http://kimmuller.wordpress.com/2007/12/11/nar-jag-serverade-kungen/

[2008-01-05 22:21]
links for 2008-01-05 | gunnar.se

[…] Weird Science » Kungafamiljen som ett sönderavlat Simpsons Det börjar med att Silvia toodeloo-vinkar till en ödlegrön alien i Jukkasjärvi, som nycirkus-sprattlar sig fram och tar drottningdåren i hand. Vilket meeting of the minds! Och vilken inledning på onsdagens teveorgie i ofrivillig komik, Kungafamiljen […]

[2008-01-05 22:47]
Måns

Wow!
En riktigt äcklig mobbingspya och sen femtio pers som hejar på.
Ett klassiskt publicistiskt haveri. På en av mina favoritsajter. Tragiskt.

[2008-01-05 23:59]
eric

håller med måns. hur välskrivet inlägget än är, är det i landets enklaste gren. dessutom känns det härligt äckelelitistiskt. elitism har väl sin plats emellanåt, när man kritiserar folks filmsmak och annat, men knappast när man bedömer andras intelligens. se hur korkade de är, HAHAHAHAHA! ska det föreställa en politisk åsikt?

kanske ska vi skriva nåt om joelbitar nästa gång? hur pantad joel är? eller hur ful babben är? det vore väl roligt.
klandra nån som valt sitt jobb istället. fåntratt.

[2008-01-06 00:12]
Lowe Aspviken

Vad ska bort? Bernadotte!

Jag kan delvis hålla med dem som säger att det är systemet, inte personerna som bör angripas. Å andra sidan tvivlar jag på att Bernadotterna bryr sej så länge riksdagen fortsätter bevilja deras apanage.

På tal om ingenting, borde inte kungen egentligen tvingas bära krona och hermelinbrämad mantel? Ska vi ha kung så ska det synas att han är det, tycker jag.

[2008-01-06 00:18]
Eddec

Trots att jag är republikan har jag svårt att uppskatta den här texten. Troligen pga att jag har lite svårt att förlåta mobbning, även om det sker i ett ”gott” syfte. Jag kan uppskatta det om det riktas mot reella makthavare, vilket knappast kungafamiljen är. Ett av de största brotten som monarkin medför är förstås förslavandet av en enskild familj, som ställs utanför alla möjligheter att välja ett normalt liv (jo jag vet att vissa prinsar har ”hoppat av”, men inga tronföljare). Ingen av dem har aktivt eftersträvat sina positioner, de har blivit födda till den. Carl Philip besväras uppenbarligen av den offentliga ställning som han har påtvingats och som han troligen aldrig hade sökt om han hade haft ett sådant val. Jag har inte sett programmet och kommer inte att se det (jag mår helt enkelt fysiskt illa att se denna typ av program), men skildringen av prinsens fotografiutställning känns märklig. Även om han fått hjälp av mästerfotografen Klumm kan man väl tänka sig att prinsen helt enkelt är ödmjuk och försöker spela ner sin egen roll.

[2008-01-06 01:26]
Svenne Banan: ursprung och framtid « The Badlands Hyena Vomit Titbits

[…] är ju ingen slump att vårt lands friaste individ, som är helt oberoende av bidrag från staten, bor i ett slott, medan de största […]

[2008-01-06 02:02]
Kerstin

Det var en väldigt rolig bloggtext, även om den var otroligt elak och de där personerna faktiskt är riktiga, levande människor som förmodligen också har känslor (men som troligen inte läser denna bloggpost varför de nog förskonas från elakheterna) – de också. Jag tror dessutom inte de är riktigt så ointelligenta som de verkar. De har ju som jobb att verka just det – så det är systemet det är fel på. Befria kungahuset alltså!

Å andra sidan ska vi nog vara glada för att de inte får vädra sina åsikter hur som helst – för åsikterna i deras samhällsklass brukar vara ganska förfärande. Den insuper de med modersmjölken och är väl därmed mest miljöskadade.

Sedan måste jag säga att jag inte anser att Siliva talar en så usel svenska som många hävdar. Det är nämligen ytterst få personer som vid vuxen ålder lär sig ett främmande språk ordentligt och så bra att de uttrycker sig lika bra på detta som på modersmålet. Hon kom till Sverige vid trettio års ålder. Med tanke på det talar hon faktiskt ganska bra, tycker jag, fast hon kunde ju fått en effektivare utbildning i svenska förstås. Undrar dessutom om familjen inte talar tyska sinsemellan.

Jag har alltid tänkt mig att en stor del av kungens besvär härrör från att han inte fått lära sig något språk riktigt ordentlig utan blev halvspråkig på flera språk istället. Man verkar alltid mycket dummare när man talar ett annat språk än sitt modersmål nämligen, och vilket är nu kungens modersmål? Svenska? Jo han hade en svensk Nanny. Tyska? Ja han hade en tysk mamma. Engelska? Jo hans styvfarmor, Louise, talade tydligen engelska hemma. Inte konstigt att det blev varken hackat eller malet av kungens språkfärdigheter.

Skriver en antirojalist som arbetat som lärare i svenska för invandrare under många år.

[2008-01-06 05:16]
Medievänstern

Tycker att din artikel är oseriös, hatisk och även odemokratisk.

[2008-01-06 10:17]
Elin

Hahahah hohoho hihihi oh.. hohoho
Hit kommer jag igen…

[2008-01-06 11:17]
KenNet

Man undrar var felet sitter.
Hos E T-W och planeringsgänget, eller personnaget självt?

VI-Gurra kunde åtminstone tacka nej då och då, samt tvinga in en och annan arkeologisk utgrävning vart tredje år, så han inte alldeles lackade ur på allt kringjönseri till trivialt plattityda ”utställningar” av dilettanternas intresseförenings medlemmar.

[2008-01-06 11:22]
KenNet

När kungen talar, gapar folket!

Han kanske har ett osynligt hörselimplantat med radiomottagare, så att de som har reda på fakta om dagens ointressanta detaljer sitter i en bil i närheten och serverar dem i lämplig ordning.

Det förklarar lite av oredligheterna.

[2008-01-06 11:26]
Tomas

Suck. Som motvillig anhängare av monarkin undviker jag alltid dessa program – det är lite som att tycka att korv är gott men inte vilja veta vad den egentligen innehåller. Frågan är dock om det hade gått att göra ett mer spännande och mindre debilt program kring ett år med president Bosse Ringholm.

[2008-01-06 11:29]
KenNet

Mja, nog har kungen tyckt till då och då.
Men då rasar ju just rojalisterna som mest!

Vare sig det är älg eller sälar som kommenteras, kommenderar de-som-tror-att-de-tillhör-landets-egentliga-elit genast TIG! och MITTÅT!

De vill alltså ha en ofarlig nickedocka som jönsar runt och bekräftar landets industriella förträfflighet och genomför klumpigt planerade reklamjippon som till och med Vild-Hasse skulle gjort mer professionellt.

[2008-01-06 11:35]
Avlo

Hysteriskt roligt! Elakt, men som sagt, mycket underhållande. :)

[2008-01-06 14:03]
EMH√É…

Briljant text!!!

[2008-01-06 14:53]
Life de Luxe » Bloggarkiv » Söndagsläsning: Weird Science √Ç» Kungafamiljen som ett sönderavlat Simpsons

[…] Weird Science » Kungafamiljen som ett sönderavlat Simpsons […]

[2008-01-06 15:05]
Birgitta

Varit royalist sedan barnsben ,men satt under programmet och tänkte detta kan inte vara sant.Var skall det sluta.?? Kul text.

[2008-01-06 15:07]
Skurt

Jag tycker i varje fall Sivia är jättesnäll.

[2008-01-06 15:19]
text

[…] Kungafamiljen som ett sönderavlat Simpsons function wpopen (macagna) { window.open(macagna, ‘_blank’, ‘width=600,height=600,scrollbars=yes,status=yes’); } (jag gillar’t) […]

[2008-01-06 18:50]
Skeptikern

Fantastiskt rolig artikel!

[2008-01-06 22:06]
mattiasg

jag tror att jag tycker lite synd om kungen o dom. vet inte varför egentligen.
jag tror att jag alltid har tänkt att kungen egentligen inte vill vara kung, han vill nog vara en vanlig farbror som hasar runt o typ, grejar. (när jag var yngre närde jag en dröm om att få ta hem kungen o käka en omelett eller nåt, o typ spela lite kort. vet inte varför, det kändes rätt på nåt vis). dom andra vet jag inte, dom gillar det nog. det är kanske inte så dumt att få vara precis hur besynnerlig som helst o ändå få skitbra betalt o bo i en snajdig lya på sisådär 600 rum.
måste nog se det där fina televisionsprogrammet.

[2008-01-06 23:16]
And now for something completely different « Papa

[…] And now for something completely different Jump to Comments Popjunkien gav mig ett fantastiskt tips: En enastående kommentar till Kungaåret 2007 signerat Kjell Häglund på Weird Science. […]

[2008-01-07 00:58]
Wiktor Halldén

En rolig text, men nog saknades ett egentligt innehåll? vad är din ståndpunkt vad det gäller kungafamiljen och monarkin, ska dem bort eller vara kvar? En hel del poänger fanns angående programmet och jag har förståelse för att du föredrar att framföra dina åsikter med en komisk touche. Det är väl knappast någon hemlighet att kungen lider av analfabetism? Om detta är något att skoja om vet jag inte, däremot tycker jag det är bra att vi har en ordblind person som syns i media och som vågar ställa upp i offentliga sammanhang och intervjuer. Det tycker jag också att han ska ha cred för.

[2008-01-07 01:21]
Sven Bergersjö

En rolig, proffsigt skriven text, som väl visst vid en första anblick kan framstå som elak. Men det är den inte.
Vi lever i en diktatur, om än en sådan där diktatorn i sig är mer av en jöns än en feodalhärskare. Varför skulle vi INTE vara elaka när vi tänker på det?
När Knugen blev tårtad för några år sedan skrev jag en kolumn under rubriken ”Kungen förtjänar en tårta i fejset!”. Poängen där var att även om jag rent personligt inte har något otalt med någon i kungahuset, tycker jag de förtjänar precis all skit de kan få tills de slutar att utnyttja oss. Och vi förtjänar att utnyttjas om vi inte kämpar emot. Att tårta kungen eller kalla honom en inavlad Simpson är inte elakt. De flesta stater som gör sig av med sina kungligheter brukar väl snarare avrätta dem? Är inte det grymmare? Om kungligheterna inte självmant hoppar av behöver de uppenbarligen mer elakhet. Om jag själv levde lyxliv och alla var snälla mot mig så inte fan skulle jag sluta bara för att det vore rättvist ur en demokratisk synvinkel.
Kungligheterna föds som offer men senare i livet har de aktiva val: fortsätta parasitera eller sluta. Fortsätter de visar de att de förtjänar den ”elakhet” de får, oavsett om Silvia är jättesnäll.
Och eric, varför skulle elitism passa in när man debatterar kring filmsmak? Ska man tala om kungen som en arbetande person så är det väl oerhört viktigt att snacka om just hans intelligens, eftersom han är vår statschef. Även om han fötts in i sitt ”yrke” gör han det aktiva valet att fortsätta behålla det. Och vad är monarki om inte just elitism, där man inte ens låter folk välja själva vilka de ska gifta sig med?
Och till er som inte tycker att Silvia pratar dålig svenska: Min svåger har bara bott här kanske max 7 år (härstamning Kansas) men pratar betydligt bättre svenska än hon. Det handlar ju heller inte bara om en utländsk brytning utan om en erbarmelig grammatik och brist på ord. Och svenska är inte heller ett ”främmande” språk för en tysktalande, våra språk är nära besläktade.

[2008-01-07 01:27]
Molly

Ang svenskan: skilj på språk och uttal. Lyssna på Kallifatides och många andra invandrade som lärt sig språket som vuxna. Uselt uttal, det går inte att göra ngt åt, lysande språkbruk.

[2008-01-07 01:43]
Kjell

Utmärkt formulerat, Sven. Det ÄR banalt och att slå in öppna dörrar att göra sig lustig över kungahuset, men det är ett jobb som måste göras. Och göras brutalt och brutalt roligt. Jag såg Bill Maher hos Conan nyss, och han gör ju något liknande, slår in sina öppna dörrar om och om igen (Bush/Fox News/kreationismen), och hela poängen med metoden är att han ALDRIG får bli tråkig, aldrig får tappa elakheten.

(Och, nej, jag vill inte jämföra mig själv med Bill Maher, jag vill bara hjälpa mig själv att komma över 100 kommentarer för första gången.)

[2008-01-07 03:38]
Ofer Maimon

Men det var väl ändå end AAALLLLLDDESSSLESSSSSsss… för lång text om att med kraft sparka in sedan årtienden vidöppna dörrar! Less is more, man! Eller ska du bli den nya Lundell? Kill you darlings för knäckebrödet! Hade du strukit ner det till en femtedel hade det doch funkat och varit kul, iaktagelserna är bra men…overkill.

[2008-01-07 10:17]
André

Men ni tror alltså att populariteten hänger samman med ”den extremlåga intelligensnivån”. Varför skulle vi gilla att puckon företräder oss när vi inte gör det i några andra sammanhang (vi väljer ju generellt sett politiska förträdare som är smartare versioner av oss själva)? Jag kan köpa att det är till deras fördel att de upplevs som relativt vanliga, men resten låter mycket märkligt.

[2008-01-07 11:43]
Kjell

Ofer, jag killar darlings dagligen – och beordrar andra att göra det – för mitt levebröd. Här tillåter jag mig att, emellanåt, sväva ut. När man inte kan få nog av det roliga.

André, ”hänger samman” behöver inte betyda mer än att det är en marginell del i helhetsbilden.

[2008-01-07 12:29]
Nils Dacke

Andre, det låter väl som en mycket rimlig förklaring till varför de är så populära. Vem normalfuntad hade stått ut? Hur många 60+ damer
åker varje år till annat land och opererar sig?
vilken förebild är det och varför förekommer
ingen debatt?

Varför inte privatisera kungahuset och låta det privata näringslivet bekosta hela cirkusen eftersom de är så värdefulla? Det borde inte vara några problem?

[2008-01-07 13:39]
André

Kjell, en marginell del i helhetbilden kan möjligen fungera litet bättre.

Nils Dacke, jag förstår inte vad du menar.

[2008-01-07 14:20]
Daniel

Tack Kjell.

[2008-01-07 15:17]
Nils Dacke

Andre, vilken normalbegåvad hade stått ut med att leva som i ett zoo? Det Svenska kungahuset framstår ju som nästan normalt om vi jämför med de andra feodala resterna i Europa som Englands eller Danmarks. Det kommer inte att överleva
nästa generationsbyte tror jag. Nu lever bernadotterna länge så det kanske dröjer.

[2008-01-07 16:34]
Thomas R

Vad är det för fel att slå in öppna dörrar? Om problemet kvarstår finns det väl alla skäl till att fortsätta slå?

[2008-01-07 19:43]
Jolly Roger

Diktatur, feodalhärskare. Nåja.

[2008-01-07 20:41]
Jojje

Jag är tvungen att hjälpa antalet kommentarer över 100 genom att ge beröm åt det roligaste blogginlägg jag nånsin läst.

[2008-01-07 23:16]
Grevinnan

Detta var ju en fantastisk text om ett helt makalöst program, suveränt roligt skrivet!
Underbar iakttagelseförmåga!
Jag är megaroyalist, och det var flera kommentarer från Familjen Bernadottes medlemmar som fullständigt gav mig dåndimpen under programmets gång…

De gör sig bäst på foton & släktträffar ;)

[2008-01-07 23:23]
Häglund om kungafamiljen. Genialt. « Gråt inte, farsan

[…] Publicerat i Förebilder, Journalistik by Eskil på januari 8th, 2008 Detta är fantastiskt. Kjell Häglund och bloggen Weird Science lustmord på kungafamiljen. Och banne […]

[2008-01-07 23:59]
Jakob

”Grevinnans” kommentar är den mest intressanta hittils. (Ingen ironi.)

[2008-01-08 01:28]
Greven

Istället för den glada köttklumpen med ”fri television” så borde man kanske ha den bredvid Silvia istället.

[2008-01-08 11:45]
Kjell GH

Bra text Kjell, dom e ju så söta eller hur! Kan inte Walt Disney göra någon film?
Tillbaka till verkligheten!

[2008-01-08 18:21]
Mary

Åh gode tid vilken fantastiskt välskriven text. Jag skrattar så jag gråter och får ont i magen. Mille grazie för underhållningen.

[2008-01-08 20:29]
Håkan Tendell

Jag tycker att vi skall vara schyssta mot kungafamiljen. De har inte gjort någon något ont och dessutom har de en stabiliserande verkan på hela samhället, vilket är en garanti för vår välfärdsstat, för hade vi inte haft något gemensamt kungahus, hade vi snart på ett lokalpatriotiskt, men ekonomiskt ofördelaktigt sätt, delat upp i oss i en massa småstater såsom Republiken Jämtland, Konungariket Skåne, Kejsardömet Småland, Frihandelsstaten Göteborg, Det förenande vargslaktaremiratet Värmland-Dalarna och så vidare.

[2008-01-09 00:09]
Barbara

Weligt weligt fint skrivet av dig, tack för att du satt ord på mina tankar! kramar

[2008-01-09 01:25]
Jonas

Underbar text.
Skitsamma om dom är ”jättetrevliga” privat. Jag vill inte se dom privat. Jag vill ha president!

[2008-01-09 01:28]
madde

lysande!

[2008-01-09 14:02]
Johan

Fantastiskt bra! Pricken på i! Kungafamiljen är ett stort jädra skämt! Hur någon/några överhuvudtaget kan försvara dem är HELT obegripligt, bort o väck med dem!

[2008-01-09 15:00]
Söderbergs Take

Ha ha ha! Otroligt träffande! Särskilt det om kungens inre röster. Jag som trodde jag hade koll på rapporteringen om kungen:

http://kungenkan.blogspot.com/

Återkommer/S

[2008-01-09 15:04]
Flisa

Fantastiskt roliga formuleringar. Jag skrattade högt genom hela läsningen. Så weldik, weldik rolig skrivet av dig.

[2008-01-09 16:20]
Söderbergs Take

Nu har jag länkat till dig också. Tack!

http://soderbergstake.blogspot.com/2008/01/fler-som-gillar-kungen.html

[2008-01-09 17:42]
Corin

Haha, så kul och så bra! Awesome text!

[2008-01-09 20:09]
South by southwest » Blog Archive » Your royal crapness 2007

[…] jag har skrattat så jag trillat av min snurrstol åtskilliga gånger. Detta är ju bättre än Simpsons, Arrested Development och Greenwing […]

[2008-01-10 21:07]
Maffras

Vi hade en halvbeef kring Michel Moore, men med den är texten är allt glömt. Bäst i år. Respekt. Vänner igen?

[2008-01-11 00:24]
Kjell

Såklart.

[2008-01-11 10:25]
Rev

Det som stör mig med kungen är inte så mycket principiella moralisk-filosofiska saker utan att han så uppenbart saknar all klass samtidigt som han är uppburen som nån sorts bizarrt priviligierad representant för sverige. Men han saknar karisma, värdighet, bildning!

SKA vi ha ett kungahus vill jag ha en stilig kung med stort kungaskägg, en kung som sedan fem års ålder gått på skola 05-20 varje dag till 19 års ålder och pluggat de ädla konsterna (geometri, matematik, astronomi, filosofi, fysik etc). Kungen skall vara bildad inom litteratur, historia, allmänbildning, vara taktfull, artig, belevad. Man skall inte skämmas för honom vid nobelprisutdelningen. (som det är nu tycker jag mig ofta se nobelpristagare eller andra celibriteter le lite överseende när knugen kommer spankulerande. Kungen ser för fan ut som en gråsvenssonpäron till farsa på husvagnssemester i Borensberg, fattas fan bara ett par speedos och pepparkaksbränna på håriga ryggen. Han stammar, han hänger med bastupolare från näringslivet, han gillar steven seagal.. Han saknar helt utstrålning. SKA vi ha ett kungahus så ska vi köra den här roll-leken fullt ut, då ska vi ha en värdig cool smart kung vi kan vara stolta över. Nån som ”bär traditioner” och allt vad man nu säger. Men vår dyslexiga päron-till-farsa näringslivspajsare ”stekta sparvar” steven seagal-kung – han är bara hopplöst FJANTIG!

[2008-01-11 20:51]
kycklingen

Klockrent. Jag skulle vilja skicka en liten present till dig. På kungatema. Om jag bara hade någonstans att skicka den.

[2008-01-11 21:36]
Paula

Detta var det roligaste jag läst på länge!! =)

[2008-01-12 18:29]
KenNet

Citat:


stör mig med kungen
nån sorts bizarrt priviligierad representant
ädla konsterna (geometri, matematik, astronomi, filosofi, fysik etc)
eller andra celibriteter
en gråsvenssonpäron till farsa
en värdig cool smart kung
hopplöst FJANTIG!

Oj!
Och de enda som i demokratisk ordning anmäler sig till tjänstgöring är såna som du …

[2008-01-13 16:17]
Knugamnfalijmlen 20007 « Maela.has.it

[…] Varför ens försöka säga något, när någon annan kan så oerhört mycket bättre. Helt jävla lysande borta på Weird Science. Såg inte själv spektaklet, pallar inte deras imbecilla mumlande och […]

[2008-01-14 04:33]
Rev

Jag tänker bli kung, ja.

[2008-01-14 20:10]
Anna-Karin

Tack för att du fick mig att skratta, behövs eftersom jag har en dålig dag på jobbet!

[2008-01-18 02:36]
Thomas R

Nyuppväckta Debatt handlade bl.a. om mediernas inställning till kungahuset. Tyvärr gjorde Annette Kullenberg det omöjligt att följa hela diskussionen.

[2008-01-18 11:52]
Malwina

Otroligt bra text! Du har en vass penna, allt du skriver stämmer överens med alla mina åsikter om kungahuset. Roligt att läsa

[2008-01-18 19:30]
en road tevetittare

Kjell:fniss,fniss..Ack ja,ack ja,programmet var verkligen en orgie i pinsamheter.Jag tycker inte din text var elak alls.Om man läser avskrifterna blir man ju förbluffad över det erbarmliga språket-t.o.m.Viktoria verkade ju enfaldig.Jag tycker inte synd om dem alls, de vältrar sig i lyx och jag får betala det. En sak som slog mig var, att Silvia kanske talar så dålig svenska som hon gör,pga att kungen talar så obildat och osammanhängande.Kanske hon tror att hans sätt att tala är korrekt svenska, och härmar honom oavsiktligt.Eller också är hon så språkbegåvad som de hävdar,men väljer att ”dumma ned sig”(ursäkta anglicismen)för att inte överglänsa sin man, då hon ju verkar omhulda idén att hustrun skall gå ett halv steg bakom mannen,och tilltala honom med ”Kungen” när de sitter brevid varandra i intervjuvsammanhang.Extremt fånigt.Den obligatoriska Kungssången och det påbjudna Ni:andet ska vi inte tala om! Jag önskar bara att journalister kunde skriva mer såhär i sina dagliga jobb på papperstidningen, och inte vara så utslätade och inställsamma i sin bevakning av eliten,vare sig det gäller kungahus,näringsliv,politiker eller andra som skjutsas runt i samhällets gräddfil.Sätter chefredaktörerna stopp för det eller varför är det så?

[2008-01-21 10:30]
Cortex

Kjell,

Tänk att så mycket hat i en text kan föda så många gulligull-kommentarer från dina efterföljare. Temat du följer är ju inte nytt och t o m rapparen Ken lyckades ju bli berömd på att hata kungafamiljen. Det var väl tio år sedan. Personligen tror jag hat, lyteskomik och ilska är nedbrytande krafter som jag gärna skulle se mindre av men kommentarerna från de som läst var ju glada!

Roligaste kommentaren tyckte var: ”Å jisses. Jag tror att jag våldsamt och intensivt vill krama den här texten”.

Undersåtarna är kanske inte så mycket vassare än regenten…

[2008-01-21 13:45]
uttrakad

Fy vad trakigt du skriver! Var inte ett dugg road av ditt s.k. humoristiska inlagg.

[2008-01-21 13:52]
cg

Aaah, sa spannande det maste kannas for dig att fa vara lite elak emot etablissemanget. Vax upp, din patetiska manniska! Du och dina AVUNDSJUKA och gnalliga vanner kommer att vara bortglomda om en vecka. Kungariket kommer att besta i ytterligare 1000 ar.

PS. Det ar inte skattebetalarna som betlar for Kungafamiljens privata utgifter sasom botox-implantant osv. Det gor dom med privata medel.

[2008-01-21 19:35]
morat

Det var det roligaste jag har läst på länge!
Det är också skönt att så få tar det hela på allvar.

[2008-01-22 21:43]
Linda

Tack för skön läsning! Skrattade gott!

[2008-02-12 14:37]
Anna

Tack för att du printat ner det jag exakt tänkte då jag såg detta med egna ögon.

[2008-04-10 13:30]
Ina

Genialt! Ingen karikatyr kan göra kungafamiljen ”rättvisa”. Jag har skrattat så mycket under årens lopp, t.ex. för några år sedan när prinsen skjutit sin första älg och besvarade frågan om hur det kändes att det var speciellt och så för det är ju skogens största djur – jag skrattade i flera år och beklagar fortfarande att jag inte kommer ihåg ordagrant vad han sa. En underbar skrattfest är Tom Alandhs några år gamla subtila dokumentär i 2 delar ”Kungen och jag och de andra runt omkring”. Se den!

[2008-04-10 13:36]
Kjell

Ja, Tom Alandh-dokumentären var en verklig klassiker, kanske Alandhs allra bästa.

[2008-04-22 16:11]
Jonas

Absolut en text som jag måste länka till. High five!

[2008-04-22 16:33]
Kungafamiljen « Haväng

[…] Kungafamiljen Publicerat i Kul, Samhälle by Jonas på april 22nd, 2008 Kjell Häglund har skrivit en skön text om vår kungafamilj efter att ha sett den årliga årskrönikan som SVT sänder. Är du fanatisk monarkist kommer du nog bli ganska stött, men annars kan jag nästan utlova ett och annat skratt. Läs här. […]

[2008-05-05 02:26]
Linnea

Fy fan vilken rolig text!

[2008-07-03 14:28]
Msn00b’s Weblog

[…] Åhhhh humor! […]

[2009-01-02 02:53]
Monica

Intressant tanke men jag tror många svenskar kan identifiera sig med kungafamiljen p g a intelligensnivån, de flesta invånare i vårt avlånga land befinner sig i samma område ungefär och kan känna igen sig, därav ”folkligheten”, att de är så pass populära och efterfrågade. Det finns inte så många i vårt lands befolkning med hög begåvning, vi är ett för litet land.

[2009-05-13 16:11]
Jacques Pot

Ga-ha-halet roligt! Året med kungafamiljen i år var dock inte lika roligt, det var mest långtråkigt. Blev riktigt besviken faktiskt. Nåja, det kanske är högform nästa år igen.

[2009-07-12 00:11]
K

Då och då kommer jag tillbaka hit och läser texten – säkert tionde gången nu – och jag skrattar fortfarande som en galning. Skulle kunna betala för en recension av förlovningsbevakningen!

[2009-07-23 23:07]
Berätta. « Snaskefar

[…] filt blir jag omsvept av tröttheten som skapas av en enorm frustration. Kjell Hägglund begår ett lustmord√Ǭ†på kungafamiljen i sitt inlägg om Året med kungafamiljen. Jag läste det och skrattade, jag […]

[2009-08-26 10:31]
Kungen i mumindalen « Hbls kulturblogg

[…] kring detta saknar alla proportioner, så rekommenderar jag följande läsning: Kjell Häglunds klassiska text om SVT:s årskrönika Kungafamiljen. Den är dödsföraktande […]

[2009-08-29 11:45]
Kungafamiljen som ett sönderavlat Simpsons — omglog

[…] Kungafamiljen som ett sönderavlat Simpsons […]

[2010-03-24 19:04]
Pelle

Varför tar ni inte upp ryktet om Carl Philips påstådda homosexualitet?

[2010-03-24 19:51]
Kjell

Gammalt, uttjatat, svårt att göra nya hyfsade poänger av…

[2010-04-13 12:51]
Jens Ganman

Hej!

Här kommer en länk till videon på ”Lycka till!” som släpps till radion i veckan.

En inte helt PK låt om det stundande bröllopet.

(It’s a dirty job but someone’s gotta do it…)

http://www.youtube.com/watch?v=C1D67AXqjgk

Vänlig hälsning

J

[2010-06-20 22:09]
San

Var tvungen att läsa detta inlägg igen efter helgens korvstoppning.

[2010-06-21 00:13]
Kjell

Du är så välkommen.

[2011-05-31 09:01]
Ida

Jag DÖR. Det var kanske det roligaste jag läst i hela mitt liv. Bara termen ”nycirkus-sprattlar” fick mig att skaka av skratt.

[2011-06-05 20:06]
Bra länkar – 5 juni, 2011 | Per Olof Arnäs

[…] Weird Science » Kungafamiljen som ett sönderavlat Simpsons "…vallas runt i ett slags övervakade demensgrupputflykter i en vadderad verklighet." Priceless! Tack, @fredblom, för tipset! […]

[2011-06-05 22:58]
oggy

Hade missat det här. Fantastisk’.

[2011-06-26 03:37]
Anderson

Intressant läsning. Känner folk som jobbat vid hovet så jag hade redan uppfattningen om att allt Du menade stämmer. Jag har själv haft med kungen att göra som yrkeschaufför. Så det skulle finnas mycket att säga. Det står inte rätt till i den familjen och mycket är korkat som sagt. Personligen fattar man inte att så lite kommer fram. Det finns ju hur mycket som helst om de bara öppnade munnen de som jobbat där.

[2012-01-07 20:23]
Häglund idiotförklarar kungafamiljen

[…] Häglund har skrivit en helt vansinnigt rolig och fullkomligt respektlös tv-krönika om kungafamiljen. Där han i princip idiotförklarar dem allihop. Eller vad sägs om det här: […]

[2012-02-18 10:56]
Knugen

I väntan på kungafamiljen-lookingatthings.tumblr.com :D

[2012-02-24 15:42]
Marianne Norén

En del vågar säga sanningen! – Tack för det.