|
Nu kommer Sony att regionslåsa och DRM-döda blu-ray
2008-02-28
På Filmnyheterna.se i dag driver jag en, ur filmbolagsperspektiv, optimistisk tes om blu-ray, där jag bland annat målar upp ett vidöppet window of opportunity för filmbolagen att ta upp kampen med den illegala fildelningen.
Ett perspektiv jag utelämnar där (för att jag älskar tajta teser och hatar »å andra sidan«-retorikdödare) är att det finns en obehagligt mörk baksida med att det underbara blu-ray-formatet är just en Sony-styrd produkt. Vilket innebär att ett skräckscenario är precis lika troligt som mitt drömscenario.
Så, som companion-läsning till krönikan, eller som en Mr Hyde bakom ryggen på min Dr Jekyll-tes, följer här mardrömsvisionen:
Okej, så blu-ray vann formatkriget. Vad blir Sonys första steg på den nu omritade marknaden? Jo, Sony – som initierade DRM-rootkitet och en hel marknadsstrategi av idén om ospelbara cd-skivor – kommer givetvis att besudla blu-ray med java-jobbiga DRM-experiment. Kom ihåg att Sony (i samspel med Disney) är det enda bolag som fortfarande implementerar det vedervärdiga Arccos-skyddet på DVD-filmer – en filkorrumperande DRM-metod som gör discarna oläsbara för kopieringsmjukvara, men också oläsbara för ett stort antal dvd-spelare på marknaden, däribland till och med en storsäljande Sony-modell… Självklart kommer en Arccos version 2 att börja mixtra med våra nya blu-ray-spelare, i form av redan existerande BD+ eller något annat, och innan vi vet ordet av har Sony också låst in discarnas extramaterial i ett krav på nätuppkoppling (som var tänkt från början), och när vi kopplat upp spelaren mot nätet bryts uppspelningen eftersom Sony-servern känner av att vi spelar en USA-inköpt blu-ray-skiva i fel region…
Ty nästa stora grej för Sony gör blir förstås att börja regionslåsa blu-ray på allvar. Medan det helt regionsfria HD DVD-formatet ännu var deras rival på liv och död var Sony tvingade att göra ett stort antal titlar regionsfria. Men nu, som ensamma herrar på täppan, kan Hollywood genomföra sin regionsplan som den ritades upp och rutades in från första början.
Och så har vi plötsligt tagit två stora steg tillbaka i den teknologiska marknadsutvecklingen. Eller, rättare sagt, ytterligare ett stort steg mot alla förpackningsindustriella, fysiska medieformats död.
Och i kulisserna väntar ett revanschsuget Toshiba i allians med Microsoft för att få utdela ett dödande slag mot Sony – med online-streaming som vapen.
Den framtida kampen kommer att stå mellan Microsofts och Apples rivaliserande videokomprimeringsstandarder för högupplöst film-streaming. Och Sony kommer att, säkerligen framgångsrikt, vara underleverantörer till dem båda, av filmer och DRM-lösningar…
Eller vad tror ni?

[2008-02-28 14:48] eff
Det har funnits så himla mycket skitsnack från folk som utmålat Blu-ray som ”bättre” när det i själva verket bara haft större lagringskapacitet (HD-DVD hade högre krav på komprimeringsalgoritmer och högkvalitetsljud). Michael Bay, till exempel, är en idiot.
Att ett Sony-styrt format kommer bli avskyvärt om det blir dominerande har man kunnat räkna ut med arslet från dag ett. Det är alltså helt i linje med mediekonglomeratens verklighetsfrånvända strategier att välja Blu-ray.
Sen har Blu-ray redan ett kopieringsskydd utöver AACS som heter BD+. Det är rent tekniskt ganska sofistikerat, spelarna har en inbyggd virtuell maskin. På skivor skyddade med BD+ finns sen mjukvara som kan autentisera de olika komponenterna och därmed upptäcka om nån fifflat med spelaren (detta sker även kontinuerligt under uppspelning). Processen kräver inte Internetuppkoppling.
Ingen har lyckats knäcka BD+ fullt ut än. Slysoft (tillverkare av AnyDVD) har nån halvmesyr som funkar i specialfall, men det är ganska ointressant i dagsläget. Det är ju självklart bara en tidsfråga innan det sker, men BD+ är för Sony lätt att modifiera så att nyare skivor och spelare motverkar tidigare hack.
[2008-02-28 15:04] Kjell
eff: Ja just det, BD+ borde jag ha tagit upp mer. Men hur funkar DVDirects hackade blurayspelare med BD+? De jag känner som köpt spelare av dem har inga som helst problem med amerikanska titlar, men BD+ kanske inte är fullt ut implementerat än?
(Ibland när jag kollat x264-filer rippade från BD, och mkv kraschat halvvägs, har jag undrat om inte Sonys BD+ hängt med ända in i Matroska på nåt slemmigt sätt…)
Sen bör man väl inte heller glömma HD DVD:s koppling till Microsoft, när det gäller ondskefulla konspirationsteorier.
[2008-02-28 15:39] Henrik
Men tillochmed Jobs har ju erkänt att DRM är ett fiasko som bara krånglar till utan att hindra piratande.
[2008-02-28 15:40] eff
Jag skulle säga att de utan tvekan kommer sätta skivor skyddade med BD+ i halsen (åtminstone om de är tänka att användas för avspelning).
Det finns fortfarande förhållandevis få utgåvor skyddade med BD+, men antalet kommer växa, sannolikt lavinartat, nu när HD-DVD:s lik är nedgrävt.
Angående krascher så är det svårt att säga såhär. Jag vet att skivor utrustade med BD+ kan peta in metadata i den dekrypterade dataströmmen och på så vis vattenmärka eventuella piratkopior med spelarmodell (för motåtgärder från Sony) men jag skulle gissa att krascherna rört sig om rena mjukvarubuggar och inget annat. (Eftersom filerna måste rippats från Blu-ray-skivor som bara skyddats med AACS, som är lätt att kringgå idag.)
Microsofts inblandning i HD-DVD var rätt begränsad. De stödde formatet men låg inte bakom själva specifikationen i någon större grad. Eftersom de i princip bara ryckt på axlarna åt att alla XBox360-spelarna för HD-DVD nu blivit onödiga, kan man väl anta att deras ränksmidande alltid varit inriktat på Internetbaserad distribution. Gates och Ballmer må vara lite efter idag, men de vet att ett fysiskt format förr eller senare är dödsdömt.
[2008-02-28 15:45] eff
Om Jobs DRM-uttalande kan man ju också påpeka att han under samma tid sattes åt jäkligt hårt av Frankrike och Tyskland angående slutenheten i iTunes och hela den stängda kanalen från spelare till distributionsnät. Genom att dumpa DRM köpte han sig lite andrum.
[2008-02-28 15:58] Kjell
Jag har fått info direkt från Toshiba att deras spelartillverkning nu fortsätter rakt in på streamingspåret i nära samarbete med Microsoft – givetvis med DRM-certifikat av Windows-snitt…
Jag skojade om mkv och BD+, Matroska är läckert men också otroligt buggigt.
Vad gäller BD+ i övrigt, antagligen blir det att gå tillbaka till Plan 1, att köpa amerikansk spelare också och köra svenskt i PS3:an. Tills nu Sony bestämmer sig för att kräva konstant uppkoppling…
[2008-02-28 16:42] David
Om vi nu är inne på teknik, så måste jag få rekommendera mediaspelaren XBMC portad till Mac.
Om man kör Leopard och har en Intel-mac så rockar den, jämfört med VLC eller QuickTime (med Perian). Inga tappade frames. Smutt. XBMC är fortfarande i beta och gränssnittet är inte helt intuitivt i början, men spela upp film i HD kan den..
http://www.osxbmc.com/
[2008-02-28 16:54] daniel
Som en motvikt till Sony-bashningen tänkte jag flika in några kommentarer:
SonyBMG skapade inte root-kittet utan licensierade det från det brittiska företaget ”First 4 Internet”.
eff skriver ”HD-DVD hade högre krav på komprimeringsalgoritmer och högkvalitetsljud” nja, på bildsidan var det inga skillnader mellan blu-ray och HD DVD
men på ljudsidan så var det skillnad, varför släpptes det så få HD DVD titlar med förlustfri komprimering, var det platsbrist?
Det största problemet som folk har med BD+ idag är det inte går att komprimera om ljud/bild till mindre storlek, de BD+ rippar som kommit ut på nätet hittills har använt sig av hdmi ut till hdmi in med inspelningskort, alltså ingen ren digital kopia..
I framtiden så kan jag dock hålla med eff att filmbolagen kan hitta på en hel del otäckheter som kan göra att vissa filmer inte kommer gå att spela upp på t.ex. ”grey-market” spelare.
Kjell: Spelarna från DVDirect fungerar med alla BD+ titlar, deras modifikationer av spelarna rör endast regionsskyddet för region A och B, och den mkv-filen du hade problem med var det garanterat ingen ”BD+ skada” utan sannolikt var det orginalet eller överföringen som inte var felfri.
Den överlägset största nackdelen med BD är att reginonsskyddet finns kvar, jag misstänker att en del europeiska och australiska distributörer har haft ett finger med i spelet här.
Nåja.. HD-film via Internet kommer med största sannolikhet att bli standardsättet att titta på HD i framtiden, dock tror jag det kommer ta betydlig längre tid än de flesta andra tror,
SD via Internet har väl inte slagit igenom ännu eller?
[2008-02-28 17:11] Kjell
Ja, Daniel, teorin om att online-HD-film kommer att dröja ett par år (eller mer) är ju grundstenen i min sfi-krönika som jag länkar till i texten. Men jag måste säga att min tro på detta vacklade när jag upplevde smidigheten i att kolla 720p i amerikanska itunes. Något HELT annat än Windows-HD-film.
David, tack för spelartipset, men… lite överambitiös, kanske? Fattade ärligt talat ingenting, hur backar man ur preferenser, t ex? Känns det inte lite löjligt att man inte kan dra och droppa filmfiler och spela dem rakt upp och ner? Känns det inte konstigt o-macigt, alltihop?
[2008-02-28 17:35] David
> Fattade ärligt talat ingenting, hur backar man ur preferenser, t ex?
Meningen är att man ska köra med fjärrkontrollen, men Apples fjärris funkar inte ännu. Snart så. Du backar med ESC-knappen.
Ställ in din bildskärms upplösning i prefs så får du fullscreen. Det är omackigt som fan, men när du väl har ställt in allt en gång så snurrar det på fint.
[2008-02-28 22:18] eff
Daniel, Blu-ray tillåter MPEG-2 för video i standarden medan HD-DVD krävde MPEG-4/x.264 eller VC-1. Många tidiga utgåvor på Blu-ray var kodade med MPEG-2 som är för HD vad E-coli är för dricksvatten. Visst, HD-DVD hade behövt 5-lagersskivor för att komma upp i högst kvalitet på bild och ljud, och det var också på väg. Samtidigt var HD-DVD mycket tidigare ute med ex. PIP-funktioner (som videokommentarsspår) som kommer först nu i 2.0-spelarna för Blu-ray. Det var också lättare att utveckla interaktiva tjänster för HD-DVD tack vare att man använde vad som i princip är webbteknologier, medan Blu-ray kräver Java.
Vad gäller online-film tror jag tjänsterna kommer knytas till bredbandsleverantörerna. En slags quadruple-play, med digital-TV, bredband, telefoni och on-demand-hyrfilm i HD-kvalitet. Då kommer FTTH (Fiber To The Home) att krävas, och det skissas nog vilt på utbyggnaden av det. I USA pågår det för fullt, Verizon har sin FiOS-tjänst där själva bredbandshastigheten bara är några tiotals megabit/s, men den teoretiska kapaciteten tiotals gigabit/s. (HDMI-kablar version 1.3 har en bandbredd på 10,2 gigabit/s kan nämnas.)
Att skyffla runt HD-data kräver perversa mängder bandbredd, och det kommer krävas feta ryggradsnätverk hos leverantörerna och bra utrustning hos kunderna. Ser lätt en framtid med en första routerstation hos kund som delar upp dataströmmen från fiber i telefon-jack, HDMI-utgång och nätverksuttag.
[2008-02-29 11:01] Martin F
Å andra sidan…
[2008-02-29 11:06] Kjell
Nej, Martin F, snarare: Var tes på sin plats.
Men, visst, i det här fallet hade det varit befogat med en dubbelt så lång text från början, med båda perspektiven. Jag har också lärt mig en del nytt tack vare effs exemplariska kommentarer. Stort tack för det!
[2008-02-29 11:28] eff
Tänkte bara nämna att HDMI-bandbredden är mindre intressant i sammanhanget, eftersom den skyfflar data i okomprimerad form. Distribution över nätverk lär ske komprimerat. En 1080p-rulle på 30fps kräver 45 megabit/s för bilddata allena om VC-1 används. H.264 kräver 50-200 megabit/s beroende på kvalitetsprofil.
Det skulle alltså vara (teoretiskt) möjligt för ex. BBB att skicka ut 1080p-film över deras snabbaste uppkopplingar (100 megabit/s), om det fanns en låda hos kund som kunde ta hand om dataströmmen.
Sen finns det andra problem, som det att ryggradsnätverket kan sagga ihop; ponera att en fredagkväll vill 100 kunder som är anslutna till samma ryggradsnät beställa HD-film, totalt vill de se 30 olika filmer. Även om alla börjar titta exakt samtidigt och multi-cast används (alltså att en dataström från BBB kan skickas till fler än en ändpunkt) blir trycket på ryggradsnätverket 1.5 gigabit/s enbart från dessa 100 kunder. Lägg till det bredbandstrafik, teletrafik och digital-TV, och problemet blir ganska uppenbart, även om man inte är lika detaljnördigt förtjust som jag.
[2008-03-03 15:51] Patrik
En naiv fråga. Kan inte de här regionsindelningarna klassas som ett frihandelshinder? Kan inte WTO hjälpa oss? För vad är det om inte protektionism.
Skriv en kommentar
|