Weird Science
Apokalyptisk backlash

2010-11-24  

Saker jag inte kan: Träffa något med ett vapen. Tjuvkoppla en bil. Jaga bytesdjur. Slåss.

Varför tänker jag på det här? För att jag tittar på teve.

Det är inget nytt.¬†Senaste gången som jag tänkte på det var när jag såg Jericho. Serien handlar om Amerika efter atomkriget och är fullproppad med all American men. Ni vet, berättelsen om de där männen som återvänder från storstan till landet. Till sin kvinna. Till ansvar. Som tar tag i saker och styr upp. Som Vet Vad Som Behöver Göras. Som har en plan.

Jag sätter mig in i situationen. Samhället har gått under. Vad kan jag bidra med?

Jag går igenom mina färdigheter. Mina verkliga färdigheter. Alltså: Jag har lärt mig hur man rensar större fiskar än abborre. Jag har körkort. Jag kan manövrera en snäll och beskedlig häst. Slå upp ett tält. Jag ser mig själv vid trangiaköket. Rörandes i en burk vita bönor. Det räcker inte.

The Walking Dead är en riktigt bra serie. Spännande. Zombies, men inte på ett dåligt sätt. Livsval. Dilemman. Jag ser fram emot nya avsnittet hela veckan. Ligger efter. Får äntligen lite tid för att se ikapp. Laddar med ett glas vin och lite¬† choklad med chili. Min stund. Börjar titta. Sätter chokladen och vinet i halsen.

HERREGUD vad gör de?

Mannen med stort M kommer tillbaka till sin hustru och son. Drama uppstår för att hon har trott att han är död och har börjat knulla hans kollega. Kvinnorna tvättar. Mannen har sex med sin hustru. Kvinnorna tvättar. Zombie dyker upp. Kvinnorna skriker.

Mamman kramar sin son. Männen förenas i en förhistorisk ritual, i cirkel. Klubbandes fiende.

Kvinnorna snyftar. Sen tvättar de. Männen lämnar lägret för att rädda annan man. Kvinnorna snyftar. Kvinnorna tvättar.

Männen dödar kvinnozombie (»Damn, what an ugly skank«). Kvinnorna tvättar. Ond hustrumisshandlare dyker upp. Slår sin hustru. Kvinnorna gråter. Kollegan dyker upp. Tar ut sin frustration på den onda hustrumisshandlaren. Slår honom blodig. Den misshandlade hustrun gråter vid sin misshandlade makes blodiga ansikte (replik, kollegan: »I will not stop next time, I’ll beat you dead«). Kvinnorna gråter. Männen på räddningsaktion. Den Onde mannen som blev handklovad på taket har sågat av sin hand. Vi vet att våld och hämnd väntar. Vuxna män gör saker tillsammans. Kvinnorna tvättar.

Min gissning inför nästa avsnitt: Mannen återvänder från storstan till landet. Till sin kvinna. Till ansvar. Tar tag i saker och styr upp. Vet Vad Som Behöver Göras. Konfronterar kollegan. Har en plan. Kvinnorna tvättar.

Om ni vill få tag på mig så finns jag på skjutbanan.

[2010-11-24 10:53]
Donny Depp

Meh! Du kan ju inte recensera förrförra avsnittet.

Synd att de inte (verkar) hinna så långt in i serietidningen den här säsongen. Katana-Michelle (om jag minns namnet rätt) skulle varit kul att se. Och den äldre systerns utveckling till sniper-expert.

…..

Spoiler-ps: om inte yngre syrran börjar nästa avsnitt med att vakna upp från de döda så blir jag skogstokig. Brott mot zombiekoden.

[2010-11-24 11:07]
tz

Jag hoppas du läst serien innan, Anna-Karin. Det är inte lika mycket cp i den, varken könsrollsmässigt eller med hjärndöda sideplots.

[2010-11-24 11:08]
Lila

Eller hur, kommer råplugga Ray Mears från och med nu! Bra serie men känns lite platt vad det gäller persongalleriet. Hoppas det blir bättre.

[2010-11-24 11:37]
Anna-Karin

Donny Depp: Jag har inte hunnit ikapp. Nu vet jag inte om jag vill. =(

[2010-11-24 12:34]
Nina

Väldigt bra skrivet! Hade samma gnagande känsla under avsnittet, men kunde inte formulera det så träffande. Mitt soffsällskap har (också) läst serien och påpekar att tv-versionen skenar iväg ganska ordentligt på sina ställen. Så jag håller hoppet uppe och fortsätter titta.

[2010-11-24 12:38]
r

Vad förväntar du dig av apokalypsen egentligen? Att den kommer gå hand i hand med ett liberalt omdanande av förlegade könsroller? Jag tycker det är mer trovärdigt att samhällets förfall blir en återgång till något sämre och mer primitivt på många sätt. Den starkes rätt över den svage, mannen som skyddar ”sin” kvinna. Osv.

[2010-11-24 12:49]
Donny Depp

r: precis min tanke. Och det är ju något som bl.a. påpekas av ett par av kvinnorna när de står och tvättar och tvättar och tvättar.

Och den starke mannen, Shane, som försöker vara en ”Store Ledaren” men som, ja, inte är det. Och som det senare, i serietidningen, visar sig att ingen av dem egentligen kan vara. Inte heller huvudpersonen.

[2010-11-24 12:59]
Alexander

Vill inte vara stora gnällaren här men.
Kan vi försöka att inte ge spoilera genom att hänvisa till seriealbumen utan försöka hålla diskussionen angående vad som hänt i TV-serien?

Tack!

[2010-11-24 13:33]
Anna-Karin

R: precis. Jag förutspår en gigantisk backlash. Därav skjutbanan.

[2010-11-24 14:08]
smiert spionem

tv-serien har ju verkligen inte varit en höjdare hittills. speciellt inte mtp kvinnosynen. serien öppnar ju dock för en utveckling vad gäller detta.

tv-serien har gjort en stor del ändringar jämfört med serien och ingen som jag ser som väldigt positiv.. trist.

[2010-11-24 14:35]
Donny Depp

Alexander: sorry för eventuella spoilers (med tanke på hur mycket de förändrat i tv-serien jämfört med serietidningen så ska du nog inte läsa in för mycket i mitt svamlande).

[2010-11-24 14:57]
r

Anna-Karin: Jag förstår. Jag tolkade felaktigt din text som en kritik av att serien uppvisade hur gruppen var organiserad efter traditionella könsroller.

[2010-11-24 15:10]
Anna-Karin

R: så menade jag det också.

Förtydligande:
Om jag ska sluta titta på hur det skulle se ut i verkligheten och istället prata om själva berättandet i serien/serier så har man som manusförfattare/regissör ett val: Ge kvinnorna agency eller inte. Ganska ofta (läs: typ alltid) väljer man att inte ge dem det. Det blir rätt så frustrerande i längden. Det handlar om val om vems historia man berättar. Vem som får vara handlande. Texten är medvetet raljerande över detta.

[2010-11-24 15:34]
Molly

Jag väntar bara på filmen/tv-serien Y – The last man on Earth. Där kan man tala om kompetenta kvinnor! Ingen backlash så långt ögat når :)

[2010-11-24 15:57]
Peter

Molly: Själv läser jag hellre om serien. Tror inte att jag ens skulle vilja se en filmatisering, oddsen att det blir bra är helt enkelt för dåliga.

A-K: Grym text!

[2010-11-24 18:37]
Siska

ÄNTLIGEN! Gud vad skönt att någon mer reagerar på det här. Detta eviga tvättande. Jag kan dock upplysa om att den tecknade serien är än mer misogyn. Där tvättar dom ännu mer, och den enda kvinnan som ifrågasätter tvättandet är en sur kärring som vägrar ligga med sin man. Kul!

[2010-11-24 18:40]
Imaginer

Bra text! Det är intressant hur liten plats kvinnor ofta får i postapokalyptiska skildringar med tanke på att kvinnan, i och med hennes förmåga att föda barn, kanske är den viktigaste pusselbiten vad det gäller att bygga upp samhället igen!

[2010-11-24 19:07]
Lulu

Ja på söder kanske det fortfarande skulle finnas något intresse för att diskutera könsroller om en zombie-epidemi härjade, men överallt annars på jorden tror jag nog att människor skulle göra vad som helst för att överleva. Genusvetenskap och könsrollsteorier är lyx för folk som vill problematisera sin annars meningslösa tillvaro.

[2010-11-24 19:17]
rebkin

Visst är det feltänkt att inte ha mer aktiva kvinnor men det stjälper inte allt imo – fortfarande en klart intressant serie. Zombieinvasionen senast var dock svagt gestaltad; regin stod visst J. Renck för…

[2010-11-24 19:18]
Fler uppmärksammar tvättpsykosen! | VERKLIGHETENS SMOLK

[…] Anna-Karin på Weird science har uppmärksammat kvinnosynen i Walking dead som jag skrev om här och […]

[2010-11-24 19:19]
Flemming Hummer

Lulu: Nah… ”naturfolk” tenderar att vara både jämlika och jämställda. ”Grottmannen” är, i motsats till den gängse uppfattningen, en jämställd man.

[2010-11-24 20:15]
Staffan

Skönt att känna att jag inte är ensam om sådana här tankar. Jag hade samma gnagande känsla under de två första avsnitten. Det här urartar i väldigt typiska könsroller och såpa. Inget jag var intresserad av. Det kändes också som tv-serien gick väldigt långsamt fram. Sen gjorde jag som så ofta och gick till källorna, för Johannes hade ju höjt serien till skyarna. Här var det betydligt mer röj, snabba puckar, flerdimensionella karaktärer. Jag tycker det börjar bli rätt ofta som seriealbumet vida överstiger tv/film i djup. Har jag tid skall jag ägna mig åt den istället. Känns mer värt, hur snygg Walking Dead än är.. och hur mkt jag än tycker om att se ”Egg” i en huvudroll igen.

[2010-11-24 20:31]
Henrik Hall

Jag vill bara påpeka att det nog är rätt lugnt att köra bil utan körkort efter apokalypsen.

[2010-11-24 22:40]
Philip

Jag fick väldigt mycket nybyggar-känsla av det här dötrista avsnittet, vilket kanske var meningen. Åter till Cold Mountain, liksom. Kanske därför man betonade tvättscenerna?

[2010-11-24 22:55]
Öh

re:r. Om något borde väl det faktum att överlevnad är det enda som står på agendan göra att en jämlikare arbetsfördelning uppstår. Köper inte heller hela grejen med att män ”automatiskt” skulle gå in i någon sorts patriarkroll i krissituationer, jag själv och de flesta män jag känner skulle vara fullkomligt odugliga i krissituationer.

[2010-11-24 23:33]
r

”jag själv och de flesta män jag känner skulle vara fullkomligt odugliga i krissituationer.”

SVAR: Jag med. Men jag är å andra sidan varken snut, jägare, bilmekaniker eller impulskontrollstörd armborstjägare. Som de män som tillhör just den där gruppen i serien. Jag förstår inte klagomålen. Kan man inte skildra en grupp människor utan att göra dem till en idealiserad karta över önskvärda könsroller och alla människotyper? Jag är tragiskt medveten om att jag i en tänkt efter-katastrofen-situation antagligen skulle springa ”riktiga mäns” ärenden vare sig jag ville det eller ej. Vara underlydd såna där Karlar som alltid ska ”styra upp” alla möjliga situationer.

[2010-11-24 23:41]
Anna-Karin

R: Jo, men om man _väljer_ att berätta om poliser, jägare, bilmekaniker och impulskontrollstörda armborstjägare så kan man ju också _välja_ att berätta historier om kvinnor som gör annat än att tvätta också? Just sayin…

[2010-11-25 00:18]
N

Precis som Flemming Hummer påpekar är det snarare så att en skildring där männen som tar på sig rollen av aktiva beskyddare medan kvinnorna bara är passiva gråterskor som sköter diverse hushållssysslor som framstår som en snedvriden syn av hur ett samhälle under och efter en katastrof gestaltar sig.

Är det verkligen någon som tror att kvinnorna i ett jägar och samllarsamhälle grät och bröt ihop om de blev angripna av rovdjur och flocken behövde skyddas? Tror någon att en bondhustru på 1200-talet stod handfallen om hennes man dog och hon blev ensam kvar med familjen?

Naturligtvis blir det en viss rollfördelning efter kön. Män är generellt starkare rent fysiskt och skulle därför ta större ansvar för att försvara gruppen mot angripare medan kvinnorna till större del ägnade sig åt sysslor som kräver mindre fysisk styrka. Men det är en helt annan sak än att skildra en gruppdynamik där kvinnorna är helt passiviserade objekt som inte har någon förmåga att skydda eller klara sig själva. Om det är det senare viset Walking Dead skildrar tiden efter katastrofen, jag har själv inte sett serien ännu, framstår kvinnosynen onekligen som ganska sunkig.

[2010-11-25 04:25]
ellen

Alltså, ni är ju slut i huvet. Tänkte skriva” Lulu!!” först av allt, men även Lulus kommentar (sista meningen) var generaliserande i onödan. Det är en zombieserie, äntligen(!), en av de första. Var glada. Ska ni prompt pipa om rätt och fel kan ni lika gärna hoppa till nån gammal Dexter-tråd och påpeka att det är fel att döda andra människor. Faktiskt mer fel än att tvätta till och med.

[2010-11-25 05:10]
Ivar

Störde mig på samma sak. Hoppas serien inte fortsätter i samma spår på den fronten. Post-apokalypsen kan väl vara lite mer hoppfull ändå.

[2010-11-25 10:14]
r

N: Men vad har ”Jägarsamhället” med TWD att göra? Det här handlar om nutidens medelsvensson fem minuter efter katastrofen. Inte om att idealisera grottmänniskornas stjärnfamiljer.

[2010-11-25 10:30]
Donny Depp

Ivar: jo, det kan den nog vara. Men med lite förkunskap i bagaget så kan jag väl säga som så mycket (och utan att spoliera nått) att i det här fallet är den inte särskilt hoppfull.

r: precis.

Det har ju liksom bara gått ett par veckor efter att skiten träffade fläkten. En bunt främlingar har tvingats (av nöden) att samla sig i en grupp.
Såvitt jag minns var det en scen där kvinnorna tvättade (och klagade över det faktum att allting plötsligt verkade ha blivit medeltiden), och en scen där den hunsade (hustrumisshandlade) frugan stod och vek tvätt.

Postapokalypsen är ju lite som en krigshärd, och de är ju som bekant (?) inte särskilt stabila och går sällan (nu antar jag här) ”hand i hand med ett liberalt omdanande av förlegade könsroller”

[2010-11-25 10:30]
Donny Depp

… hur många skolor för zombieflickor som Överlevarna än startar …

[2010-11-25 11:13]
LT

så ni som argumenterar mot artikeln menar alltså att att i postapokalypsen kommer männen ta sig i kragen, spotta i nävarna, se faran i vitögat och se till att mänskligheten överlever, medan kvinnorna gråter och och eventuellt tvättar lite? ok…

sen förklaras väl de slätstrukna kvinnokaraktärerna i WD och boardwalk empire till stor del av att serierna som helhet visat sig vara träiga och klichéartade.

[2010-11-25 11:21]
Bemp

Gillade piloten men man inser ju efter dom senaste avsnitten det här kommer utvecklas till fullfjädrat skräp…

[2010-11-25 11:43]
Donny Depp

LT: såvitt jag kan se av alla kommentarer så har ingen påstått det. Men tack för din input.

Bemp: ja, det har ju inte direkt lyft.

[2010-11-25 11:47]
Anton

Jag förstår invändningen mot de ‘naturliga könsroller som träder fram’ och allt tvättande – det var något som togs upp även i mitt hushåll. Att skildra det så uppenbart kan ju vara en poäng i sig, att visa på en konstig orimlighet som sitter i folks föreställningar.

En annan möjlighet som vi pratade om är också att männen inte är uppfostrade att märka att kläder blir smutsiga eller att det är ett prioblem. Allra minst i hicktown där serien utspelas.

[2010-11-25 11:51]
Donny Depp

Det bästa vore i och för sig om alla blev zombies. Jämlikhet, ingen bryr sig om hur de ser ut, alla jobbar för att nå samma mål (brains).

Idealsamhället.

[2010-11-25 12:41]
D

Kul text av Anna-Karin men själv förstår jag mig inte på alla er som sabbar en kick-ass zombie-serie genom att sätta på er genusglasögonen istället för att bara luta er tillbaka och njuta av spänningen och det härliga våldet.

[2010-11-25 13:04]
Bine

Men hörni, i senaste avsnittet utförde ju män uppgifter som är traditionella kvinnoyrken. Typ. Och kvinnorna fiskade. Jag är halvnöjd så länge de faktiskt pangar zombies. I alla fall i några avsnitt till.

[2010-11-25 13:33]
Teresa

D: Själv brukar jag ta av mig antirasistglasögonen så jag kan njuta riktigt av Viljans triumf och Birth of a Nation. De blir ju bättre om man inte låtsas om att de är problematiska.

Det känns som att man inte borde behöva säga det här, men det är alltså skillnad på att skildra ett ojämlikt samhälle och att skildra det okritiskt. För åttielfte gången kan man ta Mad Men som exempel: 60-talet var risigt, vilket skildras lika mycket från kvinnornas perspektiv som från männens. Det är VÄLDIGT stor skillnad på det och de ivrigt beundrade ”riktiga karlarna” som hela tiden tycks dyka upp i PA-genren.

[2010-11-25 13:49]
D

Teresa: Viljans Triumf och Birth of a Nation är så tydligt rasistiska att inga särskilda glasögon behövs för att se det. TWD är dock inte uppenbart misogyn utan allt ligger i hur man väljer att tolka serien(vilket inte minst diskussionen mellan de upplysta kommentatorerna här visar)och då föredra åtminstone jag att luta mig tillbaka och njuta av en sjukt underhållande och spännande zombieserie framför att sitta och bli upprörd. Genusglasögonen kan man plocka fram när det är dags för filmanalys på universitetet istället.

[2010-11-25 14:39]
Flemming Hummer

Det finns möjlighet att titta kritiskt samtidigt som man uppskattar något. Man kan se Rambo II som en fascistisk rulle och samtidigt tycka att den är festlig. Eller uppskatta Oliver Twist trots att den innehåller en judisk karikatyr.

[2010-11-25 15:58]
Teresa

D: Det kanske bara är så att du har dålig syn?
Hur tydlig måste rasismen eller misogynin förresten vara för att man ska få bry sig, och vem bestämmer det? Om nån tycker att viljans triumf eller vit maktmusik inte alls är tydligt rasistisk, blir det de som bestämmer vem som har glasögon och inte då?

Flemming Hummer: Agreed.

[2010-11-25 16:07]
Jonas nummer tre

@Anna-Karin: Liten spoiler från serietidningen:

Man får sammankoppla detta könsrollsbeteende med den amerikanska ”cowboy”-myten. Männen och kvinnorna, som tidigare levt vanliga moderna liv, får plötsligt hela tillvaron omkullkastad och faller snabbt in i ett stereotypt könsrollsmönster (det handlar om överlevnad, det finns ingen tid att ifrågasätta sakernas ordning – även om de inte är rätt).

Längre fram kommer de att tvingas konfrontera hela könsrollsgrejen, då det leder vissa karaktärer fel och är egentligen inte praktiskt brukbar. Ha tålamod, du har bara sett början. Mer avslöjar jag inte.

[2010-11-25 17:33]
bla bla bla

hej, har inget att tillföra diskussionen förutom eventuellt att det är helt ok att påpeka könstereotypa klyschor i serier.
istället tänkte jag tipsa om DEAD SET, för er som inte känner till den. värdig zombieserie i sex delar http://www.imdb.com/title/tt1285482/

[2010-11-25 21:04]
Snubben

Faktum är att man behöver inte tänka sig in i hur det skulle se ut i ett apokalyptiskt samhälle om man ska analysera detta eftersom det ju faktiskt redan finns samhällen i upplösning, just nu, runt om i världen. Om man tar en titt på världens oroshärdar under de senaste femtio åren kan man ju se att männen tenderar att stå för våldet, kvinnorna för att få vardagen att fungera. Det kan bero på nedärvda könsroller, eller på att det är just de män som är våldsamma, kvicktänkta, händiga och hänsynslösa som överlever. Orättvist, absolut.

Min förhoppning är dock att porträtten ska djupna efter tid. Att kvinnor ska träda fram och växa in i manliga roller när behovet kräver det. Det tror jag inte är omöjligt. Förr eller senare måste även de utnyttjas som en resurs. Man får se.

[2010-11-25 22:05]
mattias

Inte för att vara den som är den, men om jag tittar runt bland mina kvinnliga bekanta är det ytterst få som är ”ta för sig-iskalla nerver-styra upp typen”. Med risk för att låta fördomsfull så tror jag helt ärligt att det överlag är betydligt fler män som skulle ”ta till vapen” och trotsa farorna mer direkt än kvinnor. Mycket möjligt att det (om det nu är så) beror mer på invanda könsroller än någon biologisk skillnad, men resultate blir detsamma. Och även om det bara är ”fem minuter efter katastrofen” så är det väl betydligt mer troligt att man återgår i gamla mönster än att man anammar likvärdiga roller som bad-ass macho-människor? Sen ÄR den fysiska styrkan en viktig skillnad. De starka har förmodligen större chans att klara sig i en fysisk konfrontation, speciellt när det gäller en hjärndöd zombie. Blir väl mer krav på hur hårt du kan svinga ett baseball-trä än hur smart och listig du är?

[2010-11-25 22:07]
mattias

För övrigt har vi väl sett åtminstone tre gråtande män hittils?

[2010-11-25 22:26]
Hisingen

SPOILER:

Karaktären Michonne, som är kvinna, och enligt Frank Darabont skall introduceras tidigt i säsong 2 sparkar mer stjärt än samtliga manliga karaktärer i serien tillsammans. Har såvitt jag kan komma ihåg eller aldrig synts tvätta…

http://www.bamkapow.com/ul/4620-689314-walking_dead__001.jpg

[2010-11-25 23:01]
Bemp

Om man nu ska ta en zombie-serie på en gnutta allvar så är det väl ganska naturligt (antar jag?) att könsrollerna skulle falla in i ganska stereotypa mönster i den så kallade post-apokalyptiska tillvaron… men, jag är inte det minsta förvånad över att manusförfattarna är medvetna om denna omständighet och, vilket påepekas ovan, petar in en kvinna som slaktar zombies som om hon bytte blöjor. Och vad är då vunnet på det ur nåt jämställdhetsperspektiv? Såna här diskussioner är dömda att bli fåniga…

[2010-11-25 23:12]
Manbearpig

Vadan denna rädsla för att saker går tillbaka till en primitiv miljö efter en apokalyps?
Alla pk-teorier kommer garanterat följas med ”hollywoodsk” lagbundenhet om serien får fortsätta.(till säsong 3)
Överdrivna machomän kommer bli straffade såklart, och kvinnorna slår tillbaka.
Det finns väl ingen som på riktigt tror att dom missar denna straffspark, med alla varianter därtill?
Det gör dom ALDRIG, om du inte förväntar dig att Kenny Powers från EASTBOUND&DOWN ska hoppa in i rutan helt plötsligt och börja skrika?

Bara synd att dom ska köra enbart 6 avsnitt och sen vänta ett ÅR på nästa säsong, så utvecklingen lär ju ligga på is, och därmed cementeras/marineras åsikterna hos PK-maffian ytterliggare.
Och serieskaparen visste inte från vecka till vecka när han ritade albumen i början om han skulle bli ekonomiskt uppbackad, och därmed kunna avsluta serien vettigt…därav hans något onostalgiska och lite ”triggerhappy” inställning.

TV-serien måste nog av nödvändighet ta en annan vändning än seriealbumen.

[2010-11-26 00:15]
LT

är newsmills kommentarssystem på studiebesök? ”PK-maffian”…

”om jag tittar runt bland mina kvinnliga bekanta”. LOL

[2010-11-26 00:53]
Manbearpig

@LT
Nej FB är på studiebesök…:)
”The big bad in media”
Men hitta gärna ett BÄTTRE ord för dom som tvångsmässigt försöker hitta och kringgå sunt vetenskapligt bevisade Darwinistiska tankar, även i en hypotetisk situation, där det kanske inte är applicerbart till att börja med, pga olika YTLIGA omständigheter.

[2010-11-26 11:02]
Donny Depp

Igår fick jag inspiration nog att försöka rangordna mina vänner och min släkt efter överlevnadspotential vid en eventuell zombieapokalyps.

Snabb slutsats: min 74-åriga pappa skulle troligtvis klara sig bäst. Han är kanske inte lika snabb som han var en gång i tiden, men det är å andra sidan inte heller zombiesarna. Allt annat talar däremot för honom. Överlevnadskunskaperna. Att jaga, att bygga, att fixa tekniska prylar, bilar (jag kan inget sånt – jag är dock stor och stark och kan ta på mig machoman-rollen om det nu mot all förmodan skulle behövas – måste bara skaffa ett kraftigare käkparti. Sen kan jag ju jävligt mycket om zombies, och det är nog också till min fördel).

Sämst: min manliga kompis H. Ynklig och okunnig på alla sätt och vis. Räddhågsen. Tummen mitt i handen. Reklamare. Vad annat än bete kan han fungera som? Visst, han är snäll och så, men det är ju även kossorna i hagen.

Däremellan: en drös män och kvinnor.

Å andra sidan, alla kanske förändras när de döda vaknar till liv. H kanske visar sig vara en jävel på att laga goda ”vita bönor”/roadkill-grytor – då kommer jag skydda honom med mitt liv.

[2010-11-26 12:09]
Manbearpig

@Donny Depp

Hahaha…För rolig post för att jag ska orka/vilja analysera ens om att gå i polemik.
Snyggt jobbat Donny D!
Reklamare…:)
Hade nog själv kunnat bygga lite batterier och annat McGyver-inspirerat…INTE jaga och klubba ner mammutar dock.
Så min plats i gruppen skulle vara odiskutabel,tror jag.
Och en ganska intressant dokusåpa är ju ”The Colony”…som behandlar just detta ämne(utan zombies.. men efter påhittad apokalyps).
Finns att tanka ner, och HÄR på WS behöver jag nog knappast säga något om hur den går att kritisera.
Men ”typecastad” kvinnlig raketforskare ingår, modell, hantverkare, läkare, professor, fängelsekund osv.
Ingen reklamare dock..:)

[2010-11-26 16:49]
tommy

Onödigt att gå till skjutbanan, efter apokalypsen tycks varenda kula hitta sitt mål (zombie brain) oavsett vem som skjuter.

[2010-11-26 16:52]
Thomas Renhult

Nu har jag inte läst alla inlägg lika noga så kanske har jag fel men jag tycker det är beklämmande att det bara är kvinnorna som i kommentarerna kritiserar könsmaktsordningen medan männen försöker hitta ursäkter för att den förekommer i serien. Att män gör ‚Äùkvinnliga‚Äù saker som att gråta eller jobba med sjukvård gör bilden knappast mer jämställd och nyanserad, de är trots allt även då männen står i centrum. Jag håller helt med Teresa och Anna-Karin.

[2010-11-26 17:49]
Manbearpig

I ett skarpt läge, som i en apokalyps, kan man tänka sig följande läge:
syre>vatten>mat>eld>…….tvätta
Hela diskussionen är löjlig…givetvis kommer dom engegera sig i dom problemen framöver, om TV-tid ges.
Som jag sa innan, dom MISSAR nästan aldrig att göra så i Hollywood.
Den korrekta kritiken vore istället att många gör det till överdrift….så det förlöjligar våran intelligens år 2010.
Mitt ”pk-sinne” förlorar ofta mot vetenskap och Darwin…tro mig, jag försöker ofta.
Varför får kvinnor i grupp ofta samma menscykler efter ett tag t.ex?
Jo, feromoner utsöndras…inte nån djävla ”dimma”..men ändå..Härlig och snygg bevisad VETENSKAP…vad glad man blir.
Och det skulle vara opraktiskt för förökelsen av människorasen att kvinnorna skulle löpa året om(ursäkta ordvalet), och därmed ”hindra” männen från att skaffa föda.
Darwin!
Krävs bara att du skrapar LITE på fernissan i samhället och du har dessa frågeställningar.
Men det blir givetvis svårt att föreställa sig medans man tar en latte på Stureplan…

[2010-11-26 18:20]
Thomas Renhult

Varför skulle inte män kunna tvätta och en kvinna hantera en pistol? Det finns trots allt både kvinnliga soldater och poliser och deras främsta uppgift är nog inte att diska och ta hand om tvätten.
Vad samma menscykler har med jämställdhet att göra förstår jag inte.
Att förminska feministiska frågor till ”pk” är både okunnigt och förolämpande. Det handlar om jämställdhet, rättvisa och att inte bli diskrimerad pga kön. Det tror jag inte Darwin skulle säga emot.

[2010-11-26 18:27]
r

”Varför skulle inte män kunna tvätta och en kvinna hantera en pistol?”

SVAR: Är det någon som inte tror att män kan tvätta eller att kvinnor kan använda en pistol? Nu ser ju samhället de facto tyvärr ut så att kvinnor ofta tvättar och männen oftare är de som leker med skjutvapen – så då är det väl inte så konstigt om en genomsnittlig grupp amerikaner agerar efter de rollerna?

[2010-11-26 18:54]
Manbearpig

@Thomas Renhult
Så du tror inte i en skarp situation(som i detta fallet) att klockan skulle vridas tillbaka…säg sådär 10000 år?

All feminism som kämpats för i årtusenden skulle bara vara applicerbart på den nya situationen som helt plötsligt uppkommit?
Tillåt mig att misstro…
Det låter naivt på nåt sätt, eller åtminstone att man krampaktigt håller sig kvar i en trygg verklighet utan nån som helst inlevelseförmåga/fantasi
Exemplet med menscyklerna är till för att belysa att vi är inte så utvecklade som vi tror, och det finns oftast en VETENSKAPLIG förklaring till det många tror går att ”hippieförklara”

[2010-11-26 19:40]
Manbearpig

Det är ganska meningslöst att kritisera serien i ett så här tidigt skede..och även senare lär det nog visa sig.
Givetvis kommer dom göra sin plikt och tillfredställa ALLA åskådningsinriktningar…Såsmåningom lär väl även kreationisterna få säga sitt?..

Det finns ingen möjlighet att det överdrivna i könsrollerna har en poäng, som senare kommer få sin upplösning/showdown?
Dvs att det är en TV-serie vi kollar på?
Men att man måste i ADD och ADHD-tider vara snabb på att dra slutsatser utan substans för att vara ”först” med denna snabba slutsats?
Annars drar någon ANNAN samma felaktiga slutsats SNABBARE på en annan blogg,utan eftertanke, och då blir det lite förenklat ”copyright-problem”.

Längtar helt plötsligt tillbaka till Jan Guillou och ”Rekordmagasinet”…

[2010-11-26 20:02]
mxm

jag sitter mest och är frustrerad över att dom inte förklarar själva epidemin bättre: om jag hade legat i koma så hade min första fråga när jag vaknade varit ”vaffan hände?”. vadå dom är döda? dom är inte döda. varför dör dom inte av törst?

[2010-11-26 20:13]
Pontus Olin

Tänkte bara tillägga att serien såväl som karaktärerna faktiskt är medvetna om de primitiva könsroller de faller in i. De kommenterar till och med det i avsnittet.

Och seriens absolut tuffaste (och coolaste) karaktär är en kvinna. Hon heter Michonne och kommer enligt rykten introduceras i början av säsong två.

Följer de serietidningen kommer Andrea dessutom mer och mer bli en av de mest kompetenta personerna i gruppen och kommer ofta att få svåra uppgifter. De klassiska manliga karaktärerna kommer snarare visa sig vara mer emotionella och instabila än de mest kompetenta kvinnorna, Michonne och Andrea. Mannen med stort M, Rick, är t.ex. mer bräcklig och osäker än vad som ges sken av så här tidigt i storyn.

Så visst, TWD är ingen genusdröm men det är heller ingen genusmardröm. De flesta misogynistiska ögonblicken från tv-serien finns inte med i serietidningen så om de bara lär sig vara lite mer trogna mot originalet så kommer det bara bli bättre.

[2010-11-26 20:23]
Pontus Olin

@Thomas Renhult Du argumenterar att det finns kvinnliga poliser och soldater. Jag skulle vilja säga att du i så fall argumenterar FÖR tv-serien. Det är kanske inte helt uppenbart ännu (det har faktiskt bara kommit 4 avsnitt!) men de två karaktärer i serien som är överlägset mest kompetenta med vapen (gevär och svärd) är kvinnor, som faktiskt vid flera tillfällen får försvara mer hjälplösa män.

Som @Manbearpig sa så är det lite löjligt att döma ut en serie så här tidigt. Speciellt när man som i det här fallet har helt fel. Det är faktiskt en TV-SERIE. Det är en större berättelse som tar sin början här och ni har knappt sett inledningen än.

[2010-11-26 20:29]
Manbearpig

@mxm

Exakt!…skriver nåt liknande på FB.
Det där ligger och gnager mig oxo.
Fringe t.ex är ju ett kaos av felaktiga fysikaliska teorier för en Chalmerist, men med lite fantasi så accepterar jag det inom DET universumet..och serien är suverän.
Och så borde även Walking Dead göra…försöka förklara oavsett vad serie-albumen och ”reglerna” för zombiefilmer säger.
Dom kommer bli tvungna helt enkelt..”kostymerna” kommer fixa detta

[2010-11-26 21:31]
Thomas Renhult

Manbearpig: ”Så du tror inte i en skarp situation(som i detta fallet) att klockan skulle vridas tillbaka…säg sådär 10000 år?
All feminism som kämpats för i årtusenden skulle bara vara applicerbart på den nya situationen som helt plötsligt uppkommit?
Tillåt mig att misstro…”. Med vilken vetenskap underbygger du den uppfattningen? Om klockan vrids tillbaka så mycket borde det väl vara ganska mycket som skulle förändras, inte bara könsroller (hur nu de såg ut för 10.000 år sedan)? Men du kanske har rätt. Snart kan de inte köra bil, inte prata amerikanska och börjar ha ihjäl zombies med käkben från större djur.

[2010-11-26 22:47]
jibber-jabber

Thomas: Är det enligt dig någonsin legitimt att ifrågasätta relevansen av ett feministiskt perspektiv på ett popkulturellt verk? Eller vänder du dig bara mot att misstänkliggöra den som lägger fram perspektivet med en anklagelse om politisk korrekthet?

[2010-11-27 00:05]
Manbearpig

@Thomas Renhult

Känns lite b..att nästan hela DIN post bygger på att du reagerar på MIN post. Skriv nåt originellt och tankeveckande istället om ämnet.
Första gången jag läste, trodde jag det var JAG som skrivit 2 ggr…my bad

//Manbearpig

[2010-11-27 12:26]
Thomas Renhult

”att nästan hela DIN post bygger på att du reagerar på MIN post.” Det är sådant som kallas för diskussion.

[2010-11-27 12:40]
Thomas Renhult

”Är det enligt dig någonsin legitimt att ifrågasätta relevansen av ett feministiskt perspektiv på ett popkulturellt verk?” Ja, precis som kan göra med alla teorier.
Att ifrågasätta någons argument och vad de bygger på är inte att misstänkliggöra någon.
Man kan förövrigt fråga sig varför ifrågasättande av könsmaktsordningen är kontroversiellt.

[2010-11-27 12:52]
Manbearpig

@Tomas Renhult
Min diskussion ja…
Könsmaktsordningen är inte kontroversiell det minsta(vem har sagt detta?), men dock lite irriterande när man tar ett skohorn och trycker ner den, där den nödvändigtvis inte passar in.
Bara för att man KAN?

[2010-11-27 14:03]
Nikita Thywoman

Jag tänker också på det här när jag ser TWD. Det som gör mig bestört är dock hur mycket bättre jag hade kunnat fixa det där! Jag hade för det första fan i mig inte satt mig på något semibra läger precis utanför stan, jag hade letat upp ett stort jävla slott och hållt mig på översta våningen.

Basta!

[2010-11-27 14:32]
Thomas Renhult

Nikita: Fin blogg!
Var det gäller diskussionen jag deltar i drar jag mig nu ur eftersom det bara blir tjafs av det hela. Jag har sagt det jag vill säga.

[2010-11-27 14:50]
Manbearpig

Eller hur?
Dom kommer på tält, husvagnar och svälta om dom inte får tillräckligt med fisk?
Om dom inte bodde där från början under dessa omständigheter, så måste dom ju nånstans gjort ett VAL.Och det var detta dom kom på?
Ta en buss, åk därifrån och kör en ”smash and grab” på närmsta köpcenter.
Sen ät vakumförpackad mat tills ni spyr, knulla satan mkt, allt långt ifrån alla zombies som dom nu verkar ha runt knuten mer eller mindre.
Men sen finns det ju tydligen en TV-serie där nånstans att tjäna $ på, så man får nog härda ut, trots alla logiska luckor…:)

[2010-11-27 23:35]
Bemp

Ja, jäklar vilken tråd. :)
Jag är varm förespråkare av feminism och jämnställdhet, men ser ju ändå på det som nåt slags civilisationsprojekt, en intellektuellt driven aktivitet vi kan ägna oss åt för att tillvaron tillåter det. I en situation där vi slungas tillbaka till de första stegen i behovstrappan och allt handlar om överlevnad är det väl rimligt att tro att det blir en sjujäkla backlash. Och då inte bara ”biologistiskt” grundat. Folk skulle helt enkelt inta så okomplicerade roller som möjligt och hänfalla till det beteende som ligger närmast tillhands, oavsett om det är genetiskt betingat eller det som uppfyller flest förväntningar och skapar minst friktion…

[2010-11-28 00:44]
Manbearpig

Exakt!
Dvs det som gynnar artens fortlevnad på bästa möjliga sätt.
Inget kontroversiellt med detta, om man tänker efter.
Alla andra teorier är ju underordnade i ett sånt läge och mest av hypotetisk natur, som man kan UNNA sig att intellektualisera över, medans man är irriterad på att ens Iphone saknar täckning…Eller nåt i den stilen?

[2010-11-29 10:48]
Flemming Hummer

Som sagt, tanken att något slags ”naturtillstånd” innebär ojämställda könsroller är ganska tveksamt. Att man i en nödsituation handlar enligt inlärda mönster är nog antagligen ofta sant, men också att man försöker utnyttja de resurser som finns, och låsta könsroller betyder att man låser dessa resurser. Låsta könsroller är en lyx och ett slöseri som man kan ägna sig åt när man kan klara sig utan att utnyttja allas fulla potential.

[2010-11-29 13:22]
Pontus Olin

@Nikita @Manbearpig Det som ni ser som en logisk lucka har en högst logisk förklaring, som visserligen inte tydliggjorts i tv-serien på ett bra sätt. Anledningen att de slagit läger utanför Atlanta är att Shane (som ju tagit befälet över gruppen) har svårt att acceptera att zombiepokalypsen inte bara är tillfällig. Han har skygglapparna på och vill att gruppen stannar där de snabbt kan bli upptäckta när räddningsstyrkorna kommer till Atlanta. I serien så går den Stora Konflikten mellan Shane och Rick ut på att Rick omedelbart konfronterar Shane med att de borde flytta gruppen till ett säkrare och mer hållbart ställe längre bort från zombie-Atlanta. Bland det första Rick undrar är varför de stannat så länge på en så dålig plats. Synd att det inte gått fram i tv-serien.

Med andra ord så finns det tanke bakom det mesta. Med lite tur blir det bättre i säsong två, när de blivit varma i kläderna och fått lite feedback.

[2010-11-29 14:55]
U773R

@A.K: Word!
Serien är piff, men nu gällde det TV-serien.
Det är helt sant att det bara sänts några avsnitt och att det är tidigt att uttala sig, men jag har oerhört svårt att tro att tvättande kvinnor som fnittrar om dildos emedan män med gevär håller vakt i en solstol på husbilstaket är ett medvetet grepp från regisören. Det är inte meningen att publiken ska reflektera över det. Det är bara så. Kvinnornas jobb i serien so far är att vara utsatta, på ett eller annat sätt. I Hollywood (Dvs. På vår tv) växer inte kvinnornas hår i takt med männens, och handeldvapnet är bara ”The great equalizer” om man har penis. Någon som vågar sätta emot en hundring på att den beryktade Zombie jägar drottningens sekundära egenskap är att vara sådär hollywood sexig som action hjältinnor underligt nog brukar vara?

[2010-11-29 17:04]
mattias

U773: du har helt rätt i att kommande badass-brudar säkert lär vara tokheta. Men det är väl rätt logiskt att de plockar in snygga kvinnor i en serie vars, gissar jag, absolut största målgrupp är yngre män? Hur många fula män finns det i desperate housewifes?

[2010-11-29 17:39]
U773R

@Mattias: Exakt, men vilken målgrupp någon försöket slå mynt på gör det inte mindre relevant att ifrågasätta innehållet.

[2010-11-29 17:46]
mattias

Okej, men kritiken mot kvinnosynen känns rätt selektiv. SPOILERS!
I senaste avsnittet tog den snaggade kvinnan över släggan från armborst-killen för att drämma den i ansiktet på sin döde man. Visst, han hade misshandlat henne, men man såg ju hur jobbigt det var för henne. Och blondinen var ju i princip kolugn när hon satte en kula i huvudet på ny-förvandlade lillasyrran. Jämför det med hur pappan i första avsnittet, trots flera försök, inte kunde skjuta sin zombie-fruga utan bröt ihop i tårar och sänkte geväret. Han såg henne dessutom i ett kikarsikte och inte från några centimeters avstånd heller.

[2010-11-29 17:49]
mattias

Och fyra män har gråtit hittils. Bara en påminnelse.

[2010-11-29 21:08]
Bine

Ni som har läst serien — tycker ni att det är tråkigt att ha det i bagaget när ni ser teveserien? Funderar på att läsa men känner att man kanske får för höga förväntningar.

[2010-11-29 21:17]
mattias

Kan någon förresten förklara varför man inte hört ETT enda samtal om den möjliga orsaken till zombie-smittan? Eller är jag ouppmärksam kanske?

[2010-11-29 22:36]
r

Orsaken bakom epidemin brukar vara ganska diffus i de flesta zombiefilmer. Det viktiga är liksom ATT zombieapokalypsen inträffat, inte HUR. För HUR, brukar ändå ingen av det genomsnitt av medelamerikaner som finns i filmernas handling ha en aning om ändå. Ofta hoppas man på att det nånstans i världen finns forskare som jobbar med att utreda saken.

[2010-11-29 22:44]
s

Dialog i den tecknade serien mellan några av kvinnorna i berättelsen (ungefär från samma plats i storyn som tv-serien befann sig när den här bloggtexten skrevs)

A: ”I just don’t understand why we’re the ones doing laundry while they go off and hunt. When things get back to normal i wonder if we’ll still be allowed to vote.”

B:”I don’t know about you but I cant shoot a gun.. I’ve never even tried, to be honest.. I wouldn’t trist any of those guys to wash my clothes. Rick could’nt do it with a washing machine..[…]This isn’t about womens rights.. It’s about being realistic wnad doing what needs to be done”

A:”Whatever.”

[2010-11-29 23:04]
mattias

R: känns ändå rätt ologiskt att ingen ens diskuterat det. Visst, till en början hade man väl enbart brytt sig om att det hade hänt, men har man byggt upp ett läger och har lugn och ro nog att fånga grodor och tvätta kläder så skulle man nog snacka rätt mycket om det

[2010-11-29 23:30]
Donny Depp

M/R: i senaste avsnittet fick man ju i alla fall en del ledtrådar (i alla fall antalet dagar sedan ”wildfire” inledde).

Bine: de blandar och ger från serietidningen. Exempelvis utgörs stora delar av den här säsongen enbart av material från bok 1 (vilket är ett knappt ens fingertjockt album) – och det av totalt 12-13 utgivna böcker/album.

Ps. senaste avsnittet var i mina ögon riktigt riktigt bra.

[2010-11-30 18:33]
Frida

Ja senaste avsnittet hade några riktigt bra scener. SPOILER: Den sorgliga scenen när Amy blir till zombie och det typ ser ut som att hon kramar Andrea, naaw! Och vetenskapsmannen verkar lovande! Jag undrar om han kommer visa sig vara helt hyvens eller kanske kan man hoppas på en släng av ”mad scientist”?

[2010-12-01 09:51]
Bine

Donny: Tack! Bläddrade lite. Blev bara delvis suktad att läsa.

Frida: Samtidigt kändes det som en konstig reaktion att hellre se ens syskon bli en zombie innan man pangar. Om man nu ska gissa hur man skulle reagera.

[2010-12-03 17:55]
Joakim

bine – som jag fattade det väntade hon in ”uppvaknandet” för att kunna säga nån slags förväl medans systern fortfarande hade nån slags medvetande kvar. det var väl ganska fint?!?

[2010-12-04 00:42]
Manbearpig

Senaste FRINGE avsnittet(”Entrada”) införde ett helt nytt ord från Walter.
VAGENDA!
Vagenda: ”When a women uses someone’s sexual interest in her to further some hidden agenda”
Den förklaringen/tolkningen har jag sett hittils på internätet, men vanlig kvinnlig list kan nog passa in med…
Använd detta genialiska ord frikostigt fr.om nu, både i såna här trådar och i vardagen…:)
//Manbearpig

[2010-12-05 00:44]
Bine

Joakim: Jag menar att det just är uppvaknandet jag skulle vilja slippa se, i hennes situation. Det är min känsla i alla fall.

[2010-12-05 19:41]
Thomas Renhult

Tydligen är det redan säsongsfinal, jag trodde att det skulle hålla på ett tag till.

[2010-12-11 16:31]
UncleKaiser

Kirkman har inga problem med att TV-serien divergerar från albumen, vad jag läst mig till på diverse bloggar.
Istället uppskattar han detta, och anser det nödvändigt pga mediet och alla $$ som folk satsat i projektet.
Dvs en ganska logisk tanke…
1:a säsongen av ”Dexter” byggde på en bok, senare säsonger INTE, men en bra TV-serie iaf.

[2010-12-23 00:02]
Richard

Har nu sett den korta pilotsäsongen och herre min gud vilken dynga. Manus, dialog och skådespeleri på, nej under, Heroes nivå. Och så knorrar kritikerna om hur besvikna de är över Boardwalk Empire.

[2010-12-24 00:55]
Bine

Richard: Men ‚Äî det är ju zombies (!) och lite svårt att jämföra så vitt skilda serier rakt av.