Weird Science
Plan 714 till Uncanny Valley

2011-11-07  

Om man gått och oroat sig för att The Adventures of Tintin ska se för jävlig ut blir man lugnad på en gång. Först under de snabbfotade och svinsnygga förtexterna (med finfin musik av John Williams som är pigg fortfarande), tecknade i en stil som påminner om Hergé men ändå inte, och med alla figurer i svarta silhuetter för att inte avslöja deras look i själva filmen. Sen under inledningen, där en skicklig ficktjuv betar av en loppis samtidigt som Tintin får sitt porträtt målat av en gatukonstnär som visar sig vara Hergé själv, i en mysig cameo. Som FLM-Jonas skriver ett skickligt sätt av Spielberg och hans team att både hylla originalet och ta över stafettpinnen.

Resten av filmen är en fröjd – särskilt om man i rent självförsvar sänkt förväntningarna några snäpp sen den första och inte så lovande trailern i våras och bara låter sig dras in i mysteriet. Det är Indiana Jones via Hergé, charmiga birollsfigurer (Pegg & Frost som Dupontarna är lysande casting) och gott om underfundig slapstick i en krånglig story. Arvet väl förvaltat.

Sen detta med motion capture… tekniken har ju lyckligtvis förfinats sen det obehagliga vaxkabinettet Polarexpressen, och de slicka men vindögda krigarna i Beowulf. Det ser mestadels väldigt bra ut, vad nu »bra« är i sammanhanget. Alltså i en mening ser det ju busläckert ut… och samtidigt duktigt och kliniskt, om man är på det humöret.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till mocap. Vi är liksom förbi tiden när man blev impad bara av insikten att det vackra man ser på duken är skådisar i grön spandex i ett kuddrum plus tusentals timmar av datapill. Nu sitter jag  istället och funderar alldeles för mycket på hur scenen kunde sett ut – antingen som »ren« datoranimerad film à la Pixar, eller som spelfilm med skådisar i smink och hatt.

James Cameron eller Peter Jackson eller någon annan mocap-talesman hävdar givetvis då att felet ligger hos mig/publiken, som bara är ovan. (Sen skulle Cameron läxa upp mig och kräva en Oscar för Bästa Manliga Mocap.) Gollum firar visserligen snart tio år som filmfigur, men tekniken är ändå långtifrån klar.

The Adventures of Tintin är tveklöst den film som kommit längst, och dess främsta triumf är Kapten Haddock. Andy Serkis gör det igen, och trots att han gett Haddock en kanske inte helt angelägen skotsk brytning är han fantastisk. Mycket skoj finns förstås redan i Hergés burdusa, impulsiva, gråtmilda och asförbannade bipolära sjöbjörn men Serkis, Spielberg och hans Weta-slavar gör honom mänsklig, ömklig och väldigt rolig. Man tittar in i hans väldigt små ögon (kontra Tintins stora brunnar) och ser… nånstans långt därinne… en själ. Att lägga så stort fokus på Haddock är det smartaste Spielberg gjort i filmen. Här är döda ögon-problematiken nästan inte en problematik.

Med det sagt kan jag ändå inte släppa det här att filmen kanske varit mäktigare som just film. Några av de lysande, hisnande actionscenerna hade då blivit helt omöjliga, å andra sidan hade vi sluppit en Castafiore som ser ut att ha rullats ut från Madame Tussauds, och statister som känns inhyrda från Dreamworks Animation. Hade det blivit så mycket dyrare? Femtio tekniker som sitter i ett år och renderar perfekta havsvågor kostar också pengar.

Och med det sagt så satt jag ändå och stormtrivdes, särskilt efter Haddocks entré då allt lyfter. Det finns bland mycket, mycket annat en kort scen bland sovande matroser på en båt som är något av det roligaste jag sett på vita duken. Längtar redan att se om filmen och hitta alla referenser till andra Tintin-album jag förmodar att de petat in. Längtar efter blurayen, och hoppas att filmen ska gå bra i USA så vi får se både en och två uppföljare.

Vad tyckte ni?

[2011-11-07 08:53]
San

Min flickvän är amerikan och har ingen aning om vem Tintin är.

[2011-11-07 09:26]
Per

Nä, det är ju ett problem. Därav marknadsföringstänket att den går upp här i Europa nu, men i USA först 23 dec, så att det förmodat positiva buzzet ska ha tid på sig att nå över Atlanten.

[2011-11-07 11:00]
r

”Nu sitter jag istället och funderar alldeles för mycket på hur scenen kunde sett ut – antingen som »ren« datoranimerad film à la Pixar, eller som spelfilm med skådisar i smink och hatt.”

SVAR: Själv sitter jag och drömmer om bra nutida tecknad film i 2D. Där hade Herges stil varit möjlig att direktöverföra. Är nutidsmänniskan helt ointresserad av 2D? Man borde ju kunna använda datorerna till det också kan man tycka.

[2011-11-07 11:04]
hp

Jag tycker det är lite synd att man inte gjorde en spelfilm. Stölderna från Tintin som dök upp i Indiana Jonesfilmerna hade då kanske blivit för uppenbara? (Steven säger att han inte läst Tintin då men det tror jag vad jag vill om.)Vad Cameron och Spielberg drömmer är väl uppenbart, att kunna göra film utan besvärliga skådisar, utan begränsningar och kanske inte minst, ännu mer pengar i deras fickor…

[2011-11-07 11:05]
Orpon

Filmen var helt klart bättre än jag hade väntat mig. Jag trodde att jag skulle ha betydligt större problem med uncanny valley, men jag tror att det hjälpte att karaktärerna fortfarande såg ut som seriefigurer med sina överdrivna drag. Det var väl Tintin som var lite creepy i vissa scener.

[2011-11-07 13:54]
Johannes

Det går att ha massor av invändningar mot storyn som rör ihop flera olika händelser och karaktärer i ”fel” ordning, mot att tekniken i vissa scener blir för mycket dataspel och mot att man missat de lite vuxnare tematiska frågeställnigarna som finns i serien…eller så konstaterar man som jag själv gjorde igår: f-n det här är en riktigt rolig film som jag kommer att kunna se om massor med gånger med ungarna utan problem och som garanterat kommer att generera ett par uppföljare som kommer att se ännu bättre ut och kanske t o m bräcka första filmen (lex Toy Storytrilogin).

Inte alls illa pinkat av firma Spielberg/Jackson!

[2011-11-07 14:06]
Janne Fantastic

Årets bästa hittills och jag är inget Tintin-fan. Är dock ändå partisk för jag är ett skägg-fan. Haddock!

[2011-11-07 17:48]
Anna-Maria

Bara förtexterna är värda biljettpriset (nästan).

[2011-11-07 22:15]
Per

Håller med dig! (Nästan.)

[2011-11-07 23:51]
Public equity

Den var otroligt läcker. Storyn var helt okej, men framförallt njöt jag av varenda animerad 3d-scen!

[2011-11-08 03:00]
Fia

Nä tintin skall vara tecknad! Man skall inte använda nytecknik bara för att den inte förstör så jätte mycket. Man skall använda det som passar bäst. I tintins fall att teckna på klassiskt vis.

Men visst den kanske funkar för folk som inte är så stora tintin fans (men varför göra om tintin alls då?)

[2011-11-08 11:28]
Tomas

Jag gillade filmen ordentligt, och i min mening fungerar motion capture riktigt bra. Just Tintin hade jag inte velat se med riktiga skådespelare, för då hade jag aldrig kunnat ryckas med på samma sätt utan hela tiden jämfört skådespelarna med originalet. Nu tänkte jag bara ”wow, vad snyggt” och sen drogs jag med.

Det jag uppskattade allra mest var dock att Spielberg och co verkar ha gjort filmen med väldigt mycket kärlek. Det här är inte en enbart kassako (varför annars välja något så oamerikanskt som Tintin?), utan det finns mycket glädje i filmskapandet och överförandet av Tintins arv.

[2011-11-08 21:01]
Cyril Tönisberg

Kan tyvärr inte hålla med. Här hittar ni mina åsikter lite mer detaljerat:

http://jpsmedia.se/index.php?s=2&s2=7&t=11446&t2=TINTINS ÄVENTYR: ENHÖRNINGENS HEMLIGHET (The Adventures of Tintin)

Dessutom är jag inte så förtjust i att Speilberg lånar av sig själv: introt från ”Catch me if you can”, Indiana Jones, musiken, med mera. Men det är väl mer av en smaksak, om återanvändning är lathet, smartness eller ett signum.

[2011-11-08 21:28]
David

Oavsett om man väljer att tala om det i termer av ”självförsvar” försökte jag (i likhet med, föreställer jag mig, de flesta som överhuvudtaget har mer än ett ytligt förhållande till Tintin) att hålla förväntningarna på en så låg, för att inte säga obefintlig, nivå som möjligt. Givetvis har detta egentligen ingenting med Spielberg, eller för den delen mitt förtroende för honom som filmskapare och historieberättare, att göra. Utan att på något sätt vara en överväldigande upplevelse tyckte jag dock, rent spontant, att filmen var bra, på sina ställen t.o.m. mycket bra. En generell, och kanske aningen paradoxal, invändning skulle väl kunna vara att filmen var lite väl händelserik (jag ansluter mig också till den månghövdade skara som gärna hade sett att den avslutande fäktningsscenen med lyftkranarna strukits redan på planeringsstadiet). Jag kom på mig själv med att sitta och hoppas på några transportsträckor, eller i alla fall en eller annan scen av sådan karaktär. Med Spielberg på Indiana Jones-humör tenderar ju sånt att lysa med sin frånvaro.
När det kommer till översättningen av Hergés stiliserade ligne claire till den av Spielberg/Jackson så omhuldade ”mocapen” (med allt vad det innebär) framstod den som nästan förvånansvärt problemfri. Det skulle förvisso kunna invändas att Tintins karaktäristiska hårtofs i dess mer ”realistiska” återgivning mest påminner om något Peter Jihde skulle nickat uppskattande till för ett par år sedan. I sammanhanget framstår det emellertid mest som en randanmärkning. Med facit på hand ser jag gärna både en och två uppföljare. Det kanske t.o.m. är läge att börja hoppas på att Spielberg et al. tar sig an en personlig favorit: diptyken ”Månen tur och retur”. Men då har vi ju det här problemet med förväntningar igen …

[2011-11-08 21:45]
Rebecca

Men är det sant att det inte är Tomas Bolme som Tintin i den svenska versionen?

[2011-11-08 21:50]
johan

Public equity: ”Njöt av varenda animerad 3d-scen”? Själv tyckte jag att jag brände 4 x 30 kr extra helt i onödan. Varken jag, frugan eller barnen lade märke till några som helst imponerande 3d-effekter. Vi satt visserligen inte helt optimalt (rad 2, gudarna ska veta att det varit publiktryck på höstlovet), men ändå. Rackham den Rödes värja stack ut från duken typ två gånger, that was pretty much it. Får väl hoppas att del 2 har 4d med sånt där lukt-kort (Loch Lomond!) som någon slags kompensation…

[2011-11-08 22:59]
Kami

Ganska okej film, men störde mig på några logiska fel. Framförallt att Haddock när han hallucinerade om berättelsen han hört som barn känner igen utseendet på en person. Hur är det möjligt?
Han måste fått en superdetaljerad beskrivning av personen för att känna igen honom.

[2011-11-13 20:42]
Per Nilsson

Läste David (pseudonym för Hubert i Tvillingdeckarna) här ovan och tappade lusten att gå på bio överhuvudtaget